2014-05-31, 19:21
Medlem
Lofns avatar
Jag har precis börjat använda Linux och saknar AutoHotKey. Det jag önskar är en funktion som gör att om jag t ex trycker <SPACE> + "d", alltså space och d samtidigt så ska "\dfrac{" skrivas ut (och naturligtvis andra fraser kopplade till andra tangentkombinationer). Det är väldigt smidigt när man skriver latex-kod och programmerar i allmänhet då man slipper sträcka sig efter tangenter samt färre tangentryck. Jag saknar det mycket.

Jag har provat AutoKey men det verkar som man måste välja att ha med ctrl eller alt osv i sina kortkommando, dvs man är inte helt fri att skapa sina egna. Jag provade att köra Autohotkey i Wine men det fungerar inte, jag försökte att skapa dessa kortkommando i Metacity men det verkar inte fungera. Funderar på att prova IronAHK men det verkar som det strular för många?
Några förslag?
Citera
2014-05-31, 19:37
Moderator
vhes avatar
Det finns säkert snyggare verktyg, men xdotool + xbindkeys borde ju lösa det.
Spontant så känns det dock som om det är editorns jobb att göra editering enkel.
Citera
2014-06-01, 13:16
Medlem
Nu är ju inte detta svar på din fråga men använd en editor som stödjer snippets, sublime, vim, emacs
Citera
2014-06-01, 19:07
Medlem
Lofns avatar
Tack för svaren. Jag får kanske lära mig använda en editor ordentligt istället. Dock så sitter ju mina egna specialkommando i fingrarna så det känns lite tråkigt att ge upp detta.
Citera
2014-06-02, 17:01
Medlem
Lofns avatar
Jag försökte mig på vim men jag blir galen på programmet i allmänhet I synnerhet lyckas inte få till mina kortkommando.
Jag försöker t ex mappa så att <space>+j ger '{' . Detta genom :map! <space-j> :echo '{'
Jag har försökt på andra sätt men det känns omöjligt. Hjälp!
Citera
2014-06-02, 21:01
Medlem
Lofns avatar
Ok, efter mycket om och men hittade jag vad jag var ute efter. Ett plug-in till vim, nämligen Arpeggio, om det nu finns fler som är lika lata som mig och inte orkar sträcka sig efter tangenter Att önska sig kortkommande som aktiveras av samtidig nedtryckning av två tangenter (föromt ctrl och alt) verkar inte vara vanligt. Men det är underbart. Man vill slippa flytta fingrarna från asdf jklö så mycket som möjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in