2005-08-20, 23:26
Medlem
haloklins avatar
"Chattuttrycken har nu lämnat den binära världen och gjort entré i det talade språket. Calle Fristedt och Patrik Birgersson, båda 16, hänger en stund på internet varje dag. - Man orkar inte säga allt, man fattar ju ändå vad som menas, säger Patrik."

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,687789,00.html

Först infekterades chatspråket av lättjans imbecillbaciller, sedan därigenom skriftspråket och nu verkar turen ha kommit till talspråket. Är det någon här som tycker att det här är ett gott tecken? Ynglens föräldrar lär sig till och med de nya uttrycken - utan att läsa lusen av lättingarna - och verkar genom detta inte ens reflektera över att detta kanske inte faller i god jord t.ex. hos presumtiva arbetsgivare, partners, etc etc. Vad tycker ni, är det acceptabelt att använda sig av dessa Newspeak-embryon, till exempel "brb", "lol", "omfg" i vardagens talspråk?
Citera
2005-08-21, 00:23
Medlem
Sinitsins avatar
Varje gång jag hör någon använda sådana förkortningar i vardagligt tal känner jag plötsligt ett behov av att kasta upp. Så nej, jag tycker inte det är acceptabelt.

Sen kommer säkert en och annan självutnämnd språkvetare att med tiden hävda att "språket utvecklas hela tiden, på 1800-talet var vissa uttryck som används idag helt oacceptabla" men det skiter jag ärligt talat i.
Citera
2005-08-21, 01:44
Medlem
papa_ogens avatar
Säger nån LOL till mig så får de en lavett.
Citera
2005-08-21, 13:38
Medlem
Racerbyces avatar
Innan jag läste den där artikeln hade jag aldrig hört talas om folk som använder sådana uttryck i talspråk (kanske beror på att jag inte hänger med eller ens känner några fjortisar, antar att det är mestadels de som håller på med sådant). Frågan jag ställde mig, förutom den självklara "Varför??", var: Hur uttalar de dessa ord? Bokstav för bokstav "Äll O Äll" eller som det stavas "LOL"? Hur uttalar de "ord" som "brb" och "lmao"?

Men det är en skrämmande utveckling, får ungarna inte lära sig någonting i skolan numera?
Citera
2005-08-21, 14:39
Medlem
the_mountains avatar
En del förkortningar som brb och i viss mån omfg kan väl ha en mening att använda när man talar. Men LOL är ju bara idiotiskt när det beskriver vad man gör. Varför inte bara skratta högt istället?
Citera
2005-08-21, 14:41
Medlem
Thoffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Innan jag läste den där artikeln hade jag aldrig hört talas om folk som använder sådana uttryck i talspråk (kanske beror på att jag inte hänger med eller ens känner några fjortisar, antar att det är mestadels de som håller på med sådant). Frågan jag ställde mig, förutom den självklara "Varför??", var: Hur uttalar de dessa ord? Bokstav för bokstav "Äll O Äll" eller som det stavas "LOL"? Hur uttalar de "ord" som "brb" och "lmao"?

Men det är en skrämmande utveckling, får ungarna inte lära sig någonting i skolan numera?

Det uttalas som ett ord. Skitjobbigt att lyssna på, några av mina kompisar sa det hela tiden tillslut började jag också göra det utan att tänka.
Citera
2005-08-21, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
Säger nån LOL till mig så får de en lavett.

men lol.

Nej ärligt talat, jag använder i princip aldrig förkortningar när jag skriver eller pratar. Utan försöker skriva och prata så propert som möjligt, jag är 16 år.

Det är bara datanördar som säger lol och sån skit.
Citera
2005-08-21, 16:29
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce

Lååååll tror jag man säger.
Be ärr be
(det sista vet jag inte)

Men ok för slang och så men såna här ord är ju bara lamt att använda.
Citera
2005-08-21, 17:15
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
Men ok för slang och så men såna här ord är ju bara lamt att använda.
Är inte "lamt" en märklig översättning av "lame" som smugit sig in i svenska språket senaste året?
Citera
2005-08-21, 17:22
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av occasus
Är inte "lamt" en märklig översättning av "lame" som smugit sig in i svenska språket senaste året?

Lam är väl rätt gammalt ?

Förkortning av handlingsförlamad anser jag

Men jag e väl dubbelmoralsfarbror eftersom jag använder ganska mycket engelska ord och skit, men svenskar är ju allmänt amerikaniserade.
Citera
2005-08-21, 17:47
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av occasus
Ordet/uttrycket "lamt" är väldigt gammalt.

Jag har en kille i klassen om ständigt säger "lol" och berättar för alla hur han ska "äga dig fett" på alla spel de spelar. Om han inte vore så ynklig och svag så skulle jag låta honom prata lite med min näve. Jag hatar verkligen sådant prat. Usch. Han påstår att han är 18 år, men jag tvivlar starkt.
Citera
2005-08-21, 18:30
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
Ordet/uttrycket "lamt" är väldigt gammalt.
Självklart vet jag att "lam" betyder "förlamad" men nu för tiden används det på samma sätt som "lame" vilket jag hörde första gången för några månader sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in