• 1
  • 2
2014-05-24, 11:08
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Det är bra att kunna skratta åt allt möjligt tycker jag, även sånt som är jobbigt eller tragiskt. Jag brukar skämta om sjuka människor och självmord ibland, är väl ett sätt att bearbeta det jobbiga i verkligheten. Känns även bra på sätt och vis att veta att det finns folk som har det värre dvs troligen är sjukare än vad man själv är...

Men ofta så är det tragiskt att läsa sjuka människors berättelser, man blir illa berörd av det. Samma sak när man träffar riktigt nergångna människor, en del som går runt som zombies fullproppade med starka mediciner.

Kan vara riktigt svinigt om man skrattar åt saker i fel läge dock, misstänker att jag även gjort det själv. Ett exempel på sådant är den gamla klassikern med avtrubbade empatistörda läkare som avbryter mitt i meningen och drar dåliga skämt när den sjuke ska förklara sina symtom för att få rätt medicin eller behandling. Har själv varit med om nåt enstaka möte inom sjukvården när sånt inträffat, har då gått därifrån utan medicin eller remiss. Men tack vare stafettläkarsystemet så brukar det lösa sej vid nästa besök. Ny läkare varje gång.

Citat:
Ursprungligen postat av UnkenLuft

Hur är det när du ser folk bli misshandlade, mördade och tar livet av sig? Är det också lika kul? Roligare kanske? Jag vet en massa roliga klipp av den typen om du är intresserad.

Tycker nog oftast att man ska kalla det nåt annat än "roliga klipp". Men det är väl en smaksak. Kan i.a.f. vara spännande med vissa våldsinslag i långfilmer och tv-serier, men då är det fantasi ej verklighet.
Citera
2014-05-24, 15:42
Bannlyst
Det handlar om sammanhanget. Man kan skratta åt psykiskt sjuka t ex som ett slags försvar för att själv inte bli deprimerad. Sedan finns det ju tragikomiska saker att skratta åt.

Sedan är många ståuppkomiker psykiskt sjuka eller mentalt fucked up speciellt i USA.

Men oftast är det socialt inkompetent att skratta åt sjuka människor. Det är en annan sak om man tittar på ett klipp online som är rolig och råkar ha en sjuk människa i som även inte är i närheten att höra ditt förlöjligande skratt. Det känns mer rätt och ok att skratta då.
Citera
2014-05-24, 23:25
Medlem
NymanDiciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadseal88
jag kan ibland bli full i skratt när jag läser bloggar som denna te.x http://tankarimossan.wordpress.com/
för ja tycker det är så tragiskt att människor kan vara så nergångna är det normalt att man kan skratta åt sånt här eller är det nått fel på mig ?

No offence, men ditt psyke verkar inte heller vara så stabilt. Ska jag ta och skratta åt det nu?
Nej, man skrattar inte åt folk som har det jobbigt. Alla människor hamnar i svåra situationer förr eller senare i livet, vänta bara tills det är din tur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in