2014-05-31, 19:41
Medlem
Ja som rubriken lyder. Själv är jag i stort sett helt o-insatt i vad vår konung Carl XVI Gustav har sagt eller gjort genom åren men vad jag har förstått så uttalar han sig sällan i politiska frågor. Vad tror ni kungen har för politiska åsikter?

En tanke slog mig också: undra hur kungen ser på sig själv i ett större perspektiv, alltså bortsett från att han har fått en stor rikedom och förmodligen ganska påfrestande förpliktelser påförda sig. Jag menar mer hur han ser på monarkin som sådan. Är det möjligt att det gömmer sig en republikan bakom fasaden? Personligen har jag fått det intrycket någon gång.

Mvh
Citera
2014-05-31, 19:51
Bannlyst
Tror att hans majestät konungen är nationalist eftersom att han fått en sådan gedigen uppfostran. Detta döljs naturligtvis eftersom det skulle bli ett jäkla liv om media fick nys om det.

Tror faktiskt inte att konungen ville bli konung då han blev det.. Han schtekte ju stenhårt i paradisländer när han var Kronprins. Det hela förändrades ju när han blev krönt konung. Mer ansvar osv. Det är vad jag tror.
Citera
2014-05-31, 19:51
Medlem
Han är 100% moderat enligt min mening iaf =)
Citera
2014-05-31, 19:57
Medlem
Kipps avatar
Om man får tro wikipedia så har kungen och kungafamiljen rösträtt sen 1974 men att de valt att inte göra det. Sen värderingar bör väl vara åt höger.
Citera
2014-05-31, 20:05
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohamed-svensson
Han är 100% moderat enligt min mening iaf =)
Ja det vore konstigt om han inte stod på den högra sidan på den politiska skalan. Det skulle vara tidernas skräll om Kungen visade sig vara kommunist.
Citera
2014-05-31, 20:47
Medlem
johkv637s avatar
Kungen verkar vara relativt ointelligent så han är nog vänsterorienterad, sosse eller VP typ..
Citera
2014-05-31, 22:32
Medlem
P04s avatar
Med tanke på valspråket kan han nog beslås med åtminstone ett stänk av nationalism. Trots att han gillade Palme.
Citera
2014-05-31, 22:52
Medlem
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Augsburgska_bek%C3%A4nnelsen

Kungen är tvungen att tro i enlighet med den lutherska läran. Om detta inkluderar Luthers antisemitiska hållning och motstånd mot det korrupta penningsystemet eller inte vet jag ej.

Kungen skulle tagit över efter Prins Bertil och dennes död som stormästare över svenska frimurareorden men avböjde.

Rimligtvis borde kungen utifrån dessa fakta möjligtvis kanske rösta på kristna värdepartiet eller kanske kristdemokraterna?

Vi vet såklart inte om kungen verkligen är protestant eller i realiteten tar avstånd från frimureriet.

Bernadotte-ätten har även rötter i erövraren Napoleon Bonaparts släkt, så kungens avsikter och åsikter är svåra att egentligen fastställa.

Kanske har han redan mer makt än vi någonsin kan föreställa oss?
Senast redigerad av Decimal1 2014-05-31 kl. 23:42.
Citera
2014-06-01, 03:42
Medlem
horvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Kungen verkar vara relativt ointelligent så han är nog vänsterorienterad, sosse eller VP typ..

Förklara hur du menar? På vilket sätt är högern smartare? För att de vet hur man får ut mer pengar i plånboken? Är det pengar det handlar om?
Citera
2014-06-01, 15:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Tror att hans majestät konungen är nationalist eftersom att han fått en sådan gedigen uppfostran. Detta döljs naturligtvis eftersom det skulle bli ett jäkla liv om media fick nys om det.

Tror faktiskt inte att konungen ville bli konung då han blev det.. Han schtekte ju stenhårt i paradisländer när han var Kronprins. Det hela förändrades ju när han blev krönt konung. Mer ansvar osv. Det är vad jag tror.

En typisk sverigedemokrat skulle jag tro. Lite åt det moderatare hållet som alla med gott om stålar.
Efter som han är gift med Silvia, som inte är svenska, blir han nog extra upprörd över att bli kallad rasist.
Citera
2014-06-08, 18:22
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horvalp
Förklara hur du menar? På vilket sätt är högern smartare? För att de vet hur man får ut mer pengar i plånboken? Är det pengar det handlar om?

Nä. högutbildade röstar i större utsträckning höger medan lågutbildade röstar vänster.
Citera
2014-06-08, 18:44
Medlem
Kungen kastar pil tillsammans med Vitt Ariskt Motstånd.

http://mcrazzia.blogspot.se/2010/11/pa-bilden-ovan-kastar-var-regent-och.html

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in