2014-05-30, 11:57
Medlem
Bengrots avatar
Jag köpte en japansk dvärglönn för ett antal år sedan. När den stod i kruka så var den vackert blodröd som den ska men efter att jag har planterat den så vägrar den att bli röd igen, bara tråkigt grön. Vad är fel?

Den står i norrläge så den får inte så mycket sol, kan det vara orsaken?
Citera
2014-05-30, 16:14
Medlem
Tjippmunks avatar
har du gödslat den något?
Citera
2014-05-30, 16:28
Medlem
Sereenas avatar
Det är nästan garanterat läget som är fel.

Röda löv är dåliga på att omsätta solljus till energi åt plantan. Om plantan dessutom står i ett läge med dåligt med solljus så kompenserar den genom att bilda mer gröna blad istället för att få den energi den behöver.

Flytta den till ett läge med mer solljus eller ge den extra belysning via tex ett kallvitt lysrör eller lågenergilampa (~4000kelvin eller mer samt 30W eller mer)
Citera
2014-05-30, 16:42
Medlem
Bengrots avatar
Tack för svar!

Jag har inte gödslat den, ska prova det. Om det inte hjälper så ska jag flytta trädet till andra sidan av huset som är i söderläge. Svaret jag fick av Sereena låter väldigt övertygande.
Citera
2014-05-30, 16:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Tack för svar!

Jag har inte gödslat den, ska prova det. Om det inte hjälper så ska jag flytta trädet till andra sidan av huset som är i söderläge. Svaret jag fick av Sereena låter väldigt övertygande.

Vissa sorter är dessutom bara röda på våren och hösten och gröna resten av tiden. Dvs endast dom späda löven är röda och blir sedan gröna när dom "mognar" och blir höströda sen på hösten.
Citera
2014-05-30, 17:37
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vissa sorter är dessutom bara röda på våren och hösten och gröna resten av tiden. Dvs endast dom späda löven är röda och blir sedan gröna när dom "mognar" och blir höströda sen på hösten.
Den brukar ha lite röda kanter på löven tidigt på våren men sedan så blir de helt gröna. Jag ska testa ditt tips om att ställa den så att den får mer sol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in