• 1
  • 2
2014-05-30, 12:29
Medlem
Det där med att bryta ner är väl lite det man alltid gör.
Problemet för mig är ofta då att dessa små förgreningar blir så enormt många (hur många parametrar kan du inte få in i "hur är det att vara en lampa" egentligen) att de till slut blir ohållbart att hålla reda på alla, så mycket att man ibland glömmer bort vart man började. Detta ser jag fortfarande som ett lite olöst problem här..

Någon som skrev att de som inte har en filosofiskt vandrande hjärna är blessed - Amen!
Jäklar vad overwhelmed man kan bli av begäret att ständigt gräva ner sig i tankebanorna och jäklar vad långt tid det kan ta att berätta en helt vanlig historia när man försöker få in så många parametrar i den, i min erfarenhet.
Citera
2014-05-30, 13:36
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det viktigaste tycker jag är att få struktur på tankarna genom att läsa andra filosofer, och böcker i de ämnen man intresserar sig för. Det är mycket viktigt att lära sig använda samma terminologi som andra. Samtidigt lär man sig att det man funderat på, har i regel andra funderat på ännu mer.

Annars kan man sluta som en kufisk typ som skickar hundratals brev med egen terminologi, som ingen begriper.
Citera
2014-05-30, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Tror man måste koncentrera sig på något, antag till exempel att du filosoferar runt temat "Hur det är att vara en lampa", ja då gäller det att hålla det allmänna resonemanget kring lampans varafråga stången och istället rikta in sig på något specifikt i lampans daseinstruktur. En lämplig utgångspunkt, bland miljoner andra förstås, är då forskningsansatsen: "Är det bättre att vara tänd än att vara släckt?". Visst är det bra att vara släckt, avstängd, icke ljusgivande, men det har sina fördelar att vara tänd, på, kasta ljus över saker! Men det blir skuggor säger någon, "jag vill vara en icke-skuggivande lampa", ja då är det bättre att vara släckt helt klart.
Så fortsätter resonemanget! Nu är man på gång!

Underligt tanke, "hur är det att vara en lampa?".
Citera
2014-05-31, 00:36
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Underligt tanke, "hur är det att vara en lampa?".

Tror att det var lite skämt kring Heidegger, men jag har fortfarande inte läst Sein und Zeit...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in