2014-05-31, 22:49
Medlem
En sårbarhet jag bär med mig.
Senast redigerad av Boffa10 2014-05-31 kl. 22:53.
Citera
2014-05-31, 22:58
Medlem
Finns ingen speciell orsak förutom ärftlighet och ökad risk. Otur kanske.
Citera
2014-05-31, 23:45
Medlem
Arsenikarsles avatar
Om man blir curlad hela uppväxten kan jag förstå att man blir deprimerad när man inser att man inte har fått lära sig hur livet egentligen funkar.
Lathet eller ej, jag kan förstå att det blir psykiska problem om ens inlärda världsbild krockar med hur världen egentligen är.
Bryr man sig om sina barn låter man dem få ta del även av det jobbiga i livet som man måste ta i tu med för att må bra sen, så att man ser det som en självklarhet och inte ett oöverstigligt hinder.

Det där med att avsky människor och världen ser jag mer som ett symptom på depression.
När man mår bra ser man oftare det som är bra i världen, mår man dåligt har man lättare för att haka upp sig på det som är dåligt.

Mina depressioner har till stor del bottnat i att jag växt upp med dysfunktionella föräldrar med kontrollbehov och grava emotionella störningar.
Jag blev mobbad och misshandlad både av dem och folk i skolan så jag jobbar idag på att "komma ikapp" med livet. Alltså försöka förstå vad som gick fel- hur jag kan ta mig vidare och att försöka lösa all uppdämd frustration, ilska och sorg jag stängt inne under de år jag växte upp.
Citera
2014-05-31, 23:45
Bannlyst
Vill ligga, men det händer ju aldrig.
Citera
2014-06-01, 03:27
Medlem
failedstates avatar
Jag är mest deprimerad för jag känner att ingen förstår mig.. den enda som varit i närheten jobbar på den andra sidan lagen än den jag befinner mig på.. henne skulle jag gjort precis vad som helst för att få, men det är antagligen bara en önskedröm då jag är den jag är..

Lite deprimerad blir jag även, då jag inte kan ha en s.å.s. "normal" relation med nån tjej, det närmaste jag kan komma är ons, o horor om det gäller det sexuella, då jag mest gillar våld, och er detta som en skön sak mellan två personer, hur konstigt det än låter, men eftersom jag gillar att slå, vill jag inte ha en fast tjej, då jag anser min last är lite felande och ser hellre att jag betalar tjejer för det, än utsätter nån som kanske skulle tycka om mig för det..
hur sjukt det än verkar, är jag ingen som vill slå tjejer, men jag älskar att se när dom blöder näsblod o det är liksom en mkt laddad sak för mig, men jag vill inte göra illa den jag tycker om..
dilemma så det svider i mitt kalla hjärta..

-gillar även att ta emot smällar av tjejen, och detta är en sak som brukar liksom, hmm, krocka med deras sätt att se saker...
Citera
2014-06-01, 03:34
Medlem
NamnlosBarns avatar
- Sverige
- arbetslös
- tappat tron på mänskligheten
Citera
2014-06-01, 07:10
Medlem
Jag vet inte. Eller, jag är inte alltid deprimerad. Jag får återkommande perioder några gånger per år samtidigt som jag lider av en mer allmänt skev syn på min egen tillvaro. De tillfällen jag mår som sämst har jag ingen direkt aning om varför jag mår dåligt, vilket oftast bara gör saken värre. Det låter generiskt, men jag känner mig bara tom.
Citera
2014-06-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tengilbefriaren
Jag har varit deprimerad i... många år, jag vet inte exakt hur många. Fyra kanske, fem på sin höjd. Jag har försökt mig på många lösningar, ingenting har hjälpt och mycket har bara förvärrat saken (ex. fler skador och sådant).

För ett år sedan påbörjade jag mitt senaste projekt, denna gång skulle jag testa att utbilda mig till civilingenjör. Jag tänkte precis som du skriver: om jag bara får ordentlig rutin på livet så kommer saker och ting att ordna sig. Så jag satte in stenhård rutin, upp 6:30 varje dag (även helger), pluggade stenhårt och umgicks med vänner när jag hade tid. Jag såg även till att löpträna/träningscykla för att hålla mig i någorlunda form (gymma kan jag inte pga skador).

