2014-05-25, 21:08
Medlem
Jag hade anställt utan tvekan. Ungdomliga tramserier är inget jag skulle hänga upp mig på. Faktiskt ganska mycket trams som skulle passerat i min värld om händelserna har några år på nacken och personen i sig inte valt den brottsliga banan.
Citera
2014-05-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebsun
Jag har börjat inse av att se att du har utländskt påbrå med en moralisk kompas efter din kultur. Där detta är jättefel. Fine det är din åsikt och du har rätt att ha den. Men jag har kvinnliga vänner från dessa kulturer som när de var i åldrarna 14-16 också hade sex. Men de hade analsex istället för vanligt sex för att undvika bli av med sina "oskulder" för de var rädda för repressalier om det skulle komma fram. vilket i mina ögon är mer hemskt.

Detta är dock inget försvar mot att min vän bröt den Svenska "moraliska" lagen.

Vad har min familjs kultur med vad jag tycker? allt jag vet är sverige, allt jag minns är sverige.

Vi människor är olika, om jag ska ha sex med en 13åring och jag är ungefär 15-16år så hade jag inte tillåtit mig det eftersom jag tycker en 13årig tjej ska inte själv bestämma att man ska ha sex med henne, lagen finns pga att man ska skydda dem här tjejerna från killar som vill uttnyttja deras outbildade hjärna som bara följer känslan.
Citera
2014-05-25, 21:12
Medlem
Jag skulle anställa honom med tanke på att båda var unga och oförståndiga.

När jag var 13,5 var killarna som var något år äldre betydligt intressantare av den enkla anledningen att em femtonårig kille låg mer i mental linje med en själv. Jag hade iofs inte sex i den åldern men jag haft en stadig relation hade det inte varit omöjligt.

Jag tycker dock att det är märkligt att han blev dömd med tanke på den ringa åldersskillnaden och att båda faktiskt ville. Det är såpass ovanligt att bli dömd för ett övergrepp under de förutsättningar din vän blivit det på att jag tvivlar på att historien stämmer, särskilt med tanke på tiden som gått innan anmälan.

Om båda uppgav frivillighet, en tvåårig relation samt den ringa åldersskillnaden så ska det i princip inte gå att dömas för det.

Hade han varit låt säga 18 vid tillfället hade jag förstått domen men inte nu. Jag hade helt klart överklagat domen, under förutsättning att din vän varit helt ärlig. Att visa ett papper på en dom är inte samma sak som att visa hela utredningen.
Citera
2014-05-25, 21:12
Medlem
men vad vet jag, ni kanske har inget emot att alla tjejer förlorar oskulden innan 15års åldern, tack och lov att ingen av er stiftar lagar i detta land.
Citera
2014-05-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee

När jag var 13,5 var killarna som var något år äldre betydligt intressantare av den enkla anledningen att em femtonårig kille låg mer i mental linje med en själv. Jag hade iofs inte sex i den åldern men jag haft en stadig relation hade det inte varit omöjligt.

Jag tycker dock att det är märkligt att han blev dömd med tanke på den ringa åldersskillnaden och att båda faktiskt ville. Det är såpass ovanligt att bli dömd för ett övergrepp under de förutsättningar din vän blivit det på att jag tvivlar på att historien stämmer, särskilt med tanke på tiden som gått innan anmälan.

Om båda uppgav frivillighet, en tvåårig relation samt den ringa åldersskillnaden så ska det i princip inte gå att dömas för det.

Hade han varit låt säga 18 vid tillfället hade jag förstått domen men inte nu. Jag hade helt klart överklagat domen, under förutsättning att din vän varit helt ärlig. Att visa ett papper på en dom är inte samma sak som att visa hela utredningen.

haha vem har lärt dig svenska lagen? spelar ingen roll om båda är med på det och dem var i ett relation. brottet hade inte preskiberats och dem blev anmälda och så erkände dem. Case closed.
Citera
2014-05-25, 21:16
Bannlyst
Skulle inte anställa honom på ett dagis i alla fall .
Citera
2014-05-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Vad har min familjs kultur med vad jag tycker? allt jag vet är sverige, allt jag minns är sverige.

