2014-05-20, 13:16
Medlem
Nu när solen börjat titta fram är det snart dags för grillpremiär. Grillen drogs fram i helgen och suget efter en rejäl köttbit blir bara större och större.

Nåväl. Till köttet hade jag tänkt ha diverse tillbehör, bland annat fårost. Fårost, likt all annan ost är dyrt som fan och därför tänkte jag prova på att göra den själv.

Ett par frågor dyker upp:
Hur gör man?
Vad behöver jag?
Hinner det bli färdigt till lördag?

Jag har tillgång till följande:
Får
Redskapen i ett normalutrustat kök.
Cykel.
Inget mer.

Tack!
Senast redigerad av Strumprunkare 2014-05-20 kl. 13:39.
Citera
2014-05-20, 13:52
Medlem
christerys avatar
Tyvärr kan jag nog inte hjälpa med mer än en liten obetydlig länk, http://www.ostforum.se/osttillverkni...lverkning.html

Sen att det troligen inte blir perfekt första gångerna, eller åren du gör din egen ost är ju lite av utmaningen.
Citera
2014-05-20, 14:14
Medlem
Tack för länken. Det blir nog svettigt att få till en god ost till på lördag, tyvärr.

Ska snart cykla ner och bekanta mig lite med fåren så de inte blir helt vansinniga när jag dyker upp imorgon för mjölkning.
Citera
2014-05-20, 15:10
Medlem
först och främst lär du ju behöva ett får.
Citera
2014-05-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
först och främst lär du ju behöva ett får.
Jag har tillgång till flertalet får! Var faktiskt precis och besökte dem. Jag är däremot inte speciellt rutinerad när det kommer till mjölkning och jag vill ju inte gärna bli påkommen av bonden när jag sitter där och masserar spenar...

Kommer man långt på en spann rå fårmjölk? Hur ska jag behandla mjölken när jag kommit hem?
Citera
2014-05-21, 21:06
Moderator
evilhoneys avatar
Trams och OT raderat.
//mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem