2014-05-27, 16:47
Medlem
Har blivit sjukskriven av svensk läkare i 2 mån. Men efter ca 3v vill jag börja jobba. Har pratat med min läkare och hon tycker det är okej att jag testar börja jobba. Problemet nu är att jag behöver nån slags intyg på papper som säger att jag kan jobba. Men min läkare vägrar att utfärda ett sådant. Hon påstår att det är inget man gör här i sverige? Min norska arbetsgivare kräver detta intyg innan jag börjar jobba (ifall det händer nåt på arbetstid med min hälsa antar jag). För att krångla till det extra så måste jag ha detta intyg färdigt denna vecka, har sagt till min arbetsgivare att jag jobbar ifrån måndag. Antar att det är vanligt med dessa intyg i norge. Tänker att jag kan försöka gå till annan läkare o få nåt intyg men blir ju jäkla massa meck ( de behöver ju journal etc) och tror inte jag hinner få en tid denna veckan.

Vad göra? Kan hon neka att skriva intyg?
Gå till norsk läkare hinner jag ju inte heller.

Kan nog egentligen inte jobba utan detta intyg. Kan kanske säga att jag bett om ett och att jag lämnar senare.
Citera
2014-05-27, 17:20
Medlem
8xxSeriess avatar
Gör ett eget.

Sätt dig ner och snickra ihop ett riktigt fint dokument. Ta logo, random kliniks namn etc och infoga. Be någon kompis med snygg namnteckning skriva på som undertecknad Doktor etc etc.. Skriv ut på exklusivt papper.
Citera
2014-05-27, 18:34
Medlem
Ghozts avatar
Glöm inte en stämpel också!
Citera
2014-05-28, 11:17
Medlem
Tanken har slagit mig men förfalskningar är inte min starka sida!

Är rädd att de kommer kräva att jag måste dra till norsk doktor först. Om jag nekar det så skiter väl sig säkert en del sjukpengar?

För jag är ju frisk men fortfarande sjukskriven. Men om det är vanligt i norge måste det väl finnas regler? Tar väl tid att komma till doktorn där med.

Nu har jag ju inte fått tag i arb.givaren men har skickat sms så är väl tidsfråga innan chefen ringer o börjar sura.

Testar ringa Nav för se om de vet nåt.
Citera
2014-05-28, 11:33
Medlem
Intressant. Nav-handläggaren sade att man vanligtvis inte behöver ett sådant intyg. Så man undrar ju varför de vill ha detta.

Kanske det kan gå utan då, får väl se vad de käcka norrmännen säger snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in