2014-05-27, 23:39
Medlem
Tjena Flashback!

Har varit sugen på att köpa en surfplatta sedan dom först kom ut på marknaden. Av gammal vana brukar jag dock vänta med att köpa första bästa ifall det skulle visa sig vara en flopp, jag tycker kort sagt inte om att slösa med pengarna.

Brukar lite skeptiskt kolla på analyser, jämföra priser och funktion m.m. Nu har jag kollat på två saker jag är intresserad av men förslag på andra produkter i ungefär samma budget kan också godtas.

TL;DR

Jag står just nu i valet och kvalet mellan dessa två tablets och vad borde jag välja enligt flashback?

http://www.inet.se/jamfor?compare=19...ompare=1971323

Får försöka förklara min situation också som person. Är i grund och botten en windows och android användare men förstår mig även på Apples operativsystem till en liten del.

I mitt hushåll existerar följande:
1 Apple-TV, 1 iPhone & 1 Android smartphone, 1 MacBook Air (som jag inte äger) och två st. windows datorer (1 stationär och en gammal tung laptop).

Apple-TV:n används rätt mycket i vardagen och därför vore en iPad smidig att använda dock kostar den 300 kr mer och har ingen kortläsare. Men hur iPad:en skulle samspela med iPhone (3g-delning vid resa), MacBook:en och Apple-TV:n kanske är värt det? Har aldrig delat surf till en annan android-enhet och Apple brukar gilla att göra sådana saker enkelt.

Dock är jag mycket mer inne i Android, gillar pennan som medföljer, SD korthållaren och den bättre batteritiden.

Kort sagt, vad fan borde jag välja?

Jag reser inte mycket i vardagen, användningsområdena skulle kanske kunna begränsas rätt mycket till surf i säng/soffa, kontrollera apple-TV:n och medtages på diverse möten och visa lite roliga bilder ifrån vardagen.

Så det jag verkligen bryr mig om är möjligheten till fildelning i hemmet, lägga in lite serier/musik t.ex. i tableten och lyssna/kolla på vid resa.

Vilken borde jag välja? enligt jämförelsen har inte iPad:en någon minneskortläsare. :/ Jag kommer behöva ett minneskort med detta minimala minne och Spelar 512 mb RAM någon roll kontra 2GB som androiden har?

Kan dessutom tillägga att jag har stor IT-kompetens när det kommer till surf, jag vet precis vad jag gör och håller mig borta från dåliga sidor m.m. och kör alltid ett virusskydd. Att jag skulle dra på mig några virus är uteslutet.
Senast redigerad av Anonym-tack 2014-05-27 kl. 23:42.
Citera
2014-05-28, 16:51
Medlem
Du ska välja LG G Pad 8.3. Den har högre upplösning än SG Note 8.0 och senaste Android 4.4 KitKat. I övrigt skiljer typ ingenting.
Behöver du streama saker till tv:n så köp till en Chromecast för ca 300 kr. Chromecast fungerar med alla större operativsystem (Android, iOS & Windows).
Senast redigerad av Kaymano 2014-05-28 kl. 16:59.
Citera
2014-06-23, 22:53
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Du ska välja LG G Pad 8.3. Den har högre upplösning än SG Note 8.0 och senaste Android 4.4 KitKat. I övrigt skiljer typ ingenting.
Behöver du streama saker till tv:n så köp till en Chromecast för ca 300 kr. Chromecast fungerar med alla större operativsystem (Android, iOS & Windows).
Kan du verkligen streama "saker" till tv'n från surfplattan med chromecast?

Kan man få igång streams från mer än de som har stöd för som youtube och netflix från en surfplatta, inte det lättaste från PC då man behöver Plex It för att streama egna filmer. Har inte kollat upp om saker förändrats och har inte koll på om Plex It funkar på surfplattan men även om det funkar så är det ganska omständigt.
Citera
2014-06-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Kan du verkligen streama "saker" till tv'n från surfplattan med chromecast?

Kan man få igång streams från mer än de som har stöd för som youtube och netflix från en surfplatta, inte det lättaste från PC då man behöver Plex It för att streama egna filmer. Har inte kollat upp om saker förändrats och har inte koll på om Plex It funkar på surfplattan men även om det funkar så är det ganska omständigt.
Du kan streama Netflix, Youtube, Svtplay, Viaplay, Google Music m.m. Även VLC har/är på väg att få CC-stöd (se länk nedan).

http://www.omgchrome.com/vlc-chromec...d-ios-desktop/
Citera
2014-06-23, 23:04
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Du kan streama Netflix, Youtube, Svtplay, Viaplay, Google Music m.m. Även VLC har/är på väg att få CC-stöd (se länk nedan).

http://www.omgchrome.com/vlc-chromec...d-ios-desktop/

Härliga nyheter om VLC har hört ryktena ett tag men förhoppningsvis kommer det snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in