2005-08-21, 18:53
Medlem
Dialogen de använde som exempel var det roligaste jag läst på länge. Kom igen liksom, såklart att man använder förkortningar ibland men inte sådär utbrett. De fick knappast ut något av diskussionen.
Och jag tror knappst att 16-åriga gAmErZ använder ordet "kissa".

Citat:
Ursprungligen postat av the_mountain
En del förkortningar som brb och i viss mån omfg kan väl ha en mening att använda när man talar. Men LOL är ju bara idiotiskt när det beskriver vad man gör. Varför inte bara skratta högt istället?

Precis. Om något nu är så JÄVLA roligt, varför laughar man inte out loud då istället för att flika in ett melöst "lol".
Citera
2005-08-21, 22:30
Medlem
Lol har gått från sin ursprungliga betydelse ('skratta högt' om nån lyckats missa vad det betyder) och används numera mest när nånting är allmänt lite roligt. Därför är det inte bara att skratta högt som om det betydda samma sak. Att faktiskt skratta högt har istället ersatts med lmao/lmfao eller rofl, som båda hade en starkare innebörd förr (och stundtals kan återgå till den ibland i fallet lmao/lmfao). Det är iaf min observation av läget.
Citera
2005-08-21, 22:58
Medlem
the_mountains avatar
Men varför inte skratta lite lågt då istället. När någon säger LOL blir man ju bara irriterad.
Citera
2005-08-22, 01:09
Medlem
dIRe_s avatar
Skrev en kolumn om detta för ett par år sen:

http://www.gamingeye.com/pc/kolumner/kolumn.eye?&id=354

Ni får ursäkta den smått töntiga tonen, det är främst skrivet för gamers i den yngre tonåren
Citera
2005-08-22, 01:15
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av occasus
Självklart vet jag att "lam" betyder "förlamad" men nu för tiden används det på samma sätt som "lame" vilket jag hörde första gången för några månader sen.

Det har ju samma betydelse så förstår inte vad du menar ?

Aha du menar din lamer osv ?
Citera
2005-08-22, 15:35
Medlem
roadrashs avatar
lol = låll
brb = b-r-b (bara uttala bokstäverna)
lmao = ellmao
rofl = roffel (rimmar på toffel)
Citera
2005-08-22, 17:59
Medlem
Racerbyces avatar
Kommer vi att få se några nya verb framöver med dessa ord som bas, t.ex lola? Det skulle kunna användas på detta vis:

Att lola.
- Vad lolar du åt?
- De lolade åt mig.

Och så vidare... samma sak med rofl och de andra: "vad roflar du åt?" osv.

Vad gäller ordet "lame" så är det väl inget nytt, kanske i allmänna kretsar men det användes av datorintresserade ungdomar redan på 80-talet, när någon som t.ex inte kunde programmera eller var inte tillräckligt cool i största allmänhet räknades som "lam" (från engelskans "lame"), substantivet var "lamer" ("den där killen är en riktig lamer").
Citera
2005-08-24, 02:02
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roadrash
lol = låll
brb = b-r-b (bara uttala bokstäverna)
lmao = ellmao
rofl = roffel (rimmar på toffel)

Vad betyder lmao ? Later som en mexikansk gangster. El Mao
Citera
2005-08-24, 02:42
Medlem
palmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
Vad betyder lmao ? Later som en mexikansk gangster. El Mao

laughing my ass off !
Citera
2005-08-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Kommer vi att få se några nya verb framöver med dessa ord som bas, t.ex lola? Det skulle kunna användas på detta vis:

Att lola.
- Vad lolar du åt?
- De lolade åt mig.

Och så vidare... samma sak med rofl och de andra: "vad roflar du åt?" osv.

.

Jag hörde redan för 5-6 år sedan användandet av "lola" så det kommer säkert dyka upp fler underliga verb
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in