Vi människor är olika, om jag ska ha sex med en 13åring och jag är ungefär 15-16år så hade jag inte tillåtit mig det eftersom jag tycker en 13årig tjej ska inte själv bestämma att man ska ha sex med henne, lagen finns pga att man ska skydda dem här tjejerna från killar som vill uttnyttja deras outbildade hjärna som bara följer känslan.

Egentligen ingenting låter bara så på vissa av dina inlägg.

Ja det är kruxet ålder är ju endast en moralisk grej för alla utvecklas olika. Vissa 13 åringar klarar det nog utmärkt och vissa andra inte. Därför jag personligen man inte kan dra en sådan gräns vid exakt 15. Då det helt beror på de olika situationerna. Men som sagt försvarar inte att han var tänkte dumt när han var i en relation som 15 åring. Och han försvarar inte sig själv utan han står för att han har gjort något dumt och förnekar inte det.
Citera
2014-05-25, 21:21
Medlem
Citat:
Egentligen ingenting låter bara så på vissa av dina inlägg.

Ja det är kruxet ålder är ju endast en moralisk grej för alla utvecklas olika. Vissa 13 åringar klarar det nog utmärkt och vissa andra inte. Därför jag personligen man inte kan dra en sådan gräns vid exakt 15. Då det helt beror på de olika situationerna. Men som sagt försvarar inte att han var tänkte dumt när han var i en relation som 15 åring. Och han försvarar inte sig själv utan han står för att han har gjort något dumt och förnekar inte det.

självklart alla utvecklas olika, men hur ska man kunna bygga upp lagar runt det? ska domaren fråga frågor för att lista ut hur Mogen man var? lagen finns för att skydda, alla vi vet att dem flesta killar kan säga vad som helst bara för att få ligga, tänk dig om inte den lagen fanns då skulle alla perverse börja med sin verksamhet. vissa vill ha sex på riktigt, men tro det eller ej dem flesta ångrar sig när dem blir äldre och tänker tillbaka.

Och sen jag personligen TROR att börjar man ha sex när man är 13 då blir det inget uppehåll, utan man blir aktiv då, och det kanske inte är meningen att människan ska börja bli aktiv så jävla tidigt.
Citera
2014-05-25, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee

Ringa åldersskillnad spelar inte alltid roll även om det är frivilligt. Brott är brott. Och tingsrätten ansåg att 13.5 var för ungt för att inte kunna döma. Då han även erkände det också.

Finns ju gott om andra fall där detta har påvisats. Han är ju inte den första.
Citera
2014-05-25, 21:26
Medlem
Vilket fall som helst har jag fått en liten bild hur folk ser på det.

Mod kan låsa tråd. Finns inte så mkt mer att diskutera.
Citera
2014-05-25, 21:27
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Utan endast att de var båda unga och dumma.

Jag kan inte ens hålla med om att de nödvändigtvis var dumma. Det låter ju som en kille i nian som har en flickvän i sjuan och att de haft ömsesidigt frivilligt sex. Jag minns en hel massa folk från min högstadietid som var i den situationen.

Jag skulle inte bry mig det minsta om en sådan dom jag var i en position att värdera hans jobbansökan.
Citera
2014-05-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag kan inte ens hålla med om att de nödvändigtvis var dumma. Det låter ju som en kille i nian som har en flickvän i sjuan och att de haft ömsesidigt frivilligt sex. Jag minns en hel massa folk från min högstadietid som var i den situationen.

Jag skulle inte bry mig det minsta om en sådan dom jag var i en position att värdera hans jobbansökan.

Ja lite det jag menar. Finns ju gott om människor som bryter mot denna lag. men givetvis ser det ju sämre ut för han då han blev påkommen men det. Men så är det. Men han är inte den första och lära inte vara den sista.

Jag personligen slutar diskutera ämnet här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in