2014-05-28, 14:43
Medlem
lejescars avatar
Okej, gå inte in och sök på google vad feminism står för. För uppenbarligen är det väldigt många som faktiskt inte vet vad feminism innebär. Personligen tycker jag att man borde bilda människor om vad feminism innebär, och att det gynnar båda könen och inte bara kvinnor, och varför det just kallas feminism, men det är en djupare del på ämnet. Men en fråga till just dig, vad tänker du på när du hör ordet feminism?

Jag vill bara hör folks tankar och åsikter kring detta ämne, inget rätt eller fel.
Citera
2014-05-28, 14:48
Medlem
DoMMs avatar
Tanke 1: Gudrun Schyman
Tanke 2: Jag gillar verkligen inte Gudrun Schyman
Tanke 3: Undra hur feminism i Sverige skulle vara utan Gudrun Schyman
Tanke 4: Jag föredrar nog ändå paleokonservatism
Citera
2014-05-28, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lejescar
Okej, gå inte in och sök på google vad feminism står för. För uppenbarligen är det väldigt många som faktiskt inte vet vad feminism innebär. Personligen tycker jag att man borde bilda människor om vad feminism innebär, och att det gynnar båda könen och inte bara kvinnor, och varför det just kallas feminism, men det är en djupare del på ämnet. Men en fråga till just dig, vad tänker du på när du hör ordet feminism?

Jag vill bara hör folks tankar och åsikter kring detta ämne, inget rätt eller fel.

När jag hör ordet feminism tänker jag: Kvinnor som vill ha mer än män, kvinnor som vill ha mer än jämnställdhet, kvinnor som hatar män osv... Personligen gillar jag ordet "jämnställdhet" bättre då det inte diskriminerar någon åt något håll.
Citera
2014-05-28, 14:50
Medlem
lejescars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Tanke 1: Gudrun Schyman
Tanke 2: Jag gillar verkligen inte Gudrun Schyman
Tanke 3: Undra hur feminism i Sverige skulle vara utan Gudrun Schyman
Tanke 4: Jag föredrar nog ändå paleokonservatism

Varför gillar du inte henne?

Om hon inte existerade då, vad är första tanken som slår dig när du hör ordet feminism?
Citera
2014-05-28, 14:54
Medlem
Uppenbarligen är det så att alla inte vet vad F!'s feminism är heller, eftersom den är extrem och inte alls för jämställdhet mellan könen utan bara ser till kvinnornas intressen. Att F! ens får kalla sig för feminister är ett skämt, de borde kallas för mansförtryckare eller någonting liknande istället.
Citera
2014-05-28, 14:54
Medlem
lejescars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
När jag hör ordet feminism tänker jag: Kvinnor som vill ha mer än män, kvinnor som vill ha mer än jämnställdhet, kvinnor som hatar män osv... Personligen gillar jag ordet "jämnställdhet" bättre då det inte diskriminerar någon åt något håll.

Vad tråkigt att du tänker så :/ Feminister kämpar ju för att kvinnor ska få lika villkor som män eftersom det finns tydlig statistik på att kvinnor har det sämre när det gäller lön. Jag menar, hade inte feminismen slått rot under kanske början av 1900-talet (som verkligen inte var länge sedan ens), så hade förmodligen många kvinnor fått sitta hemma utan att göra sin röst hörd eftersom det bara var männen som dominerade... får detta dig att tänka om lite? Vill verkligen inte att män (och tjejer) ska tro att feminism är någon typ av manshat för så är det ju verkligen inte.
Citera
2014-05-28, 14:56
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Men en fråga till just dig, vad tänker du på när du hör ordet feminism?
Jag får en inre bild av fyra hipsterliknande ungdomar (tre tjejer och en kille) som lyssnar på när en ful kortklippt flata förklarar för dem varför alla män borde kastreras.

Sen tänker jag på när Gudrun Schyman föreslog en mansskatt.

Sen tänker jag på när en löpsedel påstod att jag, och alla andra män, var "potentiella våldtäktsmän".

Sen tänker jag på när Soraya Post påstod att hon skulle riva ned det "patriakiska systemet".

Sen tänker jag på att inkvotering med nödvändighet även innebär utkvotering.

