Volvo är ju relativt billig i driftkostnader eftersom det är en såpass vanlig bil = delar överallt och många som har kunskap om dem, dricker dock en del och på senare år har det kommit bra "ersättare" från Asien, dessutom är många utav dem billiga, bränslesnåla, hållbara och faktiskt bekvämliga.
En släkting till mig kör en Toyota Avensis utav årsmodell 01 - 03 ( inte helt säker ) sen 1,5 år tillbaka och är mer än nöjd med sitt köp. Den dricker i snitt 0,7/mil, minimalt med underhåll/arbete, billig i driftkostnader och bilen hade gått lite över 13k vid köp, ingen rost och är så gott som i nyskick förutom ett stenskott på huven som man inte tänker på. Kostnad? ~29.000 kr, dock fick han endast med den omgång däck som satt på bilen och de var i precis lagligt skick men han ville ändå ha friktionsdäck, så på mindre än en timme köpte han nya däck, fick dem ditsatta och dem gamla kastade, kostnad cirka 6.000 kr.
Han är till vardags yrkeschaufför och de brukar vara kräsna men i detta fall kan han inte vara lyckligare säger han, är en perfekt bil med rymlighet, bekvämlighet och dessutom billig att tanka och underhålla. Har också själv kört hans bil och jag kan lätt säga att det är fan ingen dålig bil för det priset, kan t o m själv tänka mig en sådan bil inom en snar framtid ( för att pendla 8 mil/dag ).
Sökte på annonser i Uppsala, fann endast 2 Toyotas under 40.000;
1.
Toyota Corolla, 03'a, kostar 35.900 kr, gått mellan 15.000 - 15.500 mil och ska besiktas senast 31/1-15 och är skattad till Februari 2015.
Chockar mig inte om denna är minst lika omtyckt som Avensis - Corolla är en utav de mest sålda bilmodeller ( om jag inte minns fel ) och tvivlar starkt på att delar och kunskap är en brist, vilket gör den till billig i underhåll. Kan dock inte uttala mig om mycket i denna artikel p.g.a brist på bilder och info men får ändå ett hyfsat seriöst intryck av artikel.
2.
Toyota Avensis, 02'a, kostar 39.600 kr och har gått exakt 14.760 mil. Står inget i artikeln om besiktning men sökte på transportstyrelsen och fann då att den är avställd och senast besiktad 18/6-13, så du måste då besikta den ganska snart, mer exakt mellan 1/6 - 31/10.
Denna är såld utav en bilförsäljare, vilket jag inte är mycket för men många bilder och bilen ser väldigt välvårdad ut, komplett ifylld servicebok och drag.
Finns ju så klart fler asiatiska bilar, t.ex KIA men tror inte de finns så många utav deras bilar i din prisklass - annars har du ju Subaru, eller tyskarnas bränslesnåla Passat.
I din sits skulle jag hellre skaffa något annat än Volvo eller Saab, kör på något asiatiskt så får du en bra bil i din prisklass.