Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-21, 19:43
Medlem
Mysonoxens avatar
Halalslakt verkar vinna mark i Sverige, och allt fler företag gynnar idag dessa stenåldersmässiga traditioner.

De jag vet som pysslar med halalslakt är:

Kronfågel AB (ska börja vid årsskiftet 2005/6)

deras dotterfirmor är:

Danpo
Ivars Kyckling
Stinas Kyckling
Chicky World

Ingelsta Kalkon

(Ingelsta ingår i Blenta AB-koncernen som även äger Guldfågeln AB som inte sysslar med halalslakt.)

Scan

Elisedals Chark AB i Malmö (med dotterbolaget Markos Chark)
leverantörer till Elisedals Chark är: KLS Kalmar, Swedish Meats Kävlinge, Ugglarps Slakteri AB Hörby, SLP Helsingborg.

Torsåsen Fågelprodukter

samt Lagerbergs Kyckling.

De som inte halalslaktar är:

Knäred kyckling

Adelsåsens kalkongård.

Det vore trevligt att veta om det finns fler företag som pysslar med halalslakt i Sverge än de jag räknat upp här ovan och alla tips både på de som slaktar halal och de som inte gör det är intressanta.
Citera
2005-08-22, 00:52
Medlem
På vilket sätt är halalslakt mer stenåldersmässig än andra sätt? Kronfågel skulle ju bara flytta sin maskin några meter samt låta ett par killar läsa böner över fåglarna. Om inte böner kan räknas som djurplågeri så skiljer det ju inte så mycket från vanlig slakt...

När det gäller andra djur så är dock halalslakt förbjudet i Sverige.
Citera
2005-08-22, 01:17
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
På vilket sätt är halalslakt mer stenåldersmässig än andra sätt? Kronfågel skulle ju bara flytta sin maskin några meter samt låta ett par killar läsa böner över fåglarna. Om inte böner kan räknas som djurplågeri så skiljer det ju inte så mycket från vanlig slakt...

När det gäller andra djur så är dock halalslakt förbjudet i Sverige.

Halalslakt har som jag tidigare skrivit i en annan tråd sin upprinnelse i Sumerien och Babylonien. Det är inget unikt för islam utan tillämpades där 3-4000 år innan Muhammed grundade islam, kanske ännu äldre. Det är en urgammal offerrit alltså.

Muhammed fick idén från judarnas kosherslakt.

Desssutom hör det ju till saken att vi inte ska anamma idiotiska seder från en främmande religion. Skulle det vara så att vi skulle göra det ligger ju våran urgamla inhemska tro nära till hands och då skulle ju t.ex. de som vill vara asatroende offra människor genom att hänga dem i träden i Odens namn.

Vidskepelse tillhör det förgågna såväl inom våra inhemska som importerade tokreligioner!
Citera
2005-08-22, 02:37
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Desssutom hör det ju till saken att vi inte ska anamma idiotiska seder från en främmande religion.
Som att vila på söndagar eller? När ska man sluta anamma seder från främmande religioner?

För övrigt är det bara att inte köpa produkter från dessa företag om du nu inte tycker om Halal-slakt. Vill jag ha en halal-slaktad kyckling så är det fan en rättighet att kunna köpa en.
Citera
2005-08-22, 02:40
Medlem
Aquabots avatar
Men vafan...
Edit: Trippelpost
Citera
2005-08-22, 02:42
Medlem
Aquabots avatar
Edit: Dubbelpost.
Citera
2005-08-22, 02:48
Medlem
Darwins avatar
Annars kan ju dom glada gossarna på kronfågel börja föda upp S:t Bernadshundar och skeppa iväg dom till Kina...

Det gäller att stoppa Achmed i grinden!
Citera
2005-08-22, 02:49
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Som att vila på söndagar eller? När ska man sluta anamma seder från främmande religioner?

För övrigt är det bara att inte köpa produkter från dessa företag om du nu inte tycker om Halal-slakt. Vill jag ha en halal-slaktad kyckling så är det fan en rättighet att kunna köpa en.

Anser du att den rättigheten även innefattar S:t Bernadshundar och Aphjärna?
Citera
2005-08-22, 10:21
Medlem
Thoffss avatar
Det är inte en rättighet att köpa halal-slaktat kött i Sverige. Det är ingen rättighet att låta alla människor betala mer för att någon ska be böner över ert kött. Det är inte en rättighet att plåga djur.

Halalslakten går ut på att djurets (levande) halspulsåder skärs av så att blodet ska rinna ut. Dessutom får djuret inte bedövas eftersom det måste vara medvetet under halal. Det orsakar onödig smärta för djuret.

Trivia: Halal betyder död på ungerska, roliga missförstånd i affärer.
Citera
2005-08-22, 10:56
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoffs
Det är inte en rättighet att köpa halal-slaktat kött i Sverige. Det är ingen rättighet att låta alla människor betala mer för att någon ska be böner över ert kött. Det är inte en rättighet att plåga djur.
Men köp från någon annan firma då, så slipper ni betala överpriser.

Citat:
Halalslakten går ut på att djurets (levande) halspulsåder skärs av så att blodet ska rinna ut. Dessutom får djuret inte bedövas eftersom det måste vara medvetet under halal. Det orsakar onödig smärta för djuret.
Är inte det där en typisk kosherslakt? Som jag har förstått det så är det enda som skiljer halal-slakt från den "vanliga svenska" att djuret vänds mot Mekka och att det är en man (Imam?) som rabblar böner medan djuret slaktas.
Citera
2005-08-22, 11:07
Medlem
Citat:
Det är inte en rättighet att köpa halal-slaktat kött i Sverige. Det är ingen rättighet att låta alla människor betala mer för att någon ska be böner över ert kött. Det är inte en rättighet att plåga djur..
Stämmer, dessa är inga rättigheter. Det är enbart resultatet av marknadskrafter. Finns det folk som vill köpa kött som avrättats på ett särskilt sätt, kommer det givetvis så småningom att återfinnas folk som vill sälja det.

För övrigt finner jag det ganska lustigt när carnivorer, som vanligtvis inte bryr sig mycket om köttet de äter, predikar djurrätt. (anklagar ingen för att vara köttätare, antar dock att några av skribenterna i denna tråd är det)
Citera
2005-08-22, 11:17
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Etisk slakt är ett märkligt koncept. Jag kan inte riktigt se skillnaden i vad det är som är så mycket bättre med vanlig slakt än med halal. Den enda slakt som är "etiskt" och djurvänlig är väl egentligen nödslakt?

Många som tycker halal är vidrigt har förmodligen inga problem att käka en burgare i USA, där köttindustrin är fruktansvärd och där både djur och människor far väldigt illa. Läs snabbmatslandet om ni vill ha alla äckliga detaljer. Eller dansk fläskfilé för den delen, de grisarna har det inte särskilt muntert varken i livet eller vid slakt.

Detta är bara ytterligare ett sätt att "mota Achmed i grind", som någon sa, och diskussionen är inte särskilt relevant då det knappast handlar om djurhållning eller religion utan om invandringspolitik.

Själv älskar jag kött och skulle det visa sig att det halalslaktade köttet var godare än det jag brukar äta, skulle jag naturligtvis börja äta det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in