Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-03, 06:49
Medlem
Wonds avatar
Jag undrar om det går att tabort en administratör användare? (Windows 7).
När jag började använda datorn fick man skapa en egen användare och denna har jag använt sedan dess.

Nu är det så att jag vill köra i BIOS så att datorn slår igång på morgonen automatisk samt loggar in direkt på datorn så att Teamviewer och andra program startar, som då gör att jag alltid har tillgång till min dator vart som helst (kan ju ha på datorn 24/7 men det vill jag undvika, vill låta den vila och behöver den mest endast på morgonen/dagen.

Problemet just nu är ju att jag har två konton, mitt egna som heter Admin och ett annat som heter administrator.

På grund utav att jag har två konton så loggas inget av dessa in automatisk och jag tror inte heller något program i autostart på min admin användare startas upp, och jag behöver Teamviewer att startas upp.

Darför undrar jag hur jag kan fixa detta på lättast sätt?
Enda lösningen jag kan tänka mig just nu är ifall jag tar bort mitt Admin konto som jag använder, problemet är att jag har en massa filer på denna konto samt vill jag helt enkelt undvika allt strul med det, så funderar om det finns något annat sätt?

Gått in på användarkonton men det verkar inte finnas någon knapp att tabort kontot administrator, det alternativet finns dock för mitt konto Admin som jag använder dagligen och har massa filer på.
Citera
2014-06-03, 06:59
Medlem
cammos avatar
http://pcsupport.about.com/od/windows7/ht/auto-logon-windows-7.htm
Citera
2014-06-03, 07:37
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det 1:a och främsta felet är att du (eller någon annan) har aktiverat det inbyggda Administratörskontot!

Den är inaktiverad som standard av div. riktigt bra orsaker.
Bl.a. för att du inaktiverar massor av bra säkerhetsfunktioner som finns i inbyggda i Windows (som t.ex. UAC samt Internet Explorers sandbox/Kernel mode)

Starta LusRMgr.msc som Administratör (Högerklicka och välj: "Kör som Administratör..." Ange DITT adminkonto och dess lösenord)

Välj Användare i Vänstra fältet, och högerklicka på "Administrator" i högra, välj: Egenskaper
Markera: Kontot är inaktivt.

Starta om datorn!
Citera
2014-06-03, 14:41
Medlem
Sverige2025s avatar
net user administrator /active:no är svaret på din böner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in