2014-06-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Suck. Kommentera gärna. Men sluta bete dig som en idiot när du gör det.
Av mig lämnade kommentarer innehåller relevant information och svar på ts frågeställning, detta är ej fallet i de inlägg som är skrivna av provocative77, de är närmast vilseledande. Likväl finner denne skäl att anmärka på mitt sätt att skriva, finner ej detta acceptabelt.
Citera
2014-06-01, 21:34
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Av mig lämnade kommentarer innehåller relevant information och svar på ts frågeställning, detta är ej fallet i de inlägg som är skrivna av provocative77, de är närmast vilseledande. Likväl finner denne skäl att anmärka på mitt sätt att skriva, finner ej detta acceptabelt.
Vad är polisens adekvata uppgift enl dig?
För mig är det att beivra brott. Att stanna/parkera där det är stoppförbud är ett brott. Att parkera där parkeringsförbud råder är även det ett brott.
I TS fall valde polisen att blunda för ett brott.
Det du skriver om med komunnens lapplisor gäller lokala stadgar typ datumparkering.

Så kommentera gärna. Men låt bli att framstå som en idiot. Då slipper du bli behandlad som en
Citera
2014-06-01, 21:36
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Ja, provocative77, behöver nog upplysas på att Polislagen tillåter att polismän bortser ifrån förseelser, och ger rapporteftergift istället. Detta om det är uppenbart att förseelsen inte kommer att leda till fängelse.

Kan nämna att det går till så att ansvaret fördelas över ifrån staten till kommunen. Därav så går den mesta av felparkeringsavgiften till kommunen om det finns kommunala parkeringsvakter. Den statliga Polisen ska då lägga mindre tid på parkeringsövervakning.

Men inget hindrar en Polisman ifrån att skriva en felparkeringsavgift som tillfaller kommunen, om denna vill det.

Polis/kommunala parkeringsvakter arbetar annars enligt samma regler och har liknande befogenheter. Polisen ska dock av ekonomiska skäl, minska sin parkeringsövervakning om kommunen hellre vill sköta det.

Samtliga felparkeringar är brott, men ingen är straffbelagd (14 kap TrF). Bortsett ifrån möjligheten till felparkeringsavgift.

(Finns dock straff istället för felparkeringsavgift vid vissa regler, bla. parkering i dålig sikt utan varningstriangel, parkering med nyckel i, parkering utan att säkra fordonet ifrån rullning, missa att snarast flytta fordonet efter motorfel osv). Vilka regler felparkeringsavgift gäller för finns i 1 § förordning om felparkeringsavgift.
https://lagen.nu/1976:1128

Frågan om hur boten kommer, är att felparkeringsavgift måste fästas på fordonet eller ges till föraren/ägare. Det kan ej ske i efterhand. https://lagen.nu/dom/nja/2007s799
Senast redigerad av miikos 2014-06-01 kl. 22:31.
Citera
2014-06-01, 23:04
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ja, provocative77, behöver nog upplysas på att Polislagen tillåter att polismän bortser ifrån förseelser, och ger rapporteftergift istället. Detta om det är uppenbart att förseelsen inte kommer att leda till fängelse.

Kan nämna att det går till så att ansvaret fördelas över ifrån staten till kommunen. Därav så går den mesta av felparkeringsavgiften till kommunen om det finns kommunala parkeringsvakter. Den statliga Polisen ska då lägga mindre tid på parkeringsövervakning.

Men inget hindrar en Polisman ifrån att skriva en felparkeringsavgift som tillfaller kommunen, om denna vill det.

Polis/kommunala parkeringsvakter arbetar annars enligt samma regler och har liknande befogenheter. Polisen ska dock av ekonomiska skäl, minska sin parkeringsövervakning om kommunen hellre vill sköta det.

Samtliga felparkeringar är brott, men ingen är straffbelagd (14 kap TrF). Bortsett ifrån möjligheten till felparkeringsavgift.

(Finns dock straff istället för felparkeringsavgift vid vissa regler, bla. parkering i dålig sikt utan varningstriangel, parkering med nyckel i, parkering utan att säkra fordonet ifrån rullning, missa att snarast flytta fordonet efter motorfel osv). Vilka regler felparkeringsavgift gäller för finns i 1 § förordning om felparkeringsavgift.
https://lagen.nu/1976:1128

