Citat:
Jag har väl heller inget att tillägga annat än att det är en riktig elitklubb. Man har etablerat sig helt för egen maskin, vilket är viktigt i sammanhanget. Man tog sig upp redan innan en massa större klubbar gick i backen. Det hade alltså inte att göra med att vakanta platser uppstod i toppen, utan man gick rätt in där trots att toppen var "fulltalig" så att säga. Ravenna gick i konkurs samma år som Chievo gick upp men de slutade på nedflyttningsplats i Serie B så de stod ändå inte i vägen för Chievo.
Man har en trogen skara supportrar. Jag tror det är till mycket hög grad samma folk som alltid är där. Man lockar till sig spelare som i hög grad tenderar till att vara trogna & visa bra attityd. Det pekar uppåt för Chievo även om en stagnation såklart var given. Fotbollen är hetare än på länge i stan.
Man skulle haft en egen stadio som hade stärkt identiteten ytterligare. Ravenna har aldrig återvänt till Serie B & ligger numera inte ens i Serie D utan är ända nere på botten i Eccellenza-ligan. Dom har en arena från 60-talet som tar 12 000 pers. Klassisk rund form trots att där saknas löparbanor. Något sånt hade passat Chievo tills vidare. Men man har gjort Bentegodi till sin egen & deras tifosi raljerar om att de trivs bäst på "bortasektionen".
Chievo har varit bra för italiensk fotboll. Det var inte på bekostnad av någon annan, mer klassisk, klubb utan jag betraktar det som att vi fick en klubb till istället. Verona kan mycket väl bli en nästan lika het fotbollsstad som Genova är.