Nu sitter jag här, ett år senare. Jag har en tenta kvar, och hittills är mitt sämsta betyg B (dvs, jag har toppbetyg). Ingenting är bättre, jag kan inte finna glädje i någonting och jag bara kan inte förmå mig att vara intresserad av någonting alls (jag hoppades att jag kunde tvinga fram intresse genom att plugga hårt). Jag tog mig igenom det här året enbart på disciplin. Att uthärda ett till känns övermäktigt.

Så, vad har jag gjort fel? Varför är det inte lätt som en plätt för mig att bota min depression? Är jag bara för slö och bortskämd?

Jag är likadan,tränar läser jobbar o allt det som livet bär med sig.Är Manodepressiv ,jag har många verktyg i form av kunskap medvetande mm i bagaget.
Ändå är jag deprimerad mer eller mindre.Andrew Solomon förklarar ganska bra.

https://www.youtube.com/watch?v=-eBUcBfkVCo
Citera
2014-06-07, 16:52
Medlem
Haft smått hård uppväxt, men även när jag blir deprimerad så är det ingen direkt orsak, går upp och ner.
Kanske genetiskt och/eller någon sorts kemisk störning i hjärnan.
Tycker inte alltid det måste finnas en direkt orsak av något som hänt under uppväxt eller så.
Citera
2014-06-08, 03:45
Medlem
Bonnatorps avatar
Till att börja med så växte jag upp som jehovas vittne med gudstro och hela paketet.
Blev mobbad hela grundskolan men var inte särskilt ledsen över det, mest arg stundom, men inte så mycket mer. Att mina föräldrar var skilda och bråkade ibland rörde mig inte så mycket såvitt jag var medveten om, även när något hände där jag hamnade lite i kläm.

Sedan började jag gymnasiet och vi flyttade till annan ort. Det var en fantastisk tid och det första gymnasieåret var nog den enda tiden i hela mitt liv jag är nöjd med.
Jag hade plötsligt vänner, var ut och träffade nya människor och allt som hörde till. Nackdelen var väl då att jag var som en tioåring rent socialt, men jag var nöjd ändå.
Sedan började tvåan och jag prövade röka på. Tyckte det var asnajs och inom bara några veckor så var jag spicepundare på heltid. Då min morsa blivit förlamad under sommarlovet så ville jag bara fly från livet, och det blev många dagar då man bara låg i soffan bäng som ett hus och inte hade en tanke på att hälsa på henne på sjukhuset.
Jag försummade vännerna jag äntligen hade fått och började rent av bli paranoid och ogilla dem. Fick många gliringar av idioterna av ett antal idioter på skolan som oss vilket gjorde att rent mentalt var tillbaka i grundskolan och blev den tysta killen som satt ute i hörnet igen.

Jag började analysera allt och försöka lista ut varför folk sade som de gjorde och varför saker hände som de hände. Gav mig väl till en början en hel del visdom men mynnade ut i att jag blev en social grönsak.
Har fortfarande jävligt svårt att prata med folk såvida det inte är något särskilt jag villl säga. Knaprar jag ritalin/concerta blir jag dock precis den engagerade och utåtriktade människan jag vill vara i åtminstone ett par timmar.

Finns i princip inga saker jag tycker är aktivt kul (fast det vet jag inte om jag nånsin gjort, möjligen spela WoW då), bara angenäma eller mindre tråkiga.
Att sitta och diskutera allmänt kärringskvaller med morsans väninnor och vara allmänt asbarnslig med min 8-åriga lillasyster och hennes kompisar känns mycket mer givande än att umgås med folk i min egen ålder (är 19, skit i regdatumet).
Vettefan exakt vad det beror på, men särskilt bra känns det direkt inte. Leder lätt till att jag känner mig jävligt ensam även om jag egentligen har ett par goda vänner i min ålder, gillar bara inte att umgås med dom särskilt ofta då jag mest känner mig som en börda då jag inte har något att säga.

När allt är skit är det svårt att må bättre, och när man mår skit är det svårt att göra saker bättre.
Kanske borde återuppta medicineringen och lägga utlandsflytten på is ett tag ändå, känner mig bara så jävla misslyckad när det var något jag verkligen ville men är osäker på om jag orkar med.
Citera
2014-06-08, 05:00
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Hmm, just triggern till sämre mående vet jag inte - men mitt främsta symptom var att jag inte kunde se framåt, framtiden var ett mörkt moln och där kunde jag inte placera mig själv - hade ingen plan för mig själv.