Frågan om hur boten kommer, är att felparkeringsavgift måste fästas på fordonet eller ges till föraren/ägare. Det kan ej ske i efterhand. https://lagen.nu/dom/nja/2007s799
Då du skriver emot mig så är min fråga vad exakt det är du skriver emot min text?
Jag har aldrig sagt att komunnens parkeringsvakter inte skriver ut parkeringsböter utifrån deras befogenheter. Har inte nämnt ett ord om privata bolag.
Det jag nämner att polisen ska beivra brott där bla felparkering ingår i trafikförordningen. Har du något att invända?
Citera
2014-06-01, 23:20
Medlem
Härtill kan även fogas att felparkering inte är brott i så avseende att den som rapporteras får det inskrivet i belastningsregistret, detta därför att det råder ägaransvar för felparkering, därför ej heller "böter" - på allmän mark heter det "felparkeringsavgift" och på tomtmark "kontrollavgift".
Även om det normala är att kommunens parkeringsvakter hanterar felparkering på allmän mark så kan den uppgiften även överlåtas till privata bolag numera. På utfärdad felparkeringsavgift framgår ej vem eller vilken myndighet som utfärdat den, däremot skall det finnas uppgift om vilken polismyndighet som man skall vända sig till om man ämnar överklaga.
Citera
2014-06-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Jag är trafiklärare, inte lärare i svenska språket. Man behöver inte tänka på skillnaden i de och dem, dator och data, virusprogram och antivirusprogram för att lära människor köra bil för att klara ett körprov.
Man behöver givetvis inte, men såväl inlägg här som all annan text blir betydligt lättare att läsa och i vissa fall förstå om korrekt svenska nyttjas, missuppfattningar undvikes också.
Citera
2014-06-01, 23:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Detta är normalt inget som polisen bryr sig om så länge den parkerade bilen inte hindrar övrig trafik.

Det händer definitivt att poliser skriver ut P-böter. Jag rör mig en del i Malmö t ex och får normalt 3-4 P-böter/år. Minst hälften är utskrivna av polisen.

EDIT...

(FB) Åkte dit för fortkörning, hade jag kunnat göra något annorlunda?
Senast redigerad av Moltas666 2014-06-01 kl. 23:58.
Citera
2014-06-02, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det händer definitivt att poliser skriver ut P-böter. Jag rör mig en del i Malmö t ex och får normalt 3-4 P-böter/år. Minst hälften är utskrivna av polisen.

EDIT...

Visst skriver de sådana ibland, men relativt sällan. Har du sett polisen lämna över eller fästa "lappar", eller hur vet du att polisen utfärdat dem?
Citera
2014-06-02, 00:28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

EDIT...

Med andra ord är det bättre för oss alla om poliserna från Hudiksvall håller sig där dom hör hemma och inte tramsar runt här i Skåne
Citera
2014-06-02, 00:28
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Härtill kan även fogas att felparkering inte är brott i så avseende att den som rapporteras får det inskrivet i belastningsregistret, detta därför att det råder ägaransvar för felparkering, därför ej heller "böter" - på allmän mark heter det "felparkeringsavgift" och på tomtmark "kontrollavgift".
Även om det normala är att kommunens parkeringsvakter hanterar felparkering på allmän mark så kan den uppgiften även överlåtas till privata bolag numera. På utfärdad felparkeringsavgift framgår ej vem eller vilken myndighet som utfärdat den, däremot skall det finnas uppgift om vilken polismyndighet som man skall vända sig till om man ämnar överklaga.

Korrekt till sin del.

Men, felparkeringsavgift kan fås både på allmän mark och på tomtmark. Detta då en del regler även gäller där (undantaget är vid inhägnade områden, men även där kan felparkeringsavgift komma om man parkerar i en järnvägskorsning, eller så att vägmärken skyms.) Men det är förstås ovanligt att Polis/kommunal parkeringsvakt är runt och letar felparkering på mer eller mindre privata områden.

De enda privata bolag som kan utfärda felparkeringsavgift är bevakningsbolag auktoriserade av Länsstyrelsen. Fler och fler kommuner, upphandlar sin parkeringsövervakning, så man lär nog vänta sig mer intensivare bevakning.

Kontrollavgift kan dock utfärdas av vem som helst åt fastighetsägaren, om nu inte denna gör det själv. Kan även vara bra att nämna att kontrollavgift inte fås tas ut, om det gäller en förseelse mot TrF. Exempelvis, så kan inte fastighetsägaren ta ut kontrollavgift om någon parkerar snett över parkeringsrutorna vid en butik på tomtmarken, men kan ringa Polis/kommunalförordnad vakt, och höra om de har lust att komma. Markägaren skyltar sina parkeringsregler med vägmärken.
Senast redigerad av miikos 2014-06-02 kl. 00:31.
Citera
2014-06-02, 07:45
Medlem
Om med "parkerar snett" avser att något hjul är utanför rutan så går det utmärkt att utfärda en kontrollavgiftsfaktura - "parkering utanför markerad plats".
Citera
2014-06-02, 09:09
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Om med "parkerar snett" avser att något hjul är utanför rutan så går det utmärkt att utfärda en kontrollavgiftsfaktura - "parkering utanför markerad plats".

Ja, om det står med vägmärken att de reglerna gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in