2014-05-19, 18:28
Medlem
Jag förstår inte varför det inte fungerar. Jag laddar ner en mkv-film från piratebay och srt från undertexter.se

Då det står i Help till Handbrake att srt inte fungerar att bränna in, så konverterar jag först till .ass eller .ssa i Jubler. Därefter använder jag Mkvtoolnix för att muxa ihop texten med filmen.

I Handbrake så dyker texten upp under subtitle-fliken med namnet "unknown". Jag väljer "burn in" och testar att exportera filen både som mpeg och mkv.... men ingen text bränns in. Någon som har bättre förslag på arbetssätt?
Citera
2014-05-21, 10:23
Medlem
*Bump*
Ingen som vet?
Citera
2014-05-21, 11:30
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
*Bump*
Ingen som vet?
Om du använder Xilisoft Video Converter Ultimate så behöver du inte först göra om undertextfilen, bara att välja den under subtitles och konvertera filmen till önskat format.
Har ibland använt Auto Gordian Knot också genom att hålla inne ctrl+F8 när programmet startats så kommer alternativet upp att välja external subtitles att bränna in men detta program funkar bara med filmer i formatet .avi ...vill du bränna in texten för att kunna se på en gammal dvd-spelare som inte klarar lösa undertexter eller vad är vitsen?
Citera
2014-05-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Om du använder Xilisoft Video Converter Ultimate så behöver du inte först göra om undertextfilen, bara att välja den under subtitles och konvertera filmen till önskat format.
Har ibland använt Auto Gordian Knot också genom att hålla inne ctrl+F8 när programmet startats så kommer alternativet upp att välja external subtitles att bränna in men detta program funkar bara med filmer i formatet .avi ...vill du bränna in texten för att kunna se på en gammal dvd-spelare som inte klarar lösa undertexter eller vad är vitsen?

Vitsen är att streama film+text från dator (eller samsung-mobil) till TV. Har du någon bra lösning? Jag har en några år äldre mac och en ny smart philips tv. Jag har testat streama från mobilen men aldrig fått någon text så därför tänkte jag bränna in texten.
Citera
2014-05-21, 14:25
Medlem
Citat:
Vitsen är att streama film+text från dator (eller samsung-mobil) till TV. Har du någon bra lösning? Jag har en några år äldre mac och en ny smart philips tv. Jag har testat streama från mobilen men aldrig fått någon text så därför tänkte jag bränna in texten.

Om du har en ny smart tv så är där USBspelare och de flesta tv-apparaterna kan oftast läsa in lösa texter. Så tryck in filmen och texten på ett USB och testa 😊
Citera
2014-05-21, 15:41
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Du skall kunna streama med VLC media player som både finns för Mac och mobilen och det programmet kan läsa undertexter men kör du från mobilen är det viktigt att undertextfilen har exakt samma namn som filmfilen t.ex bates.motel.s02e09.hdtv.x264-killers.mp4 och bates.motel.s02e09.hdtv.x264-killers.srt
Citera
2014-05-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du skall kunna streama med VLC media player som både finns för Mac och mobilen och det programmet kan läsa undertexter men kör du från mobilen är det viktigt att undertextfilen har exakt samma namn som filmfilen t.ex bates.motel.s02e09.hdtv.x264-killers.mp4 och bates.motel.s02e09.hdtv.x264-killers.srt

Det har inte funkat att streama från mobilen i alla fall. Jag minns inte, men om det faktiskt gick att streama så har jag redan testat det, men utan att texten komme med. Datorn vet jag inte. Kan du bekräfta att även texten streamas... för det är just detta som är kruxet. Att streama själva filmen funkar med alla möjliga program och varianter men aldrig någon text. (på mobilen, från datorn har jag inte direkt testat)

Man kunde ju hoppas att miracast skulle funka, och spegla mobilskärmen till tvn, men min mobil och min tv vill inte kopplas ihop.
Citera
2014-05-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anselm86
Om du har en ny smart tv så är där USBspelare och de flesta tv-apparaterna kan oftast läsa in lösa texter. Så tryck in filmen och texten på ett USB och testa 😊

Jag har för mig att säljaren kollade det i butiken och sa att det ej fungerar att läsa textfiler från disk men jag har inte testat själv.
Citera
2014-05-21, 16:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag har för mig att säljaren kollade det i butiken och sa att det ej fungerar att läsa textfiler från disk men jag har inte testat själv.
Låter underligt, vilken modell är det på din Philips?
Brukar gå via usb om textfilen har samma namn ...får du det inte att funka så borde programmen jag skrev vara till hjälp att bränna in texten med.
Streamar själv via PS3 där jag kollar genom ShowTime som automatiskt söker upp undertext via nätet till det mesta så kan inte svara på om undertexten kommer med när du streamar från datorn.
Citera
2014-05-21, 17:02
Medlem
Citat:

Kan vara så men testa, så kanske du har löst problemet smidigt. Eller införskaffa en extern mediaspelare. Tycker det är himla onödigt jobb med att bränna och hålla på xD
Citera
2014-05-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anselm86
Kan vara så men testa, så kanske du har löst problemet smidigt. Eller införskaffa en extern mediaspelare. Tycker det är himla onödigt jobb med att bränna och hålla på xD

Hade det bara funkat som man trott det skulle gjort hade det inte varit så krångligt. Men nu blev det ju det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in