2014-05-26, 09:11
Medlem
Jag är närsynt och använder glasögon som är -8, både vänster och höger öga. Man arbetar med kodning framför dator under 8 timmar per dag.

- Jag undrar när och var går balansen till att använda sig av terminalglasögon?

- Vad är skillnaden med styrkan av terminalglasögon?

Tack på förhand!
Citera
2014-05-26, 10:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullmetalboy
Jag är närsynt och använder glasögon som är -8, både vänster och höger öga. Man arbetar med kodning framför dator under 8 timmar per dag.

- Jag undrar när och var går balansen till att använda sig av terminalglasögon?

- Vad är skillnaden med styrkan av terminalglasögon?

Tack på förhand!

"Balansen" "skillnaden"? Jag förstår inte riktigt frågan? Tanken är ju att man skall använda glasögon för att se bättre.

De flesta som har terminalglasögon är sådana som helt enkelt börjat drabbas av det som brukar kallas för "ålderssynthet" som bland annat innebär att man blir mer långsynt.
Citera
2014-05-26, 13:05
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Vid datorarbete är arbetsgivaren skyldig att tillhandahålla terminalglasögon om arbetstagaren kräver det.
Ofta är det förknippat med att det är standardiserade bågar som du inte kan välja bort. Man lägger synskärpan på det avstånd du brukar ha till dataskärmen ( mät med tumstock före optikerbesöket).
Citera
2014-05-26, 13:16
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Vid datorarbete är arbetsgivaren skyldig att tillhandahålla terminalglasögon om arbetstagaren kräver det.
Ofta är det förknippat med att det är standardiserade bågar som du inte kan välja bort. Man lägger synskärpan på det avstånd du brukar ha till dataskärmen ( mät med tumstock före optikerbesöket).

Det här är skillnaden. Tycker dessutom att det ska vara reflexfritt glas, vet inte om det är lag på detta. Bågarna arbetsgivaren betalar brukar vara billigast tänkbara, 200 spänn eller så, men om man vill skjuta till en slant och få snyggare bågar ska det inte vara något problem.

Edit: Sitter man mycket vid skärm, hemma eller på jobbet, tycker jag absolut man ska skaffa utprovade glasögon. Speciellt om man har börjat bli "gammögd", dvs ålderssynt. Det är inte så dyrt.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-05-26 kl. 13:19.
Citera
2014-05-26, 18:18
Medlem
christerys avatar
Jobbar du 8 timmar om dan med skärm så har du rätt att få dessa gratis av jobbet, kan vara bra men jag vande mig inte riktigt vid mina+fick ont i nacken av dom.

Men det fiffiga var ju att jag samtidigt fick recept på synfelet och kunde handla billiga vanliga glasögon på nätet (utan att själv betala för synundersökningen).

Har med terminalbrillorna som reservglas när jag är ute och reser, dom är inte snygga men alternativet är ju att inte se nåt alls.
Citera
2014-05-26, 19:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jobbar du 8 timmar om dan med skärm så har du rätt att få dessa gratis av jobbet,

Stämmer inte, det räcker med 1 timme om dagen.

Källa:http://intra.kth.se/anstallning/arbetsmiljo/arbetsglasogon-terminalglasogon-1.32199
Citera
2014-05-26, 19:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Stämmer inte, det räcker med 1 timme om dagen.

Källa:http://intra.kth.se/anstallning/arbetsmiljo/arbetsglasogon-terminalglasogon-1.32199

Ehh, ja. Men nu jobbade ju TS 8timmar. Kanske slarvigt skrivet av mig.
Citera
2014-05-26, 21:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ehh, ja. Men nu jobbade ju TS 8timmar. Kanske slarvigt skrivet av mig.

Jaha, var det så du menade. Man använder nuförtiden ofta ordet "du" i samma betydelse som engelskans "you" så jag fattade inte du syftade på TS. Men skitsamma, eller hur?
Citera
2014-05-26, 21:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jaha, var det så du menade. Man använder nuförtiden ofta ordet "du" i samma betydelse som engelskans "you" så jag fattade inte du syftade på TS. Men skitsamma, eller hur?

Ingen fara, jag visste inte om att det bara behövdes 1 timme heller så jag blev ju lite klokare åxå.

Slarvar med att skriva TS utan det blir mer att jag citerar den person jag svarar (men helst inte trådstart). Svar på föregående kan bli lite märkliga utan citering, speciellt om det tas bort/redigeras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in