2014-05-31, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikushimi
Självklart vill jag att mina serier ska vara detaljrika och snyggt gjorda. Tänkte lite som Fantomen och Batman då jag är ett stort fan av båda och tycker de skulle va kul att skapa en egen superhjälte.

Jag har vuxit upp i konstnärs familj och målat samt tecknat i perioder. Min sammanvägda erfarenhet säger att det handlar mycket om att öva i just den konst du vill uttrycka.

Bli inte avskräckt för att du börjat teckna när du är 19 ...utan låna konstböcker på biblioteket om just serie teckning och försök

vill också inflika att om man har bra fantasi så kan man ju skapa "storyn " lättare
Citera
2014-06-01, 11:14
Medlem
bergochdals avatar
Storyn är faktiskt vikigare än teckningarna. Kolla bara Scott Adams "Dilbert". Inte vidare avancerade teckningar men humorn är fantastisk.

Inne på www.serieforum.se kan du lägga upp teckningar och få konstruktiv kritik av folk som är genuint intresserade av serier:

http://serieforum.se/phpbb3/
Citera
2014-06-02, 21:42
Medlem
psychofoxs avatar
Det beror ju på vad du vill utrycka med dina serier. Alla kan kanske inte lära sig rita som Frazetta eller McKean för att ta två helt olika exempel, men alla som har en konstnärlig glöd kan utrycka sig genom serier.
Pröva att söka serietecknarlinjen på Kvarnby. Har vänner som gått där och det ska hålla hög klass. Däremot är det en väldigt hård branch ifall en vill överleva på det. Men en sån som tex Simon Gärdenfors klarar sig ju bra utan att vara något tekniskt geni, genom mångsysslande.
Citera
2014-06-03, 01:27
Medlem
Kör hårt! Sätt igång, så märker du hur det går och då kommer du säkert stöta på fler frågor och annat som behövs
Citera
2014-06-03, 15:24
Bannlyst
Kolla in nagot med Bob Fingerman sa far du nog lite inspiration om hur en serie kan se ut och vara berättad. Om du bor i en storstad sa finns det kanske nagot med honom pa ditt stadsbibliotek. Finns det inget pa stadsbibban i din stad sa kan du kolla in hans hemsida. Han tecknar pa ett satt som inte ar alltför invecklat och ar ratt komisk i sitt berättande.
Citera
2014-06-14, 04:16
Bannlyst
Jag återkommer till den här tråden eftersom jag tänkte att det kunde vara intressant för TS, om han fortfarande läser tråden, och andra att ladda ner Bob Fingermans seriealbum jag nämnde ovan.

Om den som är intresserad söker efter Maximum Minimum Wage på Pirate Bay hittas det albumet, vilket är en samling av de första serietidningarna. Söker man på Minimum Wage så hittas några serietidningar av utgåvorna för det här året.

Använd ett program likt CDisplayEx för att läsa serierna eller winzip för att kunna läsa i ett vanligt bildprogram.
Citera
2014-06-24, 14:05
Medlem
Jo precis, som många säger så måste du träna, och det måste du göra väldigt mycket också, du säger att du vill göra som batman, han som tecknar mycket av själva storyboardsen i batman nu för tiden heter greg capullo, du kan ju alltid googla honom så får du se hur han bygger upp det.
Han är alltså inte den som inkar och sätter färg på allt, vilket du säkert kommer att göra

Jag har själv funderat på att bli serietecknare eller något i den stilen liksom, men som sagt vill du göra något SNYGGT, så MÅSTE du bli RIKTIGT bra på att teckna, och det spelar absolut ingen roll om det är på papper eller i datorn, du kan alltid scanna in bilder liksom.

Du kan ladda ner David Finch Dynamic figure drawing ifrån piratebay, det är den absolut bästa filmen jag har hittat på nätet om hur man tecknar bra figurer, David finch är välkänd inom serietecknarvärlden, eller ur man ska säga, hur grym som helst

sen är ju en anatomi bok av George b. bridgeman väldigt bra att ha också, för anatomi är något man måste träna på riktigt jävla mycket om man ska bli bra på att göra bra serierutor
Senast redigerad av ArtsAndCrafts 2014-06-24 kl. 14:20.
Citera
2014-06-24, 14:36
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikushimi
Jag vet att de flesta serietecknarna börjat redan som liten och tecknat i princip hela sitt liv och troligen redan tillverkat en del underhållande serier i min ålder till skillnad från mig som knappt kan rita av en streckgubbe.

Varken Larson eller han som tecknar Dilbert hade tecknat nåt alls innan. Det finns fler såna. Man behöver inte kunna teckna, bara man hittar sin egen "grej".
Citera
2014-07-06, 03:41
Medlem
Tack för alla tips ska självfallet lyda ert råd och börja teckna så mycket som möjligt nu framöver så får vi se vart de leder mig
Citera
2014-07-06, 17:00
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Storyn är faktiskt vikigare än teckningarna. Kolla bara Scott Adams "Dilbert". Inte vidare avancerade teckningar men humorn är fantastisk.
Och serien xkcd har blivit stor på nätet och består bara av streckgubbar... fast den och de serier du nämner är alla humoristiska och ts vill göra superhjältehistorier, vilka brukar ha en lite mer avancerad tecknarstil. Men det finns ju inget som hindrar att man tecknar på fritiden. Man kan inte lyckas om man inte försöker. 19 år är ungt och man har fortfarande mycket att lära sig. Kör hårt, ts!

Förresten, kan man inte i värsta fall bli seriemanusskribent om det skiter sig med själva tecknandet?
Citera
2014-08-10, 15:50
Medlem
Hausras avatar
Man behöver inte vara bra på att teckna för att bli en bra serietecknare. Se på Mats Jonsson eller Scott Adams. Huvudsaken är att man vill berätta något.
Citera
2014-11-05, 10:06
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Serier och serietidningar --> Eget konstnärligt skapande
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto