2015-04-01, 21:40
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Apropå german connection i gli Azzurri så kan man väl idag peka på de uppenbara Montolivo och Soriano. Möjligt att det finns fler?
Montolivo? what?

Bonucci då. Typ han och Toni som gjort bra ifrån sig i Tyskland vad jag kan dra mig till minnes

edit- ah got ya!
Senast redigerad av Pickmylussy 2015-04-01 kl. 22:21.
Citera
2015-04-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Montolivo? what?

Bonucci då. Typ han och Toni som gjort bra ifrån sig i Tyskland vad jag kan dra mig till minnes

Montolivo har tysk mamma och medborgarskap.

För att ge en glimt in i en dimmig hjärna. Skönt dimmig av Cannonau...

Jag skrev ”german connection”. Uppenbart kan man tycka. För jag snackade om gamla hjältar aktiva 2002 som Baggio, Maldini och inte minst Zola. Och Chelsea och stora matchvinnare så poppar Vialli såklart upp. Inte minst med tanke på en match mellan England och Italien. Han skrev den lysande boken ”The Italian Job” där han på ett insatt och lysande vis jämför engelsk och italiensk fotboll.

”The Italian Job” där Michael Cane spelade huvudrollen. Nästan samtida med Gene Hackmans ”The French Connection”. Och då tänkte jag på ”german connection”...
Citera
2015-04-01, 21:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Nån som såg matchen; bra?
Jag såg den, och den var bra. Tyckte Italien inledde piggt och spelade rörligt och tekniskt och gick framåt. I andra låg engelsmännen på för en kvittering och lyckades klämma in bollen. Italien var trötta mot slutet och backade hem men visade god moral.

Engelsmännen hade en del spelare skadade men hade ändå ett på papperet bättre lag. Tror på Hodgson och tycker de gjorde rätt som behöll honom på posten. Man såg vilka kvaliteer som finns i laget när de låg på i andra.

Tror Conti experimenterar och vill testa sig fram (är väl förvisso tvungen). Spelarna har väl egentligen inte spelat så mycket ihop, men funkade bra tillsammans. Bägge lagen missade passningar men inte så mycket. Bonucci och Immobile hittade inte varandra, och Bonucci slog faktiskt för långa bollar mot mål för Immobile att kunna ta.
I det stora hela gav laget ett positivt uttryck. Man måste dock antingen fortsätta att hålla spelet uppe eller se till att man täpper till ordentligt bakåt, de kom inte riktigt åt engelsmännen med fredade straffområdet. Målet var typ ett långskott.
Ibland ger man sig in i för krångliga situationer i stället för att bara skicka den vidare.

anteri17 är inne på nåt viktigt: förmågan att kunna göra mål. Det har ju även märkts för klubbarna i europadpelet de senaste åren (säger bara Juventus i CL de föregående säsongerna).
Citera
2015-04-01, 23:26
Medlem
Italian Job
https://www.youtube.com/watch?v=T_ZImfAxOu0

French Connection:
https://www.youtube.com/watch?v=IzEloJ5venk

Magic box & Vialli:
https://www.youtube.com/watch?v=sGmweB3x3lY

Jämförelsen mellan italiensk och engelsk fotboll är såklart aktuell och relevant nu direkt efter att de har spelat mot varandra.

Vad jag skrivit om “The Italian Job” tidigare:

Har läst boken ”the Italian Job” av Gianluca Vialli & Gabriele Marcotti.

En insiktsfull bok med undertiteln ”A journey to the heart of two great footballing cultures”. Och Vialli har onekligen något att bidra med i det sammanhanget. Samt har tillgång till Mourinho, Ferguson, Lippi, Capello osv…

Finns många visdomsord, men jag koncentrerar mig här på de kulturella skillnaderna. Eftersom England ligger jävligt nära Sverige i det sammanhanget, inte minst när det gäller fotboll, så kan man nästan likställa Sverige med England…

Bokens uppdelning är spelaren, tränaren och allt annat. Och visst är där självklarheter som att engelska träningar och matcher håller ett jämnt och relativt högt tempo, samt att Calcio är mer taktiskt och strategiskt. Men där finns också små guldkorn.

Att italienarna är mer rationella, medan engelsmän mer går på hjärta. Att italienare är resultatorienterade medan engelsmän går på inställning. Att engelska spelare inte ifrågasätter på träningar, medan italienarna vill veta varför de gör en viss övning. Samt naturligtvis att italienarna inte är så benägna att följa auktoriteter.

Och Vialli har också bra förklaringar till det klassiska påståendet att italienska lag aldrig utklassar ett annat. Samt varför de mot slutet av en säsong kan förlora mot ett sämre lag som verkligen behöver poäng.

