• 2
  • 3
2014-05-25, 01:58
Medlem
Hade en bekant som fortsatte på sitt sommarjobb (lagerarbete av något slag) efter studenten. Han gick ut 2011 och hade sommarjobbat där en eller två gånger tidigare. Han fortsatte där efter studenten samtidigt som han bodde hemma precis som du.

För ett eller två år sedan hade han sparat ihop kanske 200 - 300 tkr (vet inte hur mycket pengar han började med, men han levde verkligen sparsamt), och om han fortsatte bo hemma så skulle han säkert snart vara uppe vid 500 tkr. Tänk att att äga hela sin bostad - så tidigt - eller att utbilda sig - vilket han tänker göra nu, helt utan skulder och samtidigt leva bra. Det är eftersträvansvärt och vad jag skulle gjort i din situation.

Givet att jag inte minns honom som den mest sociala personen vilket såklart bidrog till att han inte spenderade så mycket på uteliv (vanligt gamer beteende). Uppfattade det inte heller som ett aktivt beslut från hans sida att "depravera" sig själv, utan han bara var sån. Pengarna nästan ofrivilligt lades på hög. Vill dock poängtera att rent socialt gick det ingen nöd på honom, en relativt normal och trevlig person och han har börjat resa utomlands för pengarna.

Så ni som fortfarande går gymnasiet och tillhör någon av följande grupper bör fundera över att följa hans exempel. Jag förstår också att vissa målsättningar eller livssituationer inte lämpar sig lika bra för vad jag föreslår och då får man väga fördelarna mot nackdelarna, samt vad man prioriterar högst och finna ett svar som passar en själv.
  • Saknar "familjekapital" och är osäkra på vad ni vill göra.
    -
  • Utbildar sig till en yrkesgrupp där räntan på studielånet drar ner lönen så pass mycket att utbildningen långsiktigt blir en olönsam investering. (Upp till debatt vilka som tillhör denna grupp.)
    -
  • Utbildar sig till något som inte är särskilt eftertraktat på arbetsmarknaden, vilket gör det väldigt olönsamt/riskabelt att ta studielån. (Filosofi exempelvis?)

Vissa i den här delen av forumet och även jag själv förespråkar (även om jag är osäker på det) att man bör ta studielån oavsett vad och det beror såklart på vad man gör med lånet. Jag lämnar dock det utanför den här diskussionen.

Någon som har synpunkter på min väldigt konservativa (läs: försiktiga) plan jag föreslog?
Senast redigerad av tago 2014-05-25 kl. 02:57.
Citera
2014-05-25, 09:22
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibbe-33
Ja jag förstår din poäng men ska man inte leva gott nu när man är ung. Sen är jag inte sugen på köpa hus osv, flyttar hellre till en vanlig fin lägenhet...

Att ha sparpengar ar att leva gott

Det gar alldeles utmarkt att leva gott och ha kul utan att blasa alla pengar man far. Knepet ar bara att lagga pengar pa det man behover och det som ar viktigast och skippa att kopa massa skit. T ex fraga dig sjalv om du behover lagga 2000 i manaden pa krogen och ytterligare 1000 i manaden pa spel eller om du kan noja dig med det ena. Behover du lagga 1000 i manaden pa skrapmat pa vag hem fran krogen eller racker det att ha en kul kvall utan kebab. Du forstar principen.
Citera
2014-05-25, 11:39
Medlem
Riktig trevligt o se så många som engagerar sig!!
Jag ska börja spara pengar samtidigt att unna mig med. Har fan en riktig bra möjlighet där jag kan spara pengar på riktig bra sätt. Har läst olika tråd där man kan läsa hur svårt folk kan ha det så man vill absolut inte hamna i samma sista.
Citera
2014-05-25, 14:01
Medlem
Soulsurfers avatar
Om jag var i din sits hade jag nog sparat minst 10k - unnat mig resten, alternativt sparat mer.
Citera
2014-05-25, 14:04
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag är sugen på att jobba något år till, kanske lite till vilket lönen kommer öka då med tiden. Bor hemma men vill kanske nog plugg vidare till något senare efter man har sagt upp sig, men 10k känns lite för mycket att spara, hur ska man kunna unna sig, resa, köpa kläder osv?
Du skrev ju själv att du kanske reser 2 gånger om året så då borde du väl kunna lägga undan de månader du inte reser? Kläder brukar man väl inte köpa nya varje månad heller ...nu berättar du inte vilken standard du kräver av dina resor och kläder? Måste du ha lyxhotell, 1:a klass flyg och åka till dyra ställen eller nöjer du dig med en resa till Mallorca med Ryanair och 3 * hotell? Måste du ha märkeskläder från NK som Giorgio Armani, Björn Borg och Tiger m.m. eller nöjer du dig med något från t.ex H&M eller Ullared ibland?

Om du inte är en brat-wannabe så räcker 10k till både resa och kläder för en månad så de månader du inte slösar kan du spara, alltid bra att ha undanlagt om man tänker plugga så slipper du ta så mycket CSN lån.
Citera
2014-05-25, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du skrev ju själv att du kanske reser 2 gånger om året så då borde du väl kunna lägga undan de månader du inte reser? Kläder brukar man väl inte köpa nya varje månad heller ...nu berättar du inte vilken standard du kräver av dina resor och kläder? Måste du ha lyxhotell, 1:a klass flyg och åka till dyra ställen eller nöjer du dig med en resa till Mallorca med Ryanair och 3 * hotell? Måste du ha märkeskläder från NK som Giorgio Armani, Björn Borg och Tiger m.m. eller nöjer du dig med något från t.ex H&M eller Ullared ibland?

Om du inte är en brat-wannabe så räcker 10k till både resa och kläder för en månad så de månader du inte slösar kan du spara, alltid bra att ha undanlagt om man tänker plugga så slipper du ta så mycket CSN lån.

Kläder blir oftast på NK, så du kan nog förställa dig själv vad det kostar med vår,sommar,höst och vinter kläder...
Jag unnar mig ordentligt på semester men jag åker inte till Mallorca eller något liknande, mer exklusiva länder. Men nu tänker jag spara så nu får det vara nog!!
Citera
2014-05-25, 15:52
Medlem
En evig fråga det där om hur mycket man bör spara. En vanlig tumregel är att spara 30% av sin inkomst. Väldigt få lyckas med det men det är ett bra mål tycker jag (inte för extremt). Du är ung nu och bör se till att njuta av dina unga år (damer, resor, osv). Själv har jag någon miljon undanstoppad vid det här laget och det ger en viss trygghet och pondus men det är inte värt det att försaka sina ungdomsår.
Citera
2014-05-25, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
En evig fråga det där om hur mycket man bör spara. En vanlig tumregel är att spara 30% av sin inkomst. Väldigt få lyckas med det men det är ett bra mål tycker jag (inte för extremt). Du är ung nu och bör se till att njuta av dina unga år (damer, resor, osv). Själv har jag någon miljon undanstoppad vid det här laget och det ger en viss trygghet och pondus men det är inte värt det att försaka sina ungdomsår.

Asså du anar inte hur bra man mår när någon skriver så som du gör. "Du är ung nu och bör se till att njuta av dina unga år" det är så jävla skönt o läsa detta!!!!!!
Citera
2014-05-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ja jag förstår din poäng men ska man inte leva gott nu när man är ung. Sen är jag inte sugen på köpa hus osv, flyttar hellre till en vanlig fin lägenhet...
Om du nu lever gott när du är ung finns det ju en överhängande risk att du får bo hemma sen när du skulle vilja köpa en lägenhet för att du inte har en krona sparat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in