2005-08-21, 15:46
Medlem
Ngon som kan ge tips p bra bcker om romantikens filosofi/idhistoria. Inte allt fr svrtillgngliga, men inte heller allt fr versiktliga.
Citera
2005-08-21, 17:57
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Ngon som kan ge tips p bra bcker om romantikens filosofi/idhistoria. Inte allt fr svrtillgngliga, men inte heller allt fr versiktliga.

Svante Nordins studie med just den titeln, Romantikens filosofi, publicerades fr ett tjugotal r sedan och r en rtt bra versikt av, som jag har fr mig undertiteln lyder, "den svenska idealismen frn Hijer till hegelianerna". Vad gller de tyska s kallade idealisterna och de romantiska teoretikerna knner jag knappt till ngot vergripande och totalsammanfattande bra monografiverk, men det kan mycket vl existera. Att lsa de kapitel som rr "det romantiska tnkandet" i ngot bra filosofihistoriskt verk kan vara en vettig vg fr att f tips p biografier om de gestalter som intresserar en mest.
Citera
2005-08-22, 08:15
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Och Gunnar Erikssons Romantikens vrldsbild speglad i 1800-talets svenska vetenskap r en annan trevlig versikt som pminner om att romantiken inte bara var en idstrmning inom "humaniora" utan ocks satte sina spr i sdant som naturvetenskap och nationalekonomi. Gavs ut i pocketoriginal 1969 och baseras vl delvis p Erikssons avhandling Elias Fries och den romantiska biologin frn 1962.
Citera
2005-09-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Vad gller de tyska s kallade idealisterna och de romantiska teoretikerna knner jag knappt till ngot vergripande och totalsammanfattande bra monografiverk

Synd, fr det r framfrallt just tyskarna som intresserar mig.
Citera
2005-09-05, 15:05
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Synd, fr det r framfrallt just tyskarna som intresserar mig.

Jo, men det finns utan tvivel bra filosofihistoriska biografier om de enskilda tyska tnkarna, jag ska lista ngra jag knner till senare i kvll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in