• 1
  • 2
2014-05-30, 12:29
Medlem
Det dr med att bryta ner r vl lite det man alltid gr.
Problemet fr mig r ofta d att dessa sm frgreningar blir s enormt mnga (hur mnga parametrar kan du inte f in i "hur r det att vara en lampa" egentligen) att de till slut blir ohllbart att hlla reda p alla, s mycket att man ibland glmmer bort vart man brjade. Detta ser jag fortfarande som ett lite olst problem hr..

Ngon som skrev att de som inte har en filosofiskt vandrande hjrna r blessed - Amen!
Jklar vad overwhelmed man kan bli av begret att stndigt grva ner sig i tankebanorna och jklar vad lngt tid det kan ta att bertta en helt vanlig historia nr man frsker f in s mnga parametrar i den, i min erfarenhet.
Citera
2014-05-30, 13:36
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det viktigaste tycker jag r att f struktur p tankarna genom att lsa andra filosofer, och bcker i de mnen man intresserar sig fr. Det r mycket viktigt att lra sig anvnda samma terminologi som andra. Samtidigt lr man sig att det man funderat p, har i regel andra funderat p nnu mer.

Annars kan man sluta som en kufisk typ som skickar hundratals brev med egen terminologi, som ingen begriper.
Citera
2014-05-30, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Tror man mste koncentrera sig p ngot, antag till exempel att du filosoferar runt temat "Hur det r att vara en lampa", ja d gller det att hlla det allmnna resonemanget kring lampans varafrga stngen och istllet rikta in sig p ngot specifikt i lampans daseinstruktur. En lmplig utgngspunkt, bland miljoner andra frsts, r d forskningsansatsen: "r det bttre att vara tnd n att vara slckt?". Visst r det bra att vara slckt, avstngd, icke ljusgivande, men det har sina frdelar att vara tnd, p, kasta ljus ver saker! Men det blir skuggor sger ngon, "jag vill vara en icke-skuggivande lampa", ja d r det bttre att vara slckt helt klart.
S fortstter resonemanget! Nu r man p gng!

Underligt tanke, "hur r det att vara en lampa?".
Citera
2014-05-31, 00:36
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Underligt tanke, "hur r det att vara en lampa?".

Tror att det var lite skmt kring Heidegger, men jag har fortfarande inte lst Sein und Zeit...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in