2014-06-04, 20:40
Medlem
Jag är nitton år, tog studenten förra året och jag är pank.

Ända sedan jag kom in i målbrottet när jag var runt 13-14 år har min röst blivit mörkare och mörkare.
Nu låter jag ungefär som en ung Barry White eller Lee Marvin.

99% av alla människor jag träffar för första gången anmärker på det. Vissa kan knappt tro sina öron, många tar fram sina mobiler och vill spela in för att visa för kompisar senare och andra säger att jag låter som "han svarta i 'The Green Mile'". Detta var en kul grej i början men nu är det ganska tröttsamt.

Jag undrar hur jag kan tjäna pengar på min röst.

Många säger att jag borde göra trailer voice-overs och dylikt, men jag har ingen aning om hur den branschen fungerar och vart fanken jag ska börja.

Jag tycker också om att sjunga. Jag vet inte om jag är någon vidare skönsångare men de flesta sångare med mörka röster jag känner till pratsjunger mest (ā la "Wandrin' Star" med Lee Marvin). Hur gör jag för att få min röst hörd av någon som kan tänkas tjäna pengar på den i sångsammanhang?

Skådespeleri är också någonting som lockar. Jag har aldrig gått på scenskola och jag är inte tillräckligt snygg för att få en roll bara sådär men jag tror att min röst kan vara en ganska mäktig faktor som skulle göra det lättare att få en roll (Vin Diesels röst har nog hjälpt honom). Jag vet dock inte vart jag ska börja där heller.

De ovanstående är de enda jobben jag kan komma på där min mörka röst kan vara en tillgång, finns det fler?

Jag inser att jag kan finna ganska mycket info om detta genom Google, men det skulle vara kul om någon välvillig själ som har erfarenhet eller mycket kunskap kunde ge mig några pointers, tips eller länkar. Tack på förhand.
Citera
2014-06-04, 21:13
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Radio?
Citera
2014-06-04, 21:26
Medlem
Beykers avatar
Du kanske kan göra röster till tecknat och animerat? Hör av dig till ett sådant företag och kolla om det är intressant.
Citera
2014-06-04, 21:48
Medlem
Hmm, var det inte någon radioreklam nyss där dom sökte nya röster?
http://stabilt.beijerbygg.se/?errorViewName=AjaxOrderItemDisplayView
Citera
2014-06-04, 21:50
Medlem
JA! Beijer(jävlastavningshelvete)bygg sökte ju ny reklamröst precis som du säger

Ring in, ta i så du skakar och bröla på utav bara fan!
Citera
2014-06-04, 22:16
Medlem
Hyperias avatar
Du kan alltid kolla igenom Stagepool och se ifall du hittar något intressant. Där kan man hitta lite att göra inom film/reklam/speaking/radio etc
Citera
2014-06-04, 22:20
Medlem
sebbeharrys avatar
Jag blev väldigt nyfiken på hur din röst låter!
Spela in och gå bananas med den mörkaste demonrösten du har, all right?
Citera
2014-06-04, 23:03
Medlem
Funkydudes avatar
Skådespelare känns som det självklara. Om du är ful() eller bara inte har kroppsspråket för det kan man ju vara röstskådespelare. Reklam-branschen kräver knappast Oscar-material och där används röstskådisar flitigt.

Vill inte skrika troll men tror inte då har fullt så säregen röst som du skriver. Att du skulle låta som "Green mile-negern" känns som något fjortisar säger (menar inte att du tycket det utan de som säger det till dig). Btw hade han knappast jättesäregen röst. En djup basstämma men det har var och varannan afroamerikan ju.
Citera
2014-06-04, 23:05
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimesAreAChanging
Jag är nitton år, tog studenten förra året och jag är pank.

Ända sedan jag kom in i målbrottet när jag var runt 13-14 år har min röst blivit mörkare och mörkare.
Nu låter jag ungefär som en ung Barry White eller Lee Marvin.

99% av alla människor jag träffar för första gången anmärker på det. Vissa kan knappt tro sina öron, många tar fram sina mobiler och vill spela in för att visa för kompisar senare och andra säger att jag låter som "han svarta i 'The Green Mile'". Detta var en kul grej i början men nu är det ganska tröttsamt.

Jag undrar hur jag kan tjäna pengar på min röst.

Många säger att jag borde göra trailer voice-overs och dylikt, men jag har ingen aning om hur den branschen fungerar och vart fanken jag ska börja.

Jag tycker också om att sjunga. Jag vet inte om jag är någon vidare skönsångare men de flesta sångare med mörka röster jag känner till pratsjunger mest (ā la "Wandrin' Star" med Lee Marvin). Hur gör jag för att få min röst hörd av någon som kan tänkas tjäna pengar på den i sångsammanhang?

Skådespeleri är också någonting som lockar. Jag har aldrig gått på scenskola och jag är inte tillräckligt snygg för att få en roll bara sådär men jag tror att min röst kan vara en ganska mäktig faktor som skulle göra det lättare att få en roll (Vin Diesels röst har nog hjälpt honom). Jag vet dock inte vart jag ska börja där heller.

De ovanstående är de enda jobben jag kan komma på där min mörka röst kan vara en tillgång, finns det fler?

Jag inser att jag kan finna ganska mycket info om detta genom Google, men det skulle vara kul om någon välvillig själ som har erfarenhet eller mycket kunskap kunde ge mig några pointers, tips eller länkar. Tack på förhand.

Radio/TV på lång sikt, reklamröst etc. Börja med telefonförsäljning och sälj trosorna av damerna
Citera
2014-06-04, 23:19
Medlem
Treants avatar
Lägg upp en inspelning, då du bara har ett inlägg så gör det ju inget om folk vet vem du är =)
Citera
2014-06-04, 23:32
Medlem
Jimbos avatar
Kontakta röstagenturer som T.ex speakers, röster etc.
Öva på att läsa innan så du hittar ett flow i din röst, lyssna och härma tv-reklam och radioreklam och försök att hitta något som liknar det fast släpigare.
En bra basröst kan få allt från 5000-50,60000 för ett röstjobb.
Citera
2014-06-04, 23:38
Medlem
Jiiimboohs avatar
Om du har seriösa skådespelarambitioner: Gå med i en teater, ställ upp gratis i kortfilmer samtidigt som du söker roller i långfilmer och reklamfilmer. Vet att det finns scenskolor/skådespelarutbildning, men har ingen kunskap/erfarenhet av dem. Tyvärr (om du vill tjäna pengar) är det så att skådespelare inte brukar tjäna några stora pengar från starten. I början är det mer ett fritidsintresse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in