2014-05-25, 21:46
Medlem
Hade inte brytt mig det minsta. En annan sak om han var 25 med en 13-årig flickvän kanske. Att någon är straffad ser jag väl inte som ett hinder för anställning, så länge inte brottet berör arbetet. T ex någon som åkt dit för stöld kanske jag inte vill ha på ett arbete som innefattar kontanthantering.
Citera
2014-05-25, 22:43
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
och du där, skäms du inte att vara vän med en sådan person? som inte ens förstår att han gjorde gjort fel?
Jag skäms mer över att tillhöra samma art som du.
Citat:
så två 10åringar kan gärna ligga med varandra under ditt styre?
Nej absolut inte! Dödsstraff på båda!
Citera
2014-05-25, 22:44
Medlem
Citat:
ehh du fattar noll. vem som helst över 13år kan förstå att en 13årig tjej är för omogen för att förstå det hära med att förlora oskulden vid sån tidig ålder, skiter man i det då har man uttnytjat den här 13åringen. om du tycker att det är okej att uttnytja en 13årig tjej så hoppas jag att ingen uttnytjar någon 13årig tjej från din närhet.

om du fortfarande inte fattar så gå släng dig i din toa stol du med.

gå om mellanstadiet, jalla
Citera
2014-05-25, 22:52
Medlem
Citat:
haha vem har lärt dig svenska lagen? spelar ingen roll om båda är med på det och dem var i ett relation. brottet hade inte preskiberats och dem blev anmälda och så erkände dem. Case closed.

Du kan uppenbarligen inte den svenska lagen!

Ur brottsbalken 6 kap
14 § Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, ska inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt.
Detsamma gäller den som har begått en gärning enligt 10 a § om den har syftat till en sådan gärning som anges i första stycket och som, om den hade fullbordats, enligt vad som anges där uppenbarligen inte skulle ha inneburit något övergrepp mot barnet. Lag (2009:343).
Citera
2014-05-25, 22:57
Medlem
Den har mest gällt på personer som varit närmare 15. Inte lika ungt som 13.5. Ex 14 och nära 15 med en partner som är 15. Har läst flera fall där denna paragraf inte gått igenom. Ex en 16 årig tjej med en 14 årig kille så dömdes hon med. Trots båda sa det var frivilligt.

Här var han 15 och hon 13.5 vid första sexet detta gjorde att det inte var okej för det är inte nära den lagliga gränsen.
Jag har själv läst på mkt om sådana här fall
Citera
2014-05-25, 23:29
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
haha vem har lärt dig svenska lagen? spelar ingen roll om båda är med på det och dem var i ett relation. brottet hade inte preskiberats och dem blev anmälda och så erkände dem. Case closed.
Har du läst en lagtext i hela ditt liv?
Citera
2014-05-26, 01:47
Medlem
Att personen haft relationer under högstadietiden är mer ett friskhetstecken än någonting annat.
Citera
2014-05-26, 03:30
Medlem
tonyy1s avatar
Jag hade anställt honom ifall han passade in i rollen, tycker lagen är ganska korkat utformat då jag vet om från min tid i högstadiet ett flertal som haft sex under 15(med jämnåriga).
Han bröt mot lagen men för sådan enkel företeelse så ser jag inte varför man inte ska ge en andra chans?

Sen anser jag även att den här abu-hajar är helt ute och cyklar! Enligt svensk lag så var båda fortfarande barn vid tillfället. Hur fan kan du, med ditt sätt att resonera, förvänta dig att barn ska kunna ha en vuxen persons förståelse? Det här är apropå att du tyckte en 15-årig kille borde fatta att en 20-årig tjej är omogen och att även en 13-årig tjej är omogen

Sedan tycker jag gärna till i den lilla punkten gällande ditt ursprung, även om du är född här i Sverige och bara minns Sverige så kan du fortfarande bli påverkad i och med dina föräldrars sätt att uppfostra samt de värderingar dem har lärt dig. Så klart.

Nej, alla dina inlägg i den här tråden har vart pinsamma och jag gillar verkligen inte folk som resonerar som dig. Ofta väldigt trångsynta, envisa och konservativa. Allmänt dryga att ha med att göra!
Citera
2014-05-26, 04:25
Medlem
Citat:
Nej, jag sa att tjejer I 20års åldern är omogna (oftast) och 13åringarna är dem som inte kan fatta dem besluten. Ja han borde ha fattat det eftersom han var 15 inte 12. en 15årig tjej hade knappast legat med en 13årig kille.

hahahahahahhahahahahahahhahahahaahahahahahhaahahha

''15årig tjej hade knappast legat med en 13årig kille''
Citera
2014-05-26, 08:11
Medlem
Citat:
självklart alla utvecklas olika, men hur ska man kunna bygga upp lagar runt det? ska domaren fråga frågor för att lista ut hur Mogen man var? lagen finns för att skydda, alla vi vet att dem flesta killar kan säga vad som helst bara för att få ligga, tänk dig om inte den lagen fanns då skulle alla perverse börja med sin verksamhet. vissa vill ha sex på riktigt, men tro det eller ej dem flesta ångrar sig när dem blir äldre och tänker tillbaka.

Och sen jag personligen TROR att börjar man ha sex när man är 13 då blir det inget uppehåll, utan man blir aktiv då, och det kanske inte är meningen att människan ska börja bli aktiv så jävla tidigt.

Herregud alltså.. Du har just gett mig dagens asgarv. Jag har egentligen ingenting att tillföra tråden men föreslår att denna tråd flyttas till Humor och omrubriceras till "abu-hajar skojjar till det" eller dylikt. Därefter kan kanske en ny tråd skapas där vi kan diskutera den ursprungliga frågan.
Citera
2014-05-26, 10:07
Medlem
General__Lees avatar
Vilka svaga analyser och spekulationer man ser

Hur svårt kan det vara att försöka se helhetsbilden och inte fastna i om killen är ett sexfreak eller inte.

Först och främst, vad står det beteendet för och vad väcker det för frågeställningar kring personen? Impulskontroll? Moralisk medvetenhet? Omdöme? Mognad?

Sen ser man till fakta. Hur har det fungerat för honom. Ja det verkar ju inte gått åt h.. så något har han bakom pannbenet. Således handlar det inte om en ren intellektuell brist utan snarare om personlighetsaspekt som skulle ligga till grund för misstro. Goda referenser ska man vara försiktig med då det visat sig har låg prediktiv validitet i urvalssammanhang. Så djupdyk i personens omdöme, mognad, emotionella stabilitet och sociala rörlighet för att avgöra graden av riskbeteende som skulle kunna kvarstå från den beskrivna händelsen i TS.
Citera
2014-05-26, 10:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebsun
Ringa åldersskillnad spelar inte alltid roll även om det är frivilligt. Brott är brott. Och tingsrätten ansåg att 13.5 var för ungt för att inte kunna döma. Då han även erkände det också.

Finns ju gott om andra fall där detta har påvisats. Han är ju inte den första.

Om inte ringa åldersskillnad skall ha betydelse borde det finnas andra försvårande omständigheter. Pojke 15, flicka 13.5, frivillighet, en relation som varat två år...det låter osannolikt med en dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in