Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-21, 17:49
Medlem
Behöver svar snabbt som ögat, ingen jag känner har kunnat ge mig ett konkret svar än!!

Jag kan välja att köpa ut min skoldator, en macbook pro (från dec 2011) för 2500 inom 2 veckor, och enda anledningen till att jag vill köpa den är att den har adobe-program som Photoshop cs5 på sig. Men skollicensen för programmen kommer att sluta gälla för oss, så jag undrar bara: vad tusan innebär det egentligen att licensen går ut? Kommer jag inte att kunna använda programmet längre, eller är det bara någon formell grej att programmet fortsätter fungera men det egentligen är olagligt? Eftersom det här ganska mycket avgör om jag köper datorn eller ej, är jag grymt tacksam om någon vet till 100%!
Citera
2014-05-21, 17:58
Medlem
zobs avatar
När du köper ut datorn så blåser skolan om hårddisken. Du får ut en helt tom dator. Då operativsystemet och alla program är licenser som skolan äger.

Programmen är verktyg som skolan ger dig under studietid, självklart ska du inte få använda dom på skolans bekostnad efter studien
Citera
2014-05-21, 18:03
Medlem
Adobe programmen är en prenumeration som typ spotify/netflix. Du betalar x kronor för att ha det så länge. Och som personen ovan sa så rensar dom datorerna från allt innan du får dom.
Citera
2014-05-21, 18:09
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zob
När du köper ut datorn så blåser skolan om hårddisken. Du får ut en helt tom dator. Då operativsystemet och alla program är licenser som skolan äger.
Värsta jag hört, stämmer inte alls

Varför skulle dom göra det?
Alla programlicenser går ut, så vad finns det för intresse att blåsa ut datorn?
Operativsystemet betalar han ju om han ska köpa den för 2500.
Citera
2014-05-21, 18:10
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maarshmallow
vad tusan innebär det egentligen att licensen går ut? Kommer jag inte att kunna använda programmet längre, eller är det bara någon formell grej att programmet fortsätter fungera men det egentligen är olagligt? Eftersom det här ganska mycket avgör om jag köper datorn eller ej, är jag grymt tacksam om någon vet till 100%!
Programmet slutar fungera. Men det går att kringå
Citera
2014-05-21, 18:12
Medlem
Just på min skola är det faktiskt så att de inte tar in datorn, utan man betalar bara och behåller den (har jag fått bekräftat av både lärare och IT-ansvarig).
Men tack för svar!! om ni är säkra på att photoshop slutar gälla efter ett tag..

Funderar på att lägga upp datorn på tradera redan nu och istället se om någon vill köpa den begangnad för samma pris, istället för att bara lämna tillbaka den till skolan. För grejen är att om IT-snubbarna på min skola tycker att datorn är för sliten/trasig kan man bli skyldig en massa pengar och då är det försent att köpa den för det låga priset, vill helst inte ta den risken..
Citera
2014-05-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeEveryDay

Hon ville ju ha datorn just pga programmen, vad är meningen med att då köpa ut datorn när hon lika gärna kan skaffa dom på en bättre/annan dator?

Förresten, skolan kan väl inte kräva dig på pengar för vanligt slitage på datorn?
Senast redigerad av Rokachero 2014-05-21 kl. 18:16.
Citera
2014-05-21, 18:13
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Han ville ju ha datorn just pga programmen, vad är meningen med att då köpa ut datorn när han lika gärna kan skaffa dom på en bättre/annan dator?
Varför frågar du mig?
Citera
2014-05-21, 18:14
Medlem
Citat:

Okej, du låter som någon jag borde snacka närmare med någon gång
Fast just nu känner jag mest att om jag inte bara kan behålla programmen utan nåt krångel så säljer jag hellre vidare datorn direkt. Ingen här som vill ha en begangnad macbook pro för 2500?
Citera
2014-05-21, 18:15
Medlem
Jag är en HON btw!
Citera
2014-05-21, 18:16
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maarshmallow
Okej, du låter som någon jag borde snacka närmare med någon gång
Fast just nu känner jag mest att om jag inte bara kan behålla programmen utan nåt krångel så säljer jag hellre vidare datorn direkt. Ingen här som vill ha en begangnad macbook pro för 2500?

Citat:
1.01. Reklam och annonsering
Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna.

Citera
2014-05-21, 18:23
Medlem
zobs avatar
Citat:
Värsta jag hört, stämmer inte alls

Varför skulle dom göra det?
Alla programlicenser går ut, så vad finns det för intresse att blåsa ut datorn?
Operativsystemet betalar han ju om han ska köpa den för 2500.

Sluta göra nå jävla påhopp. Då är det helt enkelt olika. ALLA jag känner på olika skolor där jag bor fick sin dator helt rensad då dom gick ut. Vilket även är mest logiskt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in