2014-06-03, 19:19
Medlem
Tjena,

Slutade lira hockey för ca 10 år sedan men tänkte börja lite på skoj igen.
Tänkte först och främst inhandla ett par bra skridskor. Vill inte lägga 5000 spänn på dem då jag inte vet hur mycket spelande det kommer att bli.

Går det att hitta schyssta skrillor för ca 2000 spänn?

I sådana fall, vilka rekommenderas? (och var kan jag köpa dem?)
Citera
2014-06-03, 19:36
Medlem
Burkbubbas avatar
Det finns lite mer tanke bakom skridskor i dagsläget jämfört med 10 år sedan. Har hyfsat god insyn i detta då en familjemedlem är delägare i en sportbutik som riktar in sig på hockeyutrustning.

Skridskor anpassas bland annat efter din vikt, om du köper ett par billiga skridskor som är till för "lättviktare" och du är tung eller tvärtom så kommer det bli svårt att åka. Så mitt tips är att gå till en hockeybutik som vet vad som säljer. Inte stadium eller någon annan kedja som anställer ungdomar utan kunskap om produkterna.
Citera
2014-06-03, 19:51
Bannlyst
Köp ett par skriller för 2000 spänn och låt vaktmästaren på isstadion/hockeyrinken slipa dom åt dig dom kommer funka bra för fritidsåkande ett par år!
Citera
2014-06-03, 22:24
Medlem
för 2k skulle jag leta efter äldre toppmodeller på rea. Man kanske inte kan få ett par top of the line för 2k, men något steg under iaf. spec nu när vissa märken nyss kommit med nya skridskor.

sedan så passar alla olika märken och linjer olika, men en snabb sökning på prisjakt gav mig ett par Bauer Supreme one.8 för 1999 på stadium. OM dom passar fotformen och finns i rätt storlek är det ett jävla bra köp. tredje uppifrån i deras line och inte lika överjävligt hårda som one.9 eller NXG.

lagom styva, ska enligt sägen hålla bra, och svara bra på bakning. hade ögonen på ett par men då var dom dyrare, och jag hittade ett par andra på en super-rea istället

men leta efter

reebok 16k och uppåt
ccm u+10 och uppåt
Bauer supreme one.8 och uppåt (one.7 är också helt okej)
Bauer vapor x5.0 och uppåt
Easton stealth 85s och uppåt

dessa tips är förra modellernas mid-range och uppåt och dom borde du kunna hitta till bra priser
Citera
2014-06-04, 00:14
Medlem
Tackar för svaren allesammans.

TheskalmanGSU: Schysst svar! Perfekt. Kommer leta på Team Sportia och Stadium med dina rekommendationer i bakhuvudet.

Hittade även Bauer SYN EQ50 IHS SR samt Reebok 18k på Team Sportia för samma pris.
Ifall du fick välja av någon av de tre (dessa två eller Bauer One 8), vilka hade du valt?
Senast redigerad av lucasmoura 2014-06-04 kl. 00:32.
Citera
2014-06-04, 08:11
Medlem
Antar att du menar Easton eq50.

Jag skulle säga de som passar foten bäst.. eq50 är en gammal topskridsko, men Easton från förr har haft rätt kass kvalitet. Reebok 18k är näst högst och således ett snäpp högre än one.8 som ändå är en bra skridsko.

One.8
18K
EQ50.

Så skulle jag ranka dom dock Jävligt jämnt i toppen då båda är bra
Citera
2014-06-04, 09:13
Medlem
Verbeeks avatar
Vad är det för fel på skridskorna du hade för 10 år sen?
Citera
2014-06-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheskalmanGSU
Antar att du menar Easton eq50.

Jag skulle säga de som passar foten bäst.. eq50 är en gammal topskridsko, men Easton från förr har haft rätt kass kvalitet. Reebok 18k är näst högst och således ett snäpp högre än one.8 som ändå är en bra skridsko.

One.8
18K
EQ50.

Så skulle jag ranka dom dock Jävligt jämnt i toppen då båda är bra

Aa precis, Easton är det, inte Bauer .

Får testa båda och se vilka som passar bäst.
Citera
2014-06-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheskalmanGSU
för 2k skulle jag leta efter äldre toppmodeller på rea. Man kanske inte kan få ett par top of the line för 2k, men något steg under iaf. spec nu när vissa märken nyss kommit med nya skridskor.

sedan så passar alla olika märken och linjer olika, men en snabb sökning på prisjakt gav mig ett par Bauer Supreme one.8 för 1999 på stadium. OM dom passar fotformen och finns i rätt storlek är det ett jävla bra köp. tredje uppifrån i deras line och inte lika överjävligt hårda som one.9 eller NXG.

lagom styva, ska enligt sägen hålla bra, och svara bra på bakning. hade ögonen på ett par men då var dom dyrare, och jag hittade ett par andra på en super-rea istället

men leta efter

reebok 16k och uppåt
ccm u+10 och uppåt
Bauer supreme one.8 och uppåt (one.7 är också helt okej)
Bauer vapor x5.0 och uppåt
Easton stealth 85s och uppåt

dessa tips är förra modellernas mid-range och uppåt och dom borde du kunna hitta till bra priser

Bra skrivet, min erfarenhet som gamling som börjat lite igen är att satsa på styva och stadiga grejer.
Man är tyngre, samtidigt svagare med lite sämre styrsel, dvs man behöver lite extra stöd och styvhet.
Citera
2014-06-06, 12:13
Medlem
Kan bara tipsa om butikskedjan XXL. Fyndade under mitten av vintern ett par CCM U+12 för dryga tusenlappen som annars brukar ligga runt 5000kr. Just nu är väl deras sortiment ganska tunt men framåt hösten så brukar det fylla på och gamla modeller för ett schyst pris brukar inte vara helt omöjligt att hitta även under hösten.
Citera
2014-06-09, 01:51
Medlem
Ett tips är ju också att kolla in Hockeymonkey, de brukar har rätt schyssta erbjudande! har många i mitt lag och även handlat där själv
Citera
2014-06-09, 22:36
Medlem
Bor man i närheten av Södertälje är det lätt värt ett besök dit. Trevlig butik ett bra sortiment och kunnig personal. Blir ännu bättre när något företag typ CCM eller Warrior eller så är där och visar nya produkter. mycket trevligt för en materialspelare som en själv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in