Nu känner jag hunger inför allt, om jag så ska kasta sopor känner jag viss positivitet kring det, saker man tog för givet förr.. som att höra en bra låt etc, får mig och dansa idag, uppskatta - förr var det bara "mm" och inget...

Jag har hittat mitt "problem" och jag har fått tillbaka mitt hunger. Hoppas bara alla har tillräckligt med tid för o hitta sin!

Sånt där fungerar inte inom psykiatrin u know. Ditt problem var ytligt och fjortis aktigt, då du tog dig ur det så fort. Du gjorde större sak av det än det var. Dom riktiga problemen är folk som har riktiga diagnoser och behöver medicinering. Låter som att du gör reklam för en naturmedicin kedja. Verkligheten finner du om du läser på om kroppen, och hur vi blir vid uteblivna naturliga ämnen som kroppen frigör vid vissa tillfällen. Personer som har rubbningar dvs inte kan frigöra dom ämnena, blir suicida och ser ingen framtid eller lycka att leva. Finns även andra orsaker, men förklarar det lätt för dig, då du inte verkar förstå vad vi pratar om.
Senast redigerad av _Soldier_ 2014-06-08 kl. 05:05.
Citera
2014-06-08, 05:12
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Till att börja med så växte jag upp som jehovas vittne med gudstro och hela paketet.
Blev mobbad hela grundskolan men var inte särskilt ledsen över det, mest arg stundom, men inte så mycket mer. Att mina föräldrar var skilda och bråkade ibland rörde mig inte så mycket såvitt jag var medveten om, även när något hände där jag hamnade lite i kläm.

Sedan började jag gymnasiet och vi flyttade till annan ort. Det var en fantastisk tid och det första gymnasieåret var nog den enda tiden i hela mitt liv jag är nöjd med.
Jag hade plötsligt vänner, var ut och träffade nya människor och allt som hörde till. Nackdelen var väl då att jag var som en tioåring rent socialt, men jag var nöjd ändå.
Sedan började tvåan och jag prövade röka på. Tyckte det var asnajs och inom bara några veckor så var jag spicepundare på heltid. Då min morsa blivit förlamad under sommarlovet så ville jag bara fly från livet, och det blev många dagar då man bara låg i soffan bäng som ett hus och inte hade en tanke på att hälsa på henne på sjukhuset.
Jag försummade vännerna jag äntligen hade fått och började rent av bli paranoid och ogilla dem. Fick många gliringar av idioterna av ett antal idioter på skolan som oss vilket gjorde att rent mentalt var tillbaka i grundskolan och blev den tysta killen som satt ute i hörnet igen.

Jag började analysera allt och försöka lista ut varför folk sade som de gjorde och varför saker hände som de hände. Gav mig väl till en början en hel del visdom men mynnade ut i att jag blev en social grönsak.
Har fortfarande jävligt svårt att prata med folk såvida det inte är något särskilt jag villl säga. Knaprar jag ritalin/concerta blir jag dock precis den engagerade och utåtriktade människan jag vill vara i åtminstone ett par timmar.

Finns i princip inga saker jag tycker är aktivt kul (fast det vet jag inte om jag nånsin gjort, möjligen spela WoW då), bara angenäma eller mindre tråkiga.
Att sitta och diskutera allmänt kärringskvaller med morsans väninnor och vara allmänt asbarnslig med min 8-åriga lillasyster och hennes kompisar känns mycket mer givande än att umgås med folk i min egen ålder (är 19, skit i regdatumet).
Vettefan exakt vad det beror på, men särskilt bra känns det direkt inte. Leder lätt till att jag känner mig jävligt ensam även om jag egentligen har ett par goda vänner i min ålder, gillar bara inte att umgås med dom särskilt ofta då jag mest känner mig som en börda då jag inte har något att säga.

När allt är skit är det svårt att må bättre, och när man mår skit är det svårt att göra saker bättre.
Kanske borde återuppta medicineringen och lägga utlandsflytten på is ett tag ändå, känner mig bara så jävla misslyckad när det var något jag verkligen ville men är osäker på om jag orkar med.

Jehovas vittnen måste vara svårt att växa upp med, då dom är efterblivna, samt att du blev mobbad. Men du verkar ha det hårdast med att din mamma blev förlamad. Varför? . Tänk dig hur hon känner sig. Är inte du som är förlamad. Så känns som att du tycker synd om dig själv just för hennes situation. Låter dumt bara. Ryck upp dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in