Citat:
Ursprungligen postat av
murder_u
Alla som följer opinionsundersökningstrådarna har vid ett flertal tillfällen läst vilda teorier om att det verkliga stödet ligger långt över vad media rapporterar.
Norska Sentio som enda institut visar siffror uppemot 15% medan de svenska lägger sig lägre.
Tror ni på den här konspirationsteorin ? Moderator får gärna lägga till en poll (Ja / Nej)
Foliehattar eller inte ? Sammetsdiktatur eller fritt land ?
Varför tar jag upp detta ? För att vi har facit om en vecka!
Jag antar att du talar om EU-valet eftersom du skriver att vi får svaret om en vecka.
Några synpunkter bara. Du menar EU-valet men hävdar samtidigt att SD haft stöd på upp till 15% i undersökningar, vart fick du dom siffrorna ifrån? I de undersökningar jag sett (feb-maj 2014) ligger SD mellan 4,1 % (Sifo mellan 16 och 23 april 2014) och 6.6 % (genomförd av Novus, utan tid och antal angivet). Spontant tycker jag det känns lågt, men många av de som tillfrågats kommer säkerligen inte att rösta i Europavalet och det gör siffrorna aningen osäkra.
Länk
I riksdagsvalet ligger SD högre i undersökningarna, i genomsnitt av de senaste opinionsmätningarna (Maj 2014) från Demoskop, Ipsos, Novus Opinion, Sentio Research, SIFO och United Minds ligger dom på 9.1%.
Länk
Du hävdar dessutom att SD i Norska Sentio visat siffror uppemot 15% och visst, men skrivet så kan man också säga att S har visat siffror på upp till 55% (Förvisso 1958). Sentio har mellan 2010-2014 som högsta siffra haft 14,6% och det var i augusti 2013, i år har SD i Sentios undersökningar legat mellan 11,7-13,3%. (Dock till riksdagsvalet)
Länk
Att de svenska instituten (oftast) ligger lägre är sant, endast
YouGov (iof huvudkontor London) och
United minds har siffror som i vissa fall ligger lika högt som Sentio.
Men som svar på TS fråga tror jag personligen inte att det handlar om en konspiration, men jag tror ändå att SD, i både Europavalet och riksdagsvalet, kommer att ha stöd av fler än vad undersökningarna säger. En gissning skulle hamna någonstans 7-8% i Europavalet och 13-14% i riksdagsvalet.