2014-05-29, 11:41
Medlem
ThePlayboys avatar
Jag köpte 1,5 kg Rumpstek (US Prime Beef) och tänkte steka den hel i ugnen.

Jag bryner den naturligtvis innan, sen kör jag den klart i ugnen (125C) till ca 58-60C.

Några tips gällande temperatur eller kryddning?

Bör jag tranchera i tunna eller lite tjockare skivor?

Tillbehör? Sås? Jag funderar på en gratäng alt. pommes med rödvinssås.

Alla tips är välkomna
Citera
2014-05-29, 12:11
Medlem
Vem0ths avatar
Mmmm låter lovande!

Ett grundrecept från svenskt kött som du kan experimentera med. Gillar själv lite extra vitlök och rödlök till nöt.
Citera
2014-05-29, 13:35
Medlem
Brmcs avatar
Enligt den här är den antingen inte sådär supermör då den ligger sist på listan, eller så är den minst mör av väldigt mört kött. http://www.steakhousefinder.com/stea...-cuts-rankings så att tranchera är väl en bra idé? Men för tunnt trancherat är väl rätt trist. Jag gjorde flankstek för ett tag sen och hade kanske 2 cm tjocka skivor, det vart kanongött. Trist med för tunnt, känns som pålägg då.

Jag hade kört typ kantarellsås även om de inte är säsong, men det är bara för jag har varit sugen på kantareller i ungefär 4 månader nu. Potatisgratäng låter väl kalas. Personligen gillar jag ungsgratinerad sparris eller kokta haricot vertes till stek dock.
Citera
2014-05-29, 14:17
Medlem
dePauls avatar
På samma sätt som flankstek är den yttre delen av kålappen och rostas av rostbiffen så är också rumpstek en del av en större muskel - ytterlåret (själva spetsen).

Dessa tre styckningsdetaljer skiljer sig från sina huvudmuskler såtillvida att de är avsevärt mörare och till skillnad från de stora musklerna även lämpliga för snabbare tillagning och tillagning där man inte genomsteker/genomgräddar köttet helt och hållet.

Prime Beef (USA) innebär att det handlar om klass A-kött, dvs högsta kvalitet. Dessa köttstycken kan härstamma från en stor mängd olika styckningdetaljer men har en sak gemensam, nämligen en korrekt utförd mörningsprocess och en adekvat mängd fett insprängt i muskulaturen och/eller omgärdat med kappa.

Rumpstek med potatisgratäng och rödvinssås funkar visserligen men är ytterst uttjatat. I princip alla väljer denna kombination. Personligen hade jag kört på örtmarinerad rumpstek med rotfrukts-potatispuré och tillhörande örtbaserad sås. Risken med denna rätt är att det hela kan vara lite sött i anstrykningen. Det gäller att balansera smaken.

~Paul~
Citera
2014-05-29, 16:37
Medlem
OldFashioneds avatar
En rotfruktsgratäng och en portvinssås är aldrig fel, även om det kan kännas en aning robust för våren.

Kör en dryrub med paprika, finmalt kaffe, salt, peppar och vitlökspulver. In i ugnen, ta ut vid 57 grader (kommer efterstekas) och vila ner till 55 grader, det tar sin tid, räkna med 20-30 minuter. Har du gjort klart rotfruktsgratängen innan så kan du stoppa in den på låg temperatur och värma på medan köttet vilar.

Kombinera med en Carnegie porter.
Citera
2014-05-29, 21:39
Medlem
christerys avatar
Köttet vågar jag inte svara på, men som sås skulle nog en http://receptdagboken.blogspot.se/20...-svampsas.html fungera iställer för en vinsås.

Potatisgratäng med vitlök är ju jäkligt gott, men varför inte testa en broccoligratäng eller http://www.recepten.se/recept/blomkaalsmos.html

Nu gäller det att hitta lite balans med hur du hanterar köttet till dina "tillbehör", därför vågar jag inte riktigt svara på hur du skall tillaga det - men det kan vara lite roligt att se köttet som det du skall variera för att passa in till resten istället för tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in