2014-05-31, 08:47
Medlem
Har gått ganska lång tid och funderat på köp utav en BMW 645.
Tidigare fick jag en Ford Probe 1994 av brorsan då den stått avställd 7 år och med krockskada (motorhuv, kjolkit, lampor och chassi) + inredning som återställdes. Jag själv ordnade alla felen!
Jag la ner ganska mycket tid och pengar och fick den återställd, men den hade ändå problem med avgassystemet så jag sket i bilen då det inte kändes lönt att lägga ner ytterliggare summor på den.

Jag betalar för egen mobilräkning, interneträkning (kvartal), gymkort, mat och det jag köper var månad.
Jag får lite olika lön då jag jobbar med tidning och brevdistribution under helgerna.

8-9000 efter skatt för ett jobb jag bara har 8 dagar i månaden och 12 timmar max.

Jag inväntar ett annat jobb (Vilket underlättar situationen ännu mer).

Jag kommer inte att flytta hemifrån och planen är att jag ska ta över lägenheten så småningom och börja betala för den.

Jag cyklar så mycket det går, men jag vill gärna kunna köra morsan till jobb och själv kunna ta en runda då och då.

Mobilräkning: MAX 300 kr månad
Interneträkning: 299 kr månad
Gymkort: 199 kr månad
Mat och resterande för 500 MAX per månad.

Köper jag bilen (oavsett årsmodell) så lär jag få följande utgifter:
Trafikförsäkring: 400 kr månad
Skatt: 223kr månad
Bensin säger vi: 2000 månad (om det inte är någon lång resa)

Jag kan tjäna 50-60 tusen på att importera en bil ifrån utlandet med tanke på att de flesta bilar som säljs är importerade.

Vi säger att bilen kostar mellan 150-179 tusen.

Jag har under enbart 2 månader sparat ihop 17 tusen efter att ha betalat alla räkningar och liknande.

Jag vill ta ett lån på några år, men samtidigt kunna betala in så mycket det går och få det överstökat så snabbt som möjligt.

En bil oavsett märke och skick förlorar man på som man alla vet, men jag planerar att ha bilen ganska många år då jag inte gillar uppgradera varken mobil eller annat titt som tätt.

Jag festar inte, röker inte och dricker inte så jag sparar ing anska mycket pengar...

Bör jag satsa på att köpa en bil i den prisklassen? Som sagt så är det en drömbil och jag kommer att köpa den oavsett vad i slutändan..Förr eller senare.
Citera
2014-05-31, 10:09
Medlem
Har du kollat upp vad en större service kostar? Eller bromsskivor, startmotor etc.

Nej vänta med drömbilen tills du har bättre ekonomi, köp en småbil för 15 000 kr så länge. Får en hyfsat fin Corsa, Polo eller en Fabia är mitt råd som du bör följa. Om du blir av med det jobb du har lär du inte få mycket i a-kassa.
Citera
2014-05-31, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Har du kollat upp vad en större service kostar? Eller bromsskivor, startmotor etc.

Nej vänta med drömbilen tills du har bättre ekonomi, köp en småbil för 15 000 kr så länge. Får en hyfsat fin Corsa, Polo eller en Fabia är mitt råd som du bör följa. Om du blir av med det jobb du har lär du inte få mycket i a-kassa.

Servicen på 645an har jag inte fått så mycket info om, men på M6an kostar den "största" servicen runt 20 tusen och då bytts flera saker. Det lär hamna på betydligt mindre summa för en 645a.

Chefen för BMW verkstan i min stad är pappa till min flickvän så jag lär få reservdelarna betydligt billigare än vissa andra och betala betydligt mindre för arbetstimmarna som de tar betalt för också..utöver det har jag ganska bra kontakt med ett par verkstäder i staden då jag praktiserat och jobbat på ett par utav de.

Planen var att ha proben i något år tills jag fått ihop en större summa, men brorsan blev girrig då jag fixa allt på bilen och tog tillbaka den för egen vinning. Lite smutsigt gjort.

Man kan bli av med vilket jobb som helst

Jag är inte den typen som köper en dyr bil för att försöka impa på tjejer för det är inte något som jag själv tycker om. Har klarat mig bra utan bil ganska länge och jag kan klara mig bra utan en bil ett tag till.
Senast redigerad av Rastegar 2014-05-31 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in