2014-06-01, 22:07
Medlem
Hej allihopa!
har letat efter andra relaterade trådar men finner ingen hjälp.
Jag har en relativt nyinköpt Golf -99 1.6. Vid start av motorn så inträffar ibland ett högt, gnisslande ljud som jag misstänker kommer ifrån startmotorn. Jag har letat information och har kommit fram till att det finns tre potentiella lösningar.
1. Byt ut hela startmotorn
2. Demontera startmotorn, smöra upp och göra rent.
3. Jag håller in nyckeln för länge, startmotorn fortsätter snurra när motorn är i gång.

Videoklipp med bild och ljud på den aktuella händelsen:
http://tinypic.com/player.php?v=16c6ueu%3E&s=8#.U4uHlZkazCR
Tacksam för all hjälp!
Citera
2014-06-01, 22:53
Medlem
-defekt-s avatar
Låter som att inte solenoiden returnerar startmotor-axeln tillräckligt snabbt. kuggen slirar lite. Där av det lite skrikande ljud
Knacka/slå på startmotorn med en hammare eller skiftnyckel, solenoiden är den mindre runda sak som sitter på startmotorn.
Kan bli bättre.
Citera
2014-06-01, 23:25
Medlem
Tack för svar!
Skall testa detta imorgon. Detta fel jag har, om det inte löser sig av ditt tips; vad bör göras? Är det viktigt att göra något snart?
Citera
2014-06-02, 08:48
Medlem
psonbs avatar
Hade liknande ljud på min första bil vilket var en golf 1.8 -98, nu är detta 6 år sedan men när jag letade efter anledning då så blev slutsatsen att det var startmotorn och att det inte var ett måste att byte utan kan man leva med ljudet så gör det inget, vilket jag gjorde i 4 år och märkte aldrig av något som tog skada utav det. Dock känns de pinsamt när man ska starta bilen på en gata med mycket folk och alla vänder sig om o tittar men blir en vana!
Citera
2014-06-02, 16:04
Medlem
PaulPaljetts avatar
Hade en golf med ett annat ljud från startmotorn. Då släppte den inte när motorn väl startat utan hängde kvar och skrek och skramlade. Verkstaden sa att byte av startmotorn var att rekommendera, jag körde vidare med den i fem år på samma vis tills jag sålde hela bilen...
Citera
2014-06-02, 21:31
Medlem
Fuzzs avatar
Golf brukar låta så. Antingen byter man start eller kör tills det rasar. Vilket i de flesta fallen tar flera år.
Citera
2014-06-03, 00:37
Medlem
Har frågat runt en hel del! Imorgon skall jag ta isär startmotorn och göra rent samt smörja. detta har de flesta tipsat mig om, samt har volkswagen själva sagt på en kundsupportsite. Tack för alla svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in