2014-05-26, 22:55
Medlem
zepofans avatar
Ja, google funkar, men det finns en helvetes massa olika recept. Ngon som har ett bra, utprovat recept?
Citera
2014-05-26, 23:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, google funkar, men det finns en helvetes massa olika recept. Ngon som har ett bra, utprovat recept?

r vl en smaksak hur man vill ha den men jag gillar nr man frst grillar auberginen.

Picka sm hl i skalet p auberginen, grilla ver trkol c:a 10 min, snurra runt flera gnger.
Lt auberginen g frdigt i ugnen 200 cirka 15 minuter, den ska bli jttemjuk.

Lt auberginen svalna ngot, skr upp, skrapa ur allt innanmte och lgg i en matberedare.
Tillstt pressad vitlk, thanini, citron, spiskummin, olivolja.
Kr till en jmn smet. Smaka av med salt/peppar och eventuellt mer citron.

2 st auberginer
1 msk tahini (sesampasta)
saften av en halv citron
1 tsk rostad och mortlad spiskummin
1-2 st vitlksklyfta
2 msk fin olivolja
Citera
2014-05-27, 07:06
Medlem
klybans avatar
Jag skummade igenom lite, men uppfattade recepten som rtt s lika.
Enda var nog hur man gjorde med auberginen, som skilde sig lite.
D frmst frn vanlig ugn till grill.
Citera
2014-05-27, 07:11
Medlem
yes, det verlgset viktigaste r att f till grillningen av ggplantan... har man gas i huset kan man gra det p gaslgan, annars p en grill utomhus... det r en den rkiga smaken frn detta + tahina och vitlk som r de viktiga grejerna

i flera recept kan man lsa att man ska peta ner grddfi eller nt annat animaliskt fett, helt fel enligt mig, det finns inget skrare stt att dda smaker n att vrka p med creme fraiche eller grdde eller liknande

dremot r oljan viktig, fet mat smakar mer mycket fr att fettet gr att smakmnena kletar fast i munnen (tillsammans med fettet) medan vattenlsliga smaker rinner rakt frbi smaklkarna och ner i magen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in