Resultat: Ljuger media om SDs verkliga stöd?
Ja
71,76%
61 röster
Nej
28,24%
24 röster
2014-05-19, 20:25
Medlem
murder_us avatar
Alla som följer opinionsundersökningstrådarna har vid ett flertal tillfällen läst vilda teorier om att det verkliga stödet ligger långt över vad media rapporterar.
Norska Sentio som enda institut visar siffror uppemot 15% medan de svenska lägger sig lägre.

Tror ni på den här konspirationsteorin ? Moderator får gärna lägga till en poll (Ja / Nej)
Foliehattar eller inte ? Sammetsdiktatur eller fritt land ?

Varför tar jag upp detta ? För att vi har facit om en vecka!
Citera
2014-05-19, 20:28
Medlem
Nej tror inte dom ljuger...
Citera
2014-05-19, 20:33
Medlem
Idioten456s avatar
Media i Sverige ljuger om nästan allt, så det skulle inte förvåna mig.
Citera
2014-05-19, 21:11
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Alla som följer opinionsundersökningstrådarna har vid ett flertal tillfällen läst vilda teorier om att det verkliga stödet ligger långt över vad media rapporterar.
Norska Sentio som enda institut visar siffror uppemot 15% medan de svenska lägger sig lägre.

Tror ni på den här konspirationsteorin ? Moderator får gärna lägga till en poll (Ja / Nej)

Varför tar jag upp detta ? För att vi har facit om en vecka!

Jag antar att du talar om EU-valet eftersom du skriver att vi får svaret om en vecka.

Några synpunkter bara. Du menar EU-valet men hävdar samtidigt att SD haft stöd på upp till 15% i undersökningar, vart fick du dom siffrorna ifrån? I de undersökningar jag sett (feb-maj 2014) ligger SD mellan 4,1 % (Sifo mellan 16 och 23 april 2014) och 6.6 % (genomförd av Novus, utan tid och antal angivet). Spontant tycker jag det känns lågt, men många av de som tillfrågats kommer säkerligen inte att rösta i Europavalet och det gör siffrorna aningen osäkra.
Länk

I riksdagsvalet ligger SD högre i undersökningarna, i genomsnitt av de senaste opinionsmätningarna (Maj 2014) från Demoskop, Ipsos, Novus Opinion, Sentio Research, SIFO och United Minds ligger dom på 9.1%.
Länk

Du hävdar dessutom att SD i Norska Sentio visat siffror uppemot 15% och visst, men skrivet så kan man också säga att S har visat siffror på upp till 55% (Förvisso 1958). Sentio har mellan 2010-2014 som högsta siffra haft 14,6% och det var i augusti 2013, i år har SD i Sentios undersökningar legat mellan 11,7-13,3%. (Dock till riksdagsvalet)
Länk

Att de svenska instituten (oftast) ligger lägre är sant, endast YouGov (iof huvudkontor London) och United minds har siffror som i vissa fall ligger lika högt som Sentio.

Men som svar på TS fråga tror jag personligen inte att det handlar om en konspiration, men jag tror ändå att SD, i både Europavalet och riksdagsvalet, kommer att ha stöd av fler än vad undersökningarna säger. En gissning skulle hamna någonstans 7-8% i Europavalet och 13-14% i riksdagsvalet.
Senast redigerad av -.VindictivE.- 2014-05-19 kl. 21:40.
Citera
2014-05-19, 21:20
Medlem
bernad_laws avatar
Omröstning adderad på TS begäran. /Mod
Citera
2014-05-19, 21:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Även om medierna beställer många undersökningar så äger de ju inte alla undersökningsinstitut. Så om medierna ljuger måste även SCB med flera ljuga, eller så skulle det iofs räcka med att undersökningsinstituten ljuger för medierna (men så var ju inte frågeställningen utformad).
Men nej, jag tror inte de ljuger, det skulle nog uppdagas rätt snabbt just eftersom det finns flera aktörer som gör dessa undersökningar.
Citera
2014-05-19, 23:02
Medlem
murder_us avatar
Ja, jag erkänner att jag blandar ihop riksdag och EU-val. Men resultatet i det stundande EU-valet kommer att ge en rätt bra fingervisning om varthän det barkar.
Eftersom man ligger mellan 6-8% enligt de eu-mätningar jag har sett kommer siffror över 10% att bli svåra att förklara.
Det finns bevisligen en massa folk som tror på teorin och det var därför jag startade tråden.

