2014-06-01, 10:00
Medlem
Grievers avatar
Hej!

Jag har ca 250 000 sparat som jag vill få att växa så mycket som möjligt. Hur skulle ni placera pengarna?

Just nu har jag 200 000 på SBAB-sparkonto med ca 2% ränta (kan öka eller minska beroende på reporäntan). Där har jag ju insättningsgaranti.

Sedan ca 20 000 hos Avanza Zero (precis börjat spara där efter att ha läst gott om det, och 30 000 i ISK-fonder hos Swedbank (Ny teknik går upp bra, men Swedbank ska ha 1,7% i förvaltningsavgift). Har dessutom ca 20 000 i ett privat pensionssparande hos Swedbank, men de pengarna är väl låsta antar jag.

Tips emottages tacksamt.
Citera
2014-06-01, 10:07
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har fått bilden av att privat pensionsparande är en högst tvivelaktigt god affär?

Sen en global fond också kanske, avanza zero är ju svenska företag. Danske invest global kör jag själv på.
Citera
2014-06-01, 10:10
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har fått bilden av att privat pensionsparande är en högst tvivelaktigt god affär?
Japp, jag håller med. Men nu har de låst in mig, och jag sätter bara över 200 spänn i månaden så jag får låta dem hållas tror jag. Tänker iaf inte öka mitt pensionssparande där.
Citera
2014-06-01, 16:06
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Japp, jag håller med. Men nu har de låst in mig, och jag sätter bara över 200 spänn i månaden så jag får låta dem hållas tror jag. Tänker iaf inte öka mitt pensionssparande där.

Om du av någon anledning är låginkomsttagare vid pensionsåldern så får du bara mindre
bostadsbidrag, så ja hade slutat pensionsspara och sparat motsvarande på annat sätt.
Citera
2014-06-01, 17:45
Medlem
kezz89s avatar
Jag kör på Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Har rullat upp bra den senaste tiden!!
Citera
2014-06-02, 23:40
Medlem
Akiyoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Om du av någon anledning är låginkomsttagare vid pensionsåldern så får du bara mindre
bostadsbidrag, så ja hade slutat pensionsspara och sparat motsvarande på annat sätt.

Undantaget är om man betalar statlig skatt nu och inte tror att man kommer att göra det som pensionär. Då gör avdragsrätten att pensionssparande kan vara ett bra val.
Citera
2014-06-02, 23:56
Medlem
Akiyoshis avatar
.
Senast redigerad av Akiyoshi 2014-06-02 kl. 23:57. Anledning: Dubbelpost
Citera
2014-06-03, 00:11
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Hej!

Jag har ca 250 000 sparat som jag vill få att växa så mycket som möjligt. Hur skulle ni placera pengarna?

Just nu har jag 200 000 på SBAB-sparkonto med ca 2% ränta (kan öka eller minska beroende på reporäntan). Där har jag ju insättningsgaranti.

Sedan ca 20 000 hos Avanza Zero (precis börjat spara där efter att ha läst gott om det, och 30 000 i ISK-fonder hos Swedbank (Ny teknik går upp bra, men Swedbank ska ha 1,7% i förvaltningsavgift). Har dessutom ca 20 000 i ett privat pensionssparande hos Swedbank, men de pengarna är väl låsta antar jag.

Tips emottages tacksamt.
Den avgörande frågan är, som alltid, när behöver du pengarna?

Citat:
Du kan begära att få sluta betala in helt. Antag att du fortsätter betala in 200 kr i månaden i 25 år till. Det är 60 000 kr (plus avkastning) som du kan använda bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in