Det är vad jag tänker på.

Citat:
det gynnar båda könen
Hur då? Förutom att jag riskerar att få betala skatt pga. mitt kön, att jag riskerar att bli utkvoterad pga. mitt kön, att jag blir anklagad för "potentiell våldtäkt" pga. mitt kön, hur gynnar det mig?
Citera
2014-05-28, 14:59
Medlem
testpilotens avatar
Citat:

feminismen kidnappar humanistiska värderingar och sätter egna etiketter på dem.
den som sedan inte bekänner sig till den feministiska kyrkan blir utsatt för inkvisitionen.

feminism = könskrig
Citera
2014-05-28, 14:59
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Varför gillar du inte henne?

Om hon inte existerade då, vad är första tanken som slår dig när du hör ordet feminism?
Gudrun Schyman är en verklighetsfrånvänd kommunist som har noll karisma och trovärdighet i mina ögon. Varje offentligt framträdande är ett bevis på hur sorglig denna människa är.

Om inte Gudrun Schyman fanns:

Tanke 1: Feminism --> feminin --> kvinnlig --> jag är ingen kvinna
Tanke 2: Libertarianism/anarkism > kvoterad jämställdhet
Tanke 3: Konservativa värderingar > de åsikter som frodas i F!
Tanke 4: Färgen blå > färgen rosa
Tanke 5: Jag har nog aldrig sett en genuint glad feminist som inte samtidigt skanderar slagord mot SD
Citera
2014-05-28, 15:06
Avslutad
Citat:
Vad tråkigt att du tänker så :/ Feminister kämpar ju för att kvinnor ska få lika villkor som män eftersom det finns tydlig statistik på att kvinnor har det sämre när det gäller lön. Jag menar, hade inte feminismen slått rot under kanske början av 1900-talet (som verkligen inte var länge sedan ens), så hade förmodligen många kvinnor fått sitta hemma utan att göra sin röst hörd eftersom det bara var männen som dominerade... får detta dig att tänka om lite? Vill verkligen inte att män (och tjejer) ska tro att feminism är någon typ av manshat för så är det ju verkligen inte.

Tyvärr får det mig inte att tänka om det allra minsta Jag vet vad feminism var men nu har kvinnor det såpass bra att feminism borde bytas ut mot, som jag sa i förra inlägget, jämnställdhet, då feminism idag inte är jämnställd. Ord byter mening med tiden, språket utvecklas och nu är feminism inte längre ett ord som pekar på starka kvinnor som kan stå upp för sig själva utan snarare ett ord som symboliserar hat och bortskämda flickor som växt upp utan far.
Citera
2014-05-28, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
feminismen kidnappar humanistiska värderingar och sätter egna etiketter på dem.
den som sedan inte bekänner sig till den feministiska kyrkan blir utsatt för inkvisitionen.

feminism = könskrig
Kunde inte sagt det bättre
Citera
2014-05-28, 15:15
Medlem
Gregurtdenstores avatar
Att vara feminist är (oftast) att vara blind för förtrycket män utsätts för i samhället. Som att de får sina barn fråntagna sig på regelbunden basis etc. Feminism är (oftast) att bara se en sida av myntet.
Jag tycker begreppen jämnställdhet och jämnställdism är underskattade. Kalla mig Per ström och kränkt vit man hur mycket ni vill. Men!! om man skulle starta ett jämnställdhetsparti som man hårt kampanjade för så kan jag lova er att F! skulle bli krossade på nolltid på grund av att de skulle få röster av båda könen. Pappor vill ha rätten till sina barn även om mannen och kvinnan ej är gifta när barnet föds till exempel och tjejer vill kunna arbeta med traditionellt manliga yrken <-- vilket de i och för sig redan kan men men... (eller hen hen som hen skulle säga på södermalm)

Från feministiskt initaivs hemsida fanns denna fråga i deras frågor och svar: Får män vara med?
Ja. Fi välkomnar alla som solidariserar sig med vårt arbete.

Jag menar att namnet skapar gränser snarare än förenar.

Detta var bara lite tankar. Om någon undrar kring någonting jag skrev citera annars får ni aldrig svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in