2014-05-21, 21:00
Medlem
Jag råkar finnas i bolagsverkets listor som styrelseledamot, men har utöver mitt företagsengagemang där absolut inte något telefonnummer kopplat till organisationsnumret på något sätt. Mitt privata mobilnummer är listat i telefonkatalogen eftersom det är praktiskt att vara sökbar. Det är också nixat för att jag ogillar telefonförsäljning. Lik förbannat ringer den i tid och otid ändå av telefonförsäljare som söker mig i min styrelseledamotsroll. När jag upplyser om att det är en privat nixad telefon brukar de skratta (sen slänger jag på luren utan vidare diskussion).

Men. Vad säger juridiken? Har jag inte rätt att någonsin vara privatperson och är det där numret som jag betalar räkningen på själv varje månad inte alls privat (privat som i mitt eget, inte dolt)? Hade jag haft en jobbtelefon i mitt uppdrag hade jag ju stängt av den när jag är ledig, men nu kan jag bli störd precis när som helst och nix hjälper inte.
Citera
2014-05-21, 21:55
Medlem
Sverige2025s avatar
Nix är ett jävla skämt. Det finns bara ett sätt freda sej emot telefonförsäljare och det är blockera dem själv i telefonen.

Det regler som finns emot spam och telefonförsäljare är ett skämt, som är helt tandlöst.
Citera
2014-05-21, 23:07
Medlem
strawberrykings avatar
Finns smarta appar till din telefon som sållar bort skräpet åt dig.
truecaller är en av dom, mycket smidigt och söker även upp namn på okända som ringer dig.
Citera
2014-05-22, 07:43
Medlem
Men själva frågan, har jag inte rätt till ett privat telefonnummer som ledamot i en styrelse? Gäller hemadressen för den delen också, även om lite adresserad reklam inte är på långa vägar lika irriterande som telefonsamtal. Det finns en utdelningsadress för organisationen dit reklamen kan adresseras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in