Dels finns det rationella, dvs att spara krafter till viktigare matcher. Men mer intressant tycker jag att det är när Vialli nämner att efterkrigstidens Italien dominerats av å ena sidan katolska kyrkan och å andra kommunister. Och det de har gemensamt är att man ska hjälpa de behövande. Och man vet aldrig när man själv kan behöva hjälp…

Medan en italienare tycker att det är oförskämt att sparka på den som ligger, tycker en engelsman att det är osportsligt att inte ge sitt bästa i alla lägen…

Enligt Vialli kan man kanske finna grunden till den kulturella skillnaden (dvs sämre teknik i England, men bättre kondition) i klimatet.

Inte temperaturen eller nederbörden. Det är fan kall och blött även i norra Italien. Utan i vinden...

Därför är det svårt att stanna upp träningen och snickesnacka taktik under långa stunder. Också svårt att rada upp spelarna för att köra teknikövningar typ att avluta på volley. Mycket enklare att köra igång matchspel, konditionsträna eller andra övningar där man hela tiden är i rörelse.

Det är detta som lett till att spelet i England karaktäriserats av högt och jämnt tempo, där de dock inte lyckats komma upp i den maxfart som finns i Calcio.

Som sagt så försvinner dessa skillnader alltmer, i takt med att spelare och tränare från andra länder kommer till PL. Men många av mitten- och bottenlagen präglas fortfarande av detta, vilket gör att matchtempot fortfarande håller samma jämna fart utan de höga topparna.

Samtidigt så spelar t ex Juventus i ett högt och jämnt tempo numera.

Men som sagt, om man vill generalisera så gäller fortfarande den gamla sanningen att maxfarten är högre i Calcio.
Citera
2015-04-02, 16:50
Medlem
Carpi stormar mot Serie A. Jag är skeptisk. Ännu ett litet skitlag utan publik och traditioner. Men precis som Chievo så har de förtjänat sin plats i solen...

Igår besegrade de Bologna med 3-0. Och Carpi leder nu med 12 poäng före just Bologna, som jag hoppas lyckas ta en direktplats till Serie A. Alla de andra matcherna i omgången spelas ikväll.
Citera
2015-04-02, 17:16
Medlem
Citat:
Carpi stormar mot Serie A. Jag är skeptisk. Ännu ett litet skitlag utan publik och traditioner. Men precis som Chievo så har de förtjänat sin plats i solen...

Igår besegrade de Bologna med 3-0. Och Carpi leder nu med 12 poäng före just Bologna, som jag hoppas lyckas ta en direktplats till Serie A. Alla de andra matcherna i omgången spelas ikväll.

De fyra överlägsna lagen i ”publikligan” i Serie B, och sedan placering i tabellen före kvällens matcher:
Bari; publik 18.800, placering 11
Bologna; 15.000, 2
Catania; 13.200, 20
Perugia; 10.700, 9

Så det finns inget riktigt samband mellan publik och framgång i årets Serie B. Tyvärr. Samtidigt kan det kanske vara uppfriskande att mindre men välskötta klubbar, nu kan vädra morgonluft. Men för Calcio är det viktigt att de stora klubbarna tar sig igenom stålbadet. Inte bara i Serie B, utan även såklart t ex Milano-lagen i Serie A. Men om det innebär att asiatiska ägare så vet jag inte...

Ekonomin är åt råttorna i Italien, och eftersom Calcio är en integrerad del av samhället, så kan vi följa svårigheterna i tråden...
Citera
2015-04-02, 17:23
Medlem
JayGatsbys avatar
Håller med dig; man vill ha de klassiska lagen med publik i Serie A, inte småskitar.
Å andra sidan; om klassiska lagen inte satsar (trots att de har mer understöd), men de små gör det; då kan man inget göra. Och inte påstå att de förtjänar det.

Forza Carpi. Även om man hade föredragit Capri. Skön bortamatch.
Citera
2015-04-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Håller med dig; man vill ha de klassiska lagen med publik i Serie A, inte småskitar.
Å andra sidan; om klassiska lagen inte satsar (trots att de har mer understöd), men de små gör det; då kan man inget göra. Och inte påstå att de förtjänar det.

Forza Carpi. Även om man hade föredragit Capri. Skön bortamatch.

Si, vi är överens. Det är på planen det ska avgöras. Och om Chievo och/eller Carpi kvalificerar sig så ska de såklart få spela...

Men jag är fortfarande konservativt trist på så vis att jag hellre vill se Milan briljera, än ett Åshöjden-lag fega till sig poäng utan publik. Det ena utesluter såklart inte det andra. Foggias Zemanlandia är ett självklart exempel.

Capri...

Bilder på Capri brukar vara typ:
http://d1gb4h5cupein4.cloudfront.net/webs/5903/img/cabecera-destino.jpg

Men om man söker på fotbollsbilder får jag upp typ:
http://www.caprinotizie.it/wp-content/uploads/2015/01/IMG_0027-500x375.jpg
Citera
2015-04-02, 19:02
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Si, vi är överens. Det är på planen det ska avgöras. Och om Chievo och/eller Carpi kvalificerar sig så ska de såklart få spela...

Men jag är fortfarande konservativt trist på så vis att jag hellre vill se Milan briljera, än ett Åshöjden-lag fega till sig poäng utan publik. Det ena utesluter såklart inte det andra. Foggias Zemanlandia är ett självklart exempel.

Capri...

Bilder på Capri brukar vara typ:
http://d1gb4h5cupein4.cloudfront.net/webs/5903/img/cabecera-destino.jpg

Men om man söker på fotbollsbilder får jag upp typ:
http://www.caprinotizie.it/wp-content/uploads/2015/01/IMG_0027-500x375.jpg

Haha, Capri Calcio skulle nog investera i en bättre planskötare.
Men den bakgrunden går inte av för hackor.
Citera
2015-04-02, 23:05
Medlem
myskankans avatar
Dom bästa lagen ska spela i Serie A. Spelar ingen roll om det är Milan eller Carpi.
Tänk på Carpis supportrar, dom är inte många, men dom har kämpat. Precis som laget. Är man bäst i B så förtjänar man en plats i A.

Jag tittade lite halvt på Avellino - Modena ikväll. Den matchen slutade 1-0, efter ett mål av Zito. Modena fick två mål bortdömda för offside. Antagligen korrekt dömt av vad jag såg på en kass stream.

Modena rasar ner i tabellen, 39 poäng och en 16:e plats. Catania är på 20:e plats, alltså på väg ner i C, med 38 poäng.
Latina är 13:e med 40p.
Senast redigerad av myskankan 2015-04-02 kl. 23:07.
Citera
2015-04-03, 01:12
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
/.../

Och Vialli har också bra förklaringar till det klassiska påståendet att italienska lag aldrig utklassar ett annat. Samt varför de mot slutet av en säsong kan förlora mot ett sämre lag som verkligen behöver poäng.

Dels finns det rationella, dvs att spara krafter till viktigare matcher. Men mer intressant tycker jag att det är när Vialli nämner att efterkrigstidens Italien dominerats av å ena sidan katolska kyrkan och å andra kommunister. Och det de har gemensamt är att man ska hjälpa de behövande. Och man vet aldrig när man själv kan behöva hjälp…

Medan en italienare tycker att det är oförskämt att sparka på den som ligger, tycker en engelsman att det är osportsligt att inte ge sitt bästa i alla lägen…

/.../
Väldigt många intressanta vinklingar!

Det här med gentiliteten kan bli italienarnas fall, vilket jag poängterat flera gånger. Dels måste man ju säkra en seger genom flera måls överläge, och dels måste man hålla målproduktionen igång genom att just hela tiden försöka göra mål.

Men om man tar in spanjorerna i jämförelsen. Kan tycka att de påminner mer om engelsmän än italienare: aggressivt kämpande (italienarna kämpar mest passivt, dvs försvarar sig) samt målkåta.
Tycker sen att Barcas fega, sadistiska tiki-taka påminde om tjurfäktning!

En lustig sak är det uttryck man använder för att kämpa inom den italienska fotbollen är "soffrire", vilket betyder "att lida". Tycker det säger lite om inställningen, varför inte använda t ex "combattere"?
Citera
2015-04-03, 04:37
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
De fyra överlägsna lagen i ”publikligan” i Serie B, och sedan placering i tabellen före kvällens matcher:
Bari; publik 18.800, placering 11
Bologna; 15.000, 2
Catania; 13.200, 20
Perugia; 10.700, 9

Så det finns inget riktigt samband mellan publik och framgång i årets Serie B. Tyvärr. Samtidigt kan det kanske vara uppfriskande att mindre men välskötta klubbar, nu kan vädra morgonluft. Men för Calcio är det viktigt att de stora klubbarna tar sig igenom stålbadet. Inte bara i Serie B, utan även såklart t ex Milano-lagen i Serie A. Men om det innebär att asiatiska ägare så vet jag inte...

Ekonomin är åt råttorna i Italien, och eftersom Calcio är en integrerad del av samhället, så kan vi följa svårigheterna i tråden...
Men är det inte viktigt att serie b blir bättre Med lag som lockar publik. Så att serie a får en grund att stå på. Det ska ju ändå upp tre lag per säsong per År. För mig får det gärna komma upp små lag och de skaffar sig ett namn och rutin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in