2014-05-31, 13:12
Medlem
Jag har nyligen kommit fram till att de skulle vara kul att bli serietecknare och tillverka egna serier men problemet är de att jag är 19 år och har aldrig tecknat i hela mitt liv eller ens tänkt tanken fram tills nu. Jag vet att de flesta serietecknarna börjat redan som liten och tecknat i princip hela sitt liv och troligen redan tillverkat en del underhållande serier i min ålder till skillnad från mig som knappt kan rita av en streckgubbe. Så nu är frågan finns de fortfarande en chans för mig att komma upp till toppen och bli en bra serietecknare eller vore de bättre att bara ge upp och fokusera på nått annat?
Citera
2014-05-31, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikushimi
Jag har nyligen kommit fram till att de skulle vara kul att bli serietecknare och tillverka egna serier men problemet är de att jag är 19 år och har aldrig tecknat i hela mitt liv eller ens tänkt tanken fram tills nu. Jag vet att de flesta serietecknarna börjat redan som liten och tecknat i princip hela sitt liv och troligen redan tillverkat en del underhållande serier i min ålder till skillnad från mig som knappt kan rita av en streckgubbe. Så nu är frågan finns de fortfarande en chans för mig att komma upp till toppen och bli en bra serietecknare eller vore de bättre att bara ge upp och fokusera på nått annat?
.

Det beror ju på vilken typ av serie du tänkt dig. . är det enklare serie teckningar som katten Gustav , eller mer avancerade( detalj rika ) illustrationer som ,Blueberry ,blake &mortimer
Citera
2014-05-31, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
.

Det beror ju på vilken typ av serie du tänkt dig. . är det enklare serie teckningar som katten Gustav , eller mer avancerade( detalj rika ) illustrationer som ,Blueberry ,blake &mortimer

Självklart vill jag att mina serier ska vara detaljrika och snyggt gjorda. Tänkte lite som Fantomen och Batman då jag är ett stort fan av båda och tycker de skulle va kul att skapa en egen superhjälte.
Citera
2014-05-31, 15:59
Medlem
Du får helt enkelt börja teckna hela din fritid tills det blir snyggt, kanske gå på någon konstnärskurs. Dock tror jag det inte blir något om du just aldrig har ritat. Jag skulle ha satsat på att rita på datorn, med alla retuscheringar och hjälpmedel, typ nästan hälften av alla serier görs på datorn nu för tiden.
Citera
2014-05-31, 17:19
Medlem
baise-mois avatar
Vad får dig att tro att du har talang för detta om du inte ens har tecknat en streckgubbe tidigare?
Det är ju ungefär som att tycka att det skulle vara kul att bli fotbollsproffs utan att ha rört en boll
Citera
2014-05-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baise-moi
Vad får dig att tro att du har talang för detta om du inte ens har tecknat en streckgubbe tidigare?
Det är ju ungefär som att tycka att det skulle vara kul att bli fotbollsproffs utan att ha rört en boll

Nåja, det där var väl inte en helt rättvis liknelse?
Citera
2014-05-31, 18:27
Medlem
Citat:

Jag har aldrig sagt att jag har talang för de bara att jag har ett intresse att tillverka en egen serie, anledningen är att jag läser mycket serietidningar och fick bara för mig häromdan att de skulle vara kul att nån gång i mitt liv tillverka mina egna serier och bli serietecknare. Jag är fullt medveten om att de inte bara går på ett par timmar och tar år av övning men anledningen till att jag skapade den här tråden var för att jag ville veta vad andra tycker om att börja i den här åldern när man aldrig haft detta intresse tidigare. Som sagt börjar dom flesta redan i unga år och om man börjar redan som 19åring lär ju chansen vara rätt liten att man blir riktigt bra.
Citera
2014-05-31, 19:28
Medlem
Det är ingen fara med din ålder, att utveckla "talang" se det som att nu när du är 19 är du ju smartare och kan levla mycket snabbare och använda annat än om du varit 10... din hjärna har ju blivit smartare oavsett och allt handlar inte om teckingsgrejen.

Frågan är om det är rätt karriärval. Serier har alltid varit svårt ekonomiskt, har man slagit igenom som Dragon Ball, One Piece Ranma Marvel och de där riktigt stora då har man blivit stenrik men.... idag ser det ju värre ut än nånsin, hur ska du sälja dina verk? Piracy på nätet allting. Knappt Picasso skulle gå runt, om du inte hittar nån slags spin på det.

Men det finns vägar.... strips som Rocky, eller annat sånt liknande. Det finns väl även andra sorters jobb inom serier du kan hitta på storyn, kanske koncentrera dig på en del av det som bara bakgrundstecknande, nån slags grafiker eller annat.

Större poängen; hör av dig till dem som håller på, har gjort eller ger ut saker. Då får du först en riktig inblick i hur det faktiskt är from the inside, och kanske se lära lite annat. Det är här talang egentligen kommer ifrån, platå/brobygg mellan generationer osv. Ingen kan komma från noll, alla behöver nån slags mall. Du kommer behöva kontakter med nån publisher också kanske och annat.

Testa, give it a shot, ge det 6 mån satsa allt har du inte fått resultat då hoppa.

Det kommer vara svårt i början, så är det med alla jävla artforms. En maratonlöpare pallar inte 10km första dan han satte igång, men efter en månad är benmusklerna där dem är och konstigt nog funkar det sen jävligt lätt (typ)
Senast redigerad av DoesntCare 2014-05-31 kl. 19:35.
Citera
2014-05-31, 19:45
Medlem
bergochdals avatar
Har du tillräckligt med intresse och tid samt tålamod så kommer du klara av att teckna bra. Som med allt annat gäller träning. Träna tills du uppnår den nivå du vill uppnå. Det går i de flesta fall, om man vill.

Här kan du kika på ett par av de bästa inom serievärlen, Jean Giraud och Jijé:

http://www.youtube.com/watch?v=R2gBLj7H26w
Citera
2014-05-31, 20:00
Medlem
Som SuperMetalist sa; just själva ~tecknandet i sig~ är nog i mindre nödvändighet idag än nånsin så där har du flyt... har ingen koll på hur det går till i studiosarna men kan tänka mig att teknologi gör nog mycket av jobbet och att de har nån sorts blueprints klipp/klistra/photosh och andra tricks.

Det du behöver är en idé och få skeppet till havs

Serievärlden har dock otroligt mycket inspiration du kan hämta så där har du en annan edge. Fantasi och att borrow små partier av andras work borde kunna ge dig en start
Senast redigerad av DoesntCare 2014-05-31 kl. 20:04.
Citera
2014-05-31, 20:04
Bannlyst
Citat:

ts påstår sig inte vara talang, utan verkar ha ett genuint intresse för att vilja teckna vissa typer av serie karaktärer.

Och det finns bara ett sätt att ta reda på om man har talang och intresse, just do it !
Citera
2014-05-31, 21:01
Medlem
Hur arbetar de som är aktiva idag, hur får de sina saker sålda? Hur kommer marknaden se ut om 5 år om du börjar nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in