2014-05-22, 22:54
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Längesen jag längtade efter en dokumentär så mycket som Life Itself (2014) om Roger Eberts liv och gärning för filmen. Premiär 4 juli på bio i USA, Itunes och On Demand så förhoppningvis så kan vi även i Sverige se den snart.

https://www.youtube.com/watch?v=j9ud1HUHgug

Hoppas att dokumentären fokuserar och ger en djupdykning om relationen mellan Ebert och Siskel, hade varit intressant. Er andras tankar om Life Itself?
Citera
2014-07-09, 13:05
Medlem
Rakiis avatar
Nu finns den ute, laddar hem den just nu och ska se den i morgon kväll då jag har kommit hem!
Citera
2014-07-10, 17:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag tyckte om dokumentären men jag har också en del invändningar. För det första var det för mycket fokus på Eberts sista år i livet, och självklart behövde den biten också vara med, men det ägnades till bekostnad av vad jag trodde filmens huvudfokus skulle vara; hans filmkritik. Nu kanske jag låter hård men dokumentären kändes lite som egotripp gjord av Ebert själv. Att dessutom känslor trycktes ner i halsen på en var inte till dokumentärens fördel.

Jag hade velat se ännu mer av/och klipp från At the Movies där Siskel och Ebert käbblade och att fler filmmakare intervjuades angående Ebert synpunkter om deras filmer. Dessutom var dokumentären i längsta laget på 2 h. 1,5 h är lagom för dokumentärer inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in