2014-05-29, 22:19
Medlem
När man handlar kött och annat och det säljs per kilo skall man endast betala för varans vikt, det som de packar in den får inte räknas med i vikten. En ganska enkel sak för butiken att dra av trågens 10-20 gram när de väger, men ändå råkar jag ofta ut för att de inte har gjort det och alltså mer eller mindre lurar folk. Du kan se det på om det väger exakt det som står på när du väger det MED förpackningen, skriv om du vill att jag förklarar det mer.
Citera
2014-05-29, 22:28
Medlem
christerys avatar
Och vad var tanken att vi skulle diskutera då? Att dom lurar oss på några ören...
Citera
2014-05-29, 23:03
Medlem
Soulflowers avatar
Köper du nåt för tusentals kronor per kilo kan jag förstå att du blir upprörd. Jag betalar för påsens vikt varje gång jag köper frukt men orka bry sig, får ju en liten påse på köpet..
Senast redigerad av Soulflower 2014-05-29 kl. 23:11.
Citera
2014-05-30, 00:31
Medlem
Exakt, det gör mer än "några ören" om man köper till exempel kött i ett stort tråg. Och om du inte tycker att tråden lever upp till dina högt ställda krav kan du ju alltid starta en ny om något annat...
Citera
2014-05-30, 01:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarrah
Exakt, det gör mer än "några ören" om man köper till exempel kött i ett stort tråg. Och om du inte tycker att tråden lever upp till dina högt ställda krav kan du ju alltid starta en ny om något annat...

Jag antar att förpackningen åxå kostar några ören, och nej - jag vill inte starta tramstrådar.

Det jag menar är att det jag saknade var diskussionsunderlag.

Men har du vägt förpackningen, det vatten som dom kanske sprutat in för att höja vikten (i kyckling är det vanligt) och sen slagit ut det på vad du som konsument får för dina kronor så skulle det vara intressant att ta del av.

Att du tror eller tycker nåt, det väljer jag att förbise. Hur många kronor blir vi lurade på per år och vilka företag är bäst?
Citera
2014-05-30, 11:44
Medlem
Muppers avatar
I butiken jag jobbar så drar vi alltid av trågens vikt :O
Både i packmaskin och på vågen i charken så räcker det att man trycker på siffrorna 1-4, där varje siffra motsvarar vikten hos ett visst tråg, sedan tar det bort den vikten. Är väl 6, 8, 10 och 12 gram som man väljer mellan.

Så borde väl vara "viktfel i VISSA butiker"

Tror det mest handlar om lathet, vissa orkar inte trycka på siffran.
Citera
2014-05-30, 15:01
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag gillar inte de postombud som lagt både två och tre mattor på vågen när de ska väga brev och paket. Att den står på 48 gram direkt liksom...
Citera
2014-05-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
I butiken jag jobbar så drar vi alltid av trågens vikt :O
Både i packmaskin och på vågen i charken så räcker det att man trycker på siffrorna 1-4, där varje siffra motsvarar vikten hos ett visst tråg, sedan tar det bort den vikten. Är väl 6, 8, 10 och 12 gram som man väljer mellan.

Så borde väl vara "viktfel i VISSA butiker"

Tror det mest handlar om lathet, vissa orkar inte trycka på siffran.

Det är rätt, det är inte i alla butiker. Jag skulle säga att det är vanligast med sådant som butikerna packar själva, alltså inte det som kommer från fabrikerna. Ett typiskt fel är väl i storleksordningen 1-3 kronor. Det är väl inte mycket per gång, men ändå principiellt fel. Och en stor butik kan ju spara en bra hacka sett över ett helt år.

Kan inte säga på butiker där jag inte har varit, men om någon är intresserad så kan jag förklara hur man kan se det.

Och om någon bor i Skåne så vet jag några ställen både i Malmö och Lund där det är konsekvent fel.

Man skulle tro att miljöinspektionen kollar upp sådant här. Dock gör de aldrig något om inte någon klagar verkar det som.
Citera
2014-05-30, 21:04
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag gillar inte de postombud som lagt både två och tre mattor på vågen när de ska väga brev och paket. Att den står på 48 gram direkt liksom...

Mattor? :O Vad då för mattor?
Citera
2014-05-31, 13:14
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Mattor? :O Vad då för mattor?

Mjuka 35 x 15 cm med rundade hörn, 5 mm tjocka.
Jag vet inte vad man egentligen annars ska ha dem till.
En av dem hade Postens symbol på sig.
Citera
2014-06-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag måst erkänna att jag aldrig fått vare sig brev eller paket vägda varken på posten när den fanns, hos något postombud eller hos deras företagscenter men du har inte funderat på att protestera om du står där och ser att de inte tarerar vågen innan de väger ditt brev?
Citera
2014-06-05, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Jag måst erkänna att jag aldrig fått vare sig brev eller paket vägda varken på posten när den fanns, hos något postombud eller hos deras företagscenter men du har inte funderat på att protestera om du står där och ser att de inte tarerar vågen innan de väger ditt brev?

Det med postmattorna känner jag inte till, men ibland när man köper godis står vågen inte på 0. I sådana fall brukar jag påpeka det för dem också nollställer dem eller drar av det som den stod på. Ett annat exempel på att det nog är bra att vara vaksam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in