Själv tror jag inte på teorin utan tippar att det blir just ett ljummet 7.5. Men konstigare saker har inträffat och det finns en minimal chans att vi får se en rasistchock på 17%.

Det finns vilda teorier om en massiv skämseffekt också, men det är en annan trådstart.

Jag älskar dock idén med en konspirationstråd som får ett snabbt svar. Fem dagar kvar.
Senast redigerad av murder_u 2014-05-19 kl. 23:05.
Citera
2014-05-20, 08:53
Medlem
Citat:
Men resultatet i det stundande EU-valet kommer att ge en rätt bra fingervisning om varthän det barkar.

Det tror jag inte man kan se alls.

Jämför med förra EU-valet där Piratpartiet kom in med två personer, dom lyckades däremot inte komma in i riksdagen. Det finns några av dom gamla etablerade gammelpartierna som bara fick in en person i EU.

Till EU känns det viktigare att personrösta och få in någon som driver dom frågor man själv tycker är av stor vikt, tycker jag.
Citera
2014-05-20, 09:27
Medlem
Att högerextrema kretsar ör fulla med folk som har psykiska problem är inget nyttt.

Er konspiration skulle inte bara kräva att alla på medierna är med på det, utan även alla opinionsinstitut, samt en hel del av samhällsvetarna I akademin. Och inte en enda av dom visar något tecken på det... Tiotusentals människor, ine en felrekrytering, inte ett samvete osv...
Citera
2014-05-20, 13:16
Medlem
ekerilars avatar
Det verkar som om vi tenderar att sparka etablissemanget i arslet, just i samband med EU-valen, medan vi oftare röstar som vi alltid gjort när det kommer till riksdagsval.

Mitt tips är att såväl SD som Fi kommer att göra bra EU-val, men sämre när det sedan kommer till riksdagsval.
Citera
2014-05-21, 00:19
Medlem
Groenmans avatar
Citat:

Jag tror att de ljuger. Eller säg så här: de gör allt de kan för att försöka få SD att se så små ut som möjligt och att subtilt försöka skrämma folk till att inte rösta på SD.

Exempelvis publicerar aldrig msm resultaten från Sentio, som ofta visar höga siffror för SD. De formulerar sig inte alls eller i negativa termer om SD i opinionen. Man får aldrig se en rubrik i MSM med texten: "Nu har han medvind" och ett färgfoto på en leende Jimmie Åkesson med ett vackert Sverigelandskap i bakgrunden. (Motsvarande artiklar publiceras i parti och minut med skattefuskaren, manshataren och biokissaren Gudrun Schyman.)

Och inte minst: Wolodarskikonstanten (=-2%). Peter Wolodarski, den då blivande chefredaktören för Dagens Nyheter var med i ett soffprogram i TV där han mycket intensivt försökte få soffan att tro att SD hade lägre siffror i opinionsmätningarna än de verkligen hade. Desperat förklarade han att om man säger att det går bra för SD så kan det bli en "självuppfyllande profetia". Omedelbart efter det att Wolodarski hade tillträtt sin tjänst på DN så minskade SD i Ipsos opinionsmätning med 2% jämfört med tidigare månader. Att det skulle vara en slump tror ingen på.

Vidare, i ett twitter kommenterade en VD för ett opinionsmätarföretag United Minds VD, varför SD tycktes förändras kraftigt i mätningen med: "Jaså, ni har ändrat i viktningsmatrisen?". Dvs opinionsföretagen tycks ändra och fixa och dona med viktningarna (beroende på hur respondenterna säger sig ha röstat i senaste valet, urval och annat). MSM betalar opinionsföretagen för opinionsmätningarna och eftersom de är kraftigt politiserade, så blir de naturligtvis gladare ju bättre det går för de "egna" partierna och ju sämre det går för Sverigedemokraterna.

Slutligen. Varför är det så få opinionsmätningar inför detta EU-parlamentsval? Är det en slump? Eller visar mätningarna resultat som inte faller MSM i smaken?
Citera
2014-05-21, 01:11
Medlem
Kapten Kagges avatar
Nej jag tror inte media ljuger. Däremot vet vi ju att de svenska opinionsinstituten är fulla av SD-hatare, flera chefer har ju öppet tagit ställning mot SD. Därför finns det anledning att tro att det inom dessa organisationer finns en negativ inställning mot SD och att man därför medvetet eller omedvetet tolkar och bedömer siffrorna neråt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in