2014-05-26, 17:28
Medlem
Gustavgrs avatar
Tror du att det är möjligt att tillverka tårgas på lök? funderade på det efter jag hackade lök innan och grät som ett litet barn.
Citera
2014-05-26, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavgr
Tror du att det är möjligt att tillverka tårgas på lök? funderade på det efter jag hackade lök innan och grät som ett litet barn.

Nej det går inte.
Citera
2014-05-26, 18:20
Medlem
BuprenOrvars avatar
Alltså tårgas kan bara framställas kemiskt, men om du menar att du vill ta fram en vätska med tårgasliknande egenskaper så är det pepparvägen du bör gå.

Alltså köp den starkaste jävla Chilin du kan (habanero?), mixa skiten och prova blanda ut i vatten eller olja. Har du tur får du en vätska som du kan spraya och som känns obra i ögonen...
Citera
2014-05-26, 18:38
Medlem
franges avatar
Hur har du tänkt att det ens skulle vara fysiskt möjligt att tillverka bromaceton med lök som ingrediens?
Citera
2014-05-26, 18:45
Medlem
Läste på wiki att i brasilien är någon pepparsprayliknande pryl med lök och något annat i lagligt, så visst går det. Hur effektivt det är framgick dock inte.
Citera
2014-05-27, 01:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hur har du tänkt att det ens skulle vara fysiskt möjligt att tillverka bromaceton med lök som ingrediens?
Bromaceton är för giftigt och används inte längre i tårgas. Tårgas är egentligen inte ett specifikt kemiskt ämne utan kan vara många olika ämnen som framkallar sveda och tårar i ögonen.

Det tårframkallande ämnet i lök, syn-propantial-S-oxid kvalar ju inte som sådant men är möjligen mer svårhanterligt än de syntetiskt framställda alternativen.

Pepparspray är ju ibland framställd från chilifrukter och liknande även om det finns syntetiska varianter där med.
Citera
2014-05-27, 02:03
Avslutad
Jag provade för länge sen att försöka göra tårgas av lök. Men som sagt, det blir värdelöst. Satsa på starka chilifrukter eller nån stark sås o lös i t.ex isopropanol.
Citera
2014-05-27, 06:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Bromaceton är för giftigt och används inte längre i tårgas. Tårgas är egentligen inte ett specifikt kemiskt ämne utan kan vara många olika ämnen som framkallar sveda och tårar i ögonen.

Det tårframkallande ämnet i lök, syn-propantial-S-oxid kvalar ju inte som sådant men är möjligen mer svårhanterligt än de syntetiskt framställda alternativen.

Pepparspray är ju ibland framställd från chilifrukter och liknande även om det finns syntetiska varianter där med.
Hupps, "kvalar ju in" skulle det stått istället för inte. Sen är det kanske som Mulla Krekar säger att det blir för svagt. Det vore ändå kul Mulla att veta hur du gjorde. Ämnet är både lättflyktigt och känsligt för värme så det är väl inte helt lätt att koncentrera upp.
Citera
2014-05-27, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hupps, "kvalar ju in" skulle det stått istället för inte. Sen är det kanske som Mulla Krekar säger att det blir för svagt. Det vore ändå kul Mulla att veta hur du gjorde. Ämnet är både lättflyktigt och känsligt för värme så det är väl inte helt lätt att koncentrera upp.
Minns inte riktigt hur jag gjorde, det var i slutet på 90-talet, men jag värmde iaf. inte det. Har för mig att jag bara mosade en lök så mycket jag kunde i småbitar o löste upp i antingen mycket lite vatten eller nått lösningsmedel typ aceton eller isopropanol.

Det luktade ändå bara äckligt!

EDIT: Bromaceton har jag också försökt tillverka genom att bara hälla brom i aceton. Om det blev tårretande minns jag inte. Bara visste att det var giftigt (då brom var bland det farligaste jag hade), så jag hällde ut det...
Senast redigerad av Mulla Krekar 2014-05-27 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in