2026-08-10, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
Tessin måste väl vara ett utmärkt föremål för grävande ekonomijournalister? Byggbranschen är ju redan de kriminellas favorit, att ha ett sådant här bolag med kan säkert legitimera finnansiering av diverse skumraskprojekt.

Pengar skyfflas runt lite här & där... ingen journalist ännu som tagit fram spaden och grävt i Tessin?
Skicka ett tips till några journalister du tror kan vara intresserade så kanske någon börjar granska det.

Förutom det du nämner så borde en stor fråga vara hur de kan ha så många misslyckade projekt jämfört med konkurrenterna.
Citera
2026-08-31, 21:27
Medlem
Det råder ingen tvekan om att Tessin Nordic Holding befinner sig i en extremt kritisk och pressad finansiell situation. Investorer kritiserar både kommunikationen och hur plattformens underliggande fastighetsprojekt har hanterat krisen. När fastighetsprojekt efter fastighetsprojekt på plattformen har gått i konkurs har det slagit stenhårt mot småspararna, samtidigt som Tessins egen kassa har sinat i rask takt. Ledningen försöker desperat paketera situationen som att de "går åt rätt håll", men marknadens dom och siffrorna visar att marginalerna till en regelrätt konkurs är obehagligt små.
Citera
2026-09-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoneyForNothing
Det råder ingen tvekan om att Tessin Nordic Holding befinner sig i en extremt kritisk och pressad finansiell situation. Investorer kritiserar både kommunikationen och hur plattformens underliggande fastighetsprojekt har hanterat krisen. När fastighetsprojekt efter fastighetsprojekt på plattformen har gått i konkurs har det slagit stenhårt mot småspararna, samtidigt som Tessins egen kassa har sinat i rask takt. Ledningen försöker desperat paketera situationen som att de "går åt rätt håll", men marknadens dom och siffrorna visar att marginalerna till en regelrätt konkurs är obehagligt små.

Men det är väl normalt när man lånar ut mot bristfälliga säkerheter - så bristfälliga att banker inte ställer upp.

Jag skulle vilja likna Tessin med crowd funding - hur lönsamt har crowd funding visat sig vara?

Några som blivit mångmiljonärer på att lägga in pengar i crowd funding?
Citera
2026-09-01, 21:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men det är väl normalt när man lånar ut mot bristfälliga säkerheter - så bristfälliga att banker inte ställer upp.

Jag skulle vilja likna Tessin med crowd funding - hur lönsamt har crowd funding visat sig vara?

Några som blivit mångmiljonärer på att lägga in pengar i crowd funding?
Tessin är crowd lending.
Citera
2026-09-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Tessin är crowd lending.

OK hur många har blivit mångmiljonärer på crowd lending?

Nu vet jag inte om man kan kalla ett publikt utlåningsföretag där gissningsvis
utlånarna är aktieägare - eller är de inte det.

Men förluster i kubik finns o det har varit aktieägartillskott på 40 mkr de senaste åren
allt för att täcka förluster o rädda aktiekapitalet.

Extern vd som zuuugeeer aav bolaget pengar finns också
Senast redigerad av SC430 2026-09-01 kl. 21:50.
Citera
2026-09-01, 21:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
OK hur många har blivit mångmiljonärer på crowd lending?
Haha, hur skulle någon kunna veta det? Tror du att det finns någon sorts offentlig statistik som visar hur många som lånar ut till dylika projekt och hur mycket de i sådant fall sammantaget fått som ränteinkomster därifrån?

Hur mycket ränta jag själv hittills sammanlagt fått vet jag inte, men gjorde för ett tag sedan en beräkning/uppskattning och kom fram till att jag nog passerar miljonen första halvåret 2028.
Citera
2026-09-02, 01:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Nu vet jag inte om man kan kalla ett publikt utlåningsföretag där gissningsvis
utlånarna är aktieägare - eller är de inte det.

Men förluster i kubik finns o det har varit aktieägartillskott på 40 mkr de senaste åren
allt för att täcka förluster o rädda aktiekapitalet.

Extern vd som zuuugeeer aav bolaget pengar finns också
Man behöver givetvis inte äga aktier i Tessin för att låna ut pengar via dem Att föreställa sig att det kan förhålla sig så är lika rimligt som att tro att man behöver äga aktier i McDonalds för att käka där, eller Apple för att använda en Iphone.

Jag har för övrigt själv endast lånat ut pengar via Tessin till ett enda fastighetsprojekt, eftersom det ganska snabbt visade sig att Tessin är väldigt dåliga på bedömningen av låntagarna. Via andra låneplattformar har jag lånat ut till flera hundra fastighetsprojekt.
Citera
2026-09-18, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Man behöver givetvis inte äga aktier i Tessin för att låna ut pengar via dem Att föreställa sig att det kan förhålla sig så är lika rimligt som att tro att man behöver äga aktier i McDonalds för att käka där, eller Apple för att använda en Iphone.

Jag har för övrigt själv endast lånat ut pengar via Tessin till ett enda fastighetsprojekt, eftersom det ganska snabbt visade sig att Tessin är väldigt dåliga på bedömningen av låntagarna. Via andra låneplattformar har jag lånat ut till flera hundra fastighetsprojekt.
Berätta gärna mera. Går man in på google reviews av Tessin och kollar på deras fonds performance så är det självklart att deras projekt är uppblåsta. Garanterat låg avkastning till hög risk. När en srörre investerare tog ut lite pengar så rasade korthuset. Att inte DI skriver om det här ännu är märkligt. Totalt vilseledande marknadsföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in