2014-05-26, 00:12
Medlem
Gustav-bas avatar
Läste några gamla trådar om övermänniskan men hittade inga "lämpliga" svar. Helt ärligt så vet jag inte riktigt hur man ska tolka övermänniskan enligt enligt Nietzsche. På wikipedia hittade jag:

Övermänniskan är enligt Nietzsche den människa som når utöver sitt öde, som övervinner sitt öde, som ensam är ansvarig för sitt öde, utan några gudar. Hon erkänner inga andra värden än det hon själv funnit värdefullt, och inga andra lagar, än de hon själv skapat åt sig. Hennes sanning är hennes egen sanning, och kan inte vara någon annans sanning. De omständigheter som skapat henne, och det öde hon skapat åt sig, kommer ständigt att skapa henne åter; "Den eviga återkomsten".

Hur skulle ni tolka detta?
Citera
2014-05-26, 00:19
Medlem
maxojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-ba
Övermänniskan är enligt Nietzsche den människa som når utöver sitt öde, som övervinner sitt öde, som ensam är ansvarig för sitt öde, utan några gudar. Hon erkänner inga andra värden än det hon själv funnit värdefullt, och inga andra lagar, än de hon själv skapat åt sig. Hennes sanning är hennes egen sanning, och kan inte vara någon annans sanning. De omständigheter som skapat henne, och det öde hon skapat åt sig, kommer ständigt att skapa henne åter; "Den eviga återkomsten".

Sunt tänkande enligt mitt tycke.
Citera
2014-05-26, 00:22
Medlem
Gustav-bas avatar
Utifrån citat "Människan är en lina, spänd mellan djuret och övermänniskan." Så är övermänniskan en lina, spänd mellan människan och Gud? Så för att bli en övermänniska måste man vara en halvgud eller ett slags helgon eller?
Citera
2014-05-26, 15:01
Medlem
Gustav-bas avatar
Hade en snabb fråga när det gäller naturalismen och Nietzsche. Om man kollar på romaner som skrevs under naturalismen, ex Zola, så valde man ett antal romanfigurer, gav dem ett visst genetiskt arv och placerade dem i en viss social och politiskt miljö- sedan var det bara att följa deras öden, som enligt naturalisterna var förutbestämt av just arvet och miljön.

Men Nietzsche menade att människorna är inte utvalda av deras arv och miljö, för exempelvis bli en övermänniska så beror det inte på ens arv/biologi/ras att göra. En övermänniska bestämmer sin framtid själv genom att motsätta "samhället" och dess lagar. Och en vanlig människa kan ju bli en övermänniska.

Så min fråga är, strider Nietzsches filosofi mot Naturalismen?
Citera
2014-05-26, 17:54
Medlem
Gustav-bas avatar
Och ansåg Nietzsche sig som en övermänniska?
Citera
2014-05-26, 20:02
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-ba
Och ansåg Nietzsche sig som en övermänniska?

Tror int det!

Övermänniskan kontrollerar sitt eget, även sina föreställningar! Allt är arbiträrt men likväl viktigt om du väljer att det ska vara så.

Eller fan vet jag
Citera
2014-05-27, 12:58
Medlem
En övermänniska är en person som lever efter konceptet:

Det ska inte få finnas ett krav som säger "så här måste du vara"
Du ska kunna vara den du är och ändå lyckas!

(bakgrunden har jag formulerat i en annan tråd)
Citera
2014-05-27, 13:10
Medlem
själv ser jag mig inte som övermänniska. Men det var jag som uppfann citatet för mer än ett år sedan (januari 2013) tillsammans med flera andra. ( en del har jag inte avslöjat ännu )
Senast redigerad av nyplfl 2014-05-27 kl. 13:14.
Citera
2014-05-27, 16:15
Medlem
http://politiskfilosofi.wordpress.co...a-och-spara-2/

uppdateras ständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in