• 1
  • 2
2014-05-29, 19:47
Medlem
Tjena,

Jag tänkte först ta manuell körkort så jag kan köra båda men kom på att vi inte har en manuell bil så funderar på att bara ta automat körkort först, och sen ta manuell senare. Men hur gör man om man redan har automat och ska ta manuell? Måste man göra om teorprovet och uppkörningen eller bara uppkörningen?
Citera
2014-05-29, 19:55
Medlem
Lecros avatar
altså va?! Om du tar körkort till manuell får du köra automat också.
Citera
2014-05-29, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecro
altså va?! Om du tar körkort till manuell får du köra automat också.
Han vill ta automatkörkort först, och uppgradera till manuell någon gång i framtiden.
Citera
2014-05-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vizzor
Han vill ta automatkörkort först, och uppgradera till manuell någon gång i framtiden.

Ja exakt, så frågan var om man måste göra om både teoriprov och uppkörning för att få manuell körkort?
Citera
2014-05-29, 20:01
Medlem
mainfurers avatar
Vad hindrar dig för att ta manuell på en gång? Du kan ändå inte köra upp i din bil om den inte har dubbelkommando. Hänger inte med så ge mer information. Ska du uppgradera så vet jag inte, men är nog bara en extra uppkörning för teori har inget med automat/manuell att göra
Citera
2014-05-29, 20:24
Medlem
Zjivagos avatar
Nej, du behöver inte skriva om teorin om du redan har kort för automat. Du ska bara göra ett nytt körprov, med manuell låda då.
Citera
2014-05-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Vad hindrar dig för att ta manuell på en gång? Du kan ändå inte köra upp i din bil om den inte har dubbelkommando. Hänger inte med så ge mer information. Ska du uppgradera så vet jag inte, men är nog bara en extra uppkörning för teori har inget med automat/manuell att göra

Har ingen manuell bil så kan inte övningsköra med någon sån. Därför blir det svårt att ta manuellt körkort. Jo sant, kanske bara är en uppkörning som behövs för manuell.
Citera
2014-05-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Har ingen manuell bil så kan inte övningsköra med någon sån. Därför blir det svårt att ta manuellt körkort. Jo sant, kanske bara är en uppkörning som behövs för manuell.

Att lära dig köra automat tar dig 1-2 lektioner på körskola. sen är det bara träna regler och parkering etc med vanliga automat hemma.
Citera
2014-05-29, 20:59
Medlem
provocative77s avatar
Hur många som tar automatkort för att uppgradera, uppgraderar sedan?
Jag känner en som gjort så o nu ska han byta ut sin automatbil till en nyare automat. Han kommer aldrig uppgradera.
Bäst enl mig är att göra rätt från början.
Citera
2014-05-29, 21:14
Medlem
Fyllefyllots avatar
Jävligt dumt att bara ta för automat. På körskolan får du ju lära dig det där med manuell växel, om det inte räcker så köp en bil med manuell växel och öva med den. Finns ju hur många bra "skitbilar" för bara några tusen som du kan träna med för att sedan sälja för samma pris som du köpte den för.

Bara ta för automat är som att köra med kardborre på skorna, det ger intrycket att det inte riktigt är något som står rätt till :-P
Citera
2014-05-29, 21:15
Medlem
EvilGuys avatar
Det går ju att hyra bilar för 200:- dygnet. Hyr en sån tre helger i rad och kör ett par timmar varje dag så kan du ta "rätt" kort från början.
Citera
2014-05-29, 21:47
Medlem
CPSKADAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Tjena,

Jag tänkte först ta manuell körkort så jag kan köra båda men kom på att vi inte har en manuell bil så funderar på att bara ta automat körkort först, och sen ta manuell senare. Men hur gör man om man redan har automat och ska ta manuell? Måste man göra om teorprovet och uppkörningen eller bara uppkörningen?

Så du ska slösa 12k på ett automat körkort och senare 12k igen på manuell? ta manuell ifall du inte är rik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in