Jag skulle anse att ansvaret till största delen ligger på användaren.
Ta bara en bil som exempel. Om vi nu bortser från utsläpp och miljöaspekten så kan bilen användas för bra ändamål, t.ex transportera någon som blivit skadad till ett sjukhus. Samma bil kan användas till att med flit köra över någon. Vem ska ha skulden??? Uppfinnaren av bilen?? Knappast.
När det kommer till neurosedynskandalen så orsakades den av att vi inte hade tillräckligt med kunskap om hur kroppen fungerar. Thalidomid som är den aktiva substansen fungerar utmärkt som lugnande medel. 
När man testar ett läkemedel på människor så börjar man, efter en hel del andra tester, med ett fåtal friska personer för att se så inget oväntat händer. Därefter ges det till el liten grupp sjuka patienter för att se om man får önskad effekt. Slutligen gör man försök på en större grupp patienter. Om läkemedlet klarar dessa tester anses det godkänt.
Så vad hände då med neurosedyn? Jo det visade sig effektivt och gavs bla till gravida kvinnor som födde gravt missbildade barn. Varför blev det så? Jo i testerna använder man sig inte av gravida personer. Vad var då problemet? Jo thalidomid finns i två former (spegelbilder).
http://en.wikipedia.org/wiki/Thalido...emate2DCSD.svg
Det enda som skiljer är mycket förenklat om en "bubbla" pekar uppåt eller neråt (kilen och den streckade linjen i figuren). Ena formen funkar utmärkt medan den andra gav fosterskador. Jag tror att man efter detta måste testa de två formerna var för sig för att minimera risken för liknande saker.
Ok. Vems är felet här??? Forskarna som utvecklade läkemedlet eller användaren?? Ingen av de skulle jag säga. Varför testar man då inte på gravida? Vem skulle vilja ställa upp i en test för att se om fostret får skador??? Aningens etiskt fel tycker jag.