2014-05-18, 23:49
Medlem
I skrivande stund så besöks Flashback av 52 000 medlemmar. Det är ett av dom största diskussionsforumen på internet på svenska och en källa för information för en stor andel människor. Trots detta så finns det såvitt jag vet inte en enda representant för polis- eller sjukvårdsmyndigheten eller andra statliga institutioner här på forumet.

De enda personerna som finns på detta forum som arbetar inom till exempel polis- eller sjukvård är här av fri vilja och svarar på frågor under sin egen obetalda fritid.

Om vi nu antar att staten finns till för att hjälpa folket och det är så många som använder det här forumet, varför finns det inte åtminstone en person som sitter på Flashback och svarar på frågor som folk behöver svar på?

För att dra en parallell så besöks Södersjukhuset av 200 000 besökare per år och det sjukhuset har cirka 4000 anställda, vilket ger cirka 550 besökare per dag. I skrivande stund så är antalet besökare på Medicin & Hälsa 2500 besökare.

De forumdelar jag tänker specifikt på som skulle gynnas av en sådan här typ av närvaro är till exempel Medicin & Hälsa och Drogakuten där folk behöver korrekt och ibland akut information angående sin hälsa och till exempel Aktuella brott- och kriminalfall där man om man hade en representant för polismyndigheten skulle kunna ge korrekt information angående aktuella brott och händelser.

Här är några slutsatser som jag kan komma fram till varför detta inte görs:
  • De personer som sitter på höga positioner inom myndigheter känner inte till eller prioriterar inte en tjänst som inte kan ge ett mätbart utfall
  • Polismyndigheten vill inte att sitt arbete skall vara transparent
  • Flashback klassas inte som en svensk sida juridiskt eftersom dess server befinner sig utomlands
  • Flashbacks profil och policy är inte förenligt med vad beslutsfattarna anser är ansenlig
  • Flashback anses inte som en sida som tillgodoser information till svenska medborgare
  • Ingen kännedom att Flashback eller andra diskussionsforum existerar

Vad tror ni?
Senast redigerad av xczr 2014-05-18 kl. 23:51.
Citera
2014-05-18, 23:56
Medlem
micaeles avatar
Flashback är inte till för sådana funktioner. Eftersom alla är anonyma, utan undantag, kan ingen utge sig vara någon specifik samhällelig funktion som andra kan lita på. Det finns diverse allmänna frågetrådar, men de som svarar i en roll är självuttalade och det som sägs skall behandlas därefter.
Citera
2014-05-18, 23:56
Bannlyst
Tror mest på detta alternativet.

Citat:
Flashbacks profil och policy är inte förenligt med vad beslutsfattarna anser är ansenlig
Citera
2014-05-18, 23:57
Medlem
MrFolds avatar
Det ligger något i det du skriver. Flera myndigheter finns ju idag på sociala medier med möjlighet att ställa frågor och få dem besvarade där. Tyvärr tror jag att Flashback har en lite för taskig stämpel på sig för att det PR-folk som idag har mycket att säga till om även på myndigheter skulle tillstyrka idén.
Citera
2014-05-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Flashback är inte till för sådana funktioner. Eftersom alla är anonyma, utan undantag, kan ingen utge sig vara någon specifik samhällelig funktion som andra kan lita på. Det finns diverse allmänna frågetrådar, men de som svarar i en roll är självuttalade och det som sägs skall behandlas därefter.
Däremot så har varje dator vad jag vet som används på en myndighet i Sverige en unik IP-adress som är kopplad till den myndigheten.

Så om man ponerar att administratörerna på Flashback skulle ha någon typ av igenkänningsmekanism där man matchar IP-adressen och lösenordet för användaren för att autentisera användaren som låt oss säga polis så skulle det fungera. Man skulle även kunna urskilja dessa inlägg genom att till exempel ge dessa en röd färg för sjukvårdspersonal eller blå för en polis.

Men som du nämner så är väl en av punkterna där hela konceptet fallerar just en av grundstenarna i Flashbacks motto - att alla som skriver inlägg på detta forum är anonyma.
Senast redigerad av xczr 2014-05-19 kl. 00:26.
Citera
2014-05-19, 00:42
Medlem
Hestapos avatar
Flashback är en mjölkkossa för myndigheter som Säpo, MUST, FRA och polismyndigheterna, stundtals skiner deras närvaro igenom när de inte klarar av att stillatigande svälja den växande kritiken gällande myndighetsmissbruk. Särskilt märks det när inläggen blir mindfuckbetonade och diskussionsdödande. Tyvärr deltar de inte som de borde göra, utan de fortsätter skydda staten, inte demokratin.

När det gäller sjukvårdens representanter finns det nog inga resurser att ha någon anställd som finns tillgänglig på forumet men sjukvårdsupplysningen på telefon 1177 är en väl fungerande samhällstjänst.

Jag tror att Flashback har en god renommé som informationskanal, forumet ökar sin trovärdighet med antalet användare och nya seriösa forumdelar.

Får väl passa på att skicka credit till alla moderatorer och Admins som gör att bra grovjobb och även till alla användare som bidrar med all sin kunskap, detta gör Flashback till en av statsmakterna..
Citera
2014-05-20, 09:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xczr
I skrivande stund så besöks Flashback av 52 000 medlemmar.

Vad tror ni?

Citat:
Ursprungligen postat av micaele

För det första så vet ingen hur många medlemmar som besöker forumet FB vid valfri tidpunkt.

För det andra så sammanfattar micaele situationen bra. Anonymitetsfrågan kommer att ställa till problem. Det gör att bland annat kvalitetssäkringen av sådana frågefunktioner aldrig kan säkerställas vilket omöjliggör att myndigheter är inblandade.

Vissa typer av frågor/svar kommer av yrkesetiska skäl aldrig kunna etableras. En läkare kommer till exempel aldrig kunna föreslå specifika medicinska åtgärder eller diagnoser via FB. Samma problemställning finns inom andra områden.

Du slår dessutom in redan öppna dörrar eftersom det på FB finns representanter för i princip alla yrkesområden. Dessa medlemmar försöker sannolikt att svara på frågor vid behov.
Citera
2014-05-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
För det första så vet ingen hur många medlemmar som besöker forumet FB vid valfri tidpunkt.

För det andra så sammanfattar micaele situationen bra. Anonymitetsfrågan kommer att ställa till problem. Det gör att bland annat kvalitetssäkringen av sådana frågefunktioner aldrig kan säkerställas vilket omöjliggör att myndigheter är inblandade.

Vissa typer av frågor/svar kommer av yrkesetiska skäl aldrig kunna etableras. En läkare kommer till exempel aldrig kunna föreslå specifika medicinska åtgärder eller diagnoser via FB. Samma problemställning finns inom andra områden.

Du slår dessutom in redan öppna dörrar eftersom det på FB finns representanter för i princip alla yrkesområden. Dessa medlemmar försöker sannolikt att svara på frågor vid behov.
Jag antar att den indikatorn som står uppe i högra hörnet på denna sida indikerar antalet unika IP-adresser som besöker Flashback för tillfället, alternativt antalet inloggade medlemmar. Om vi antar att detta är rätt och man tar bort de personer som är inloggade multipla gånger från olika platser eller IP-adresser så är väl knappast mitt antagande alltför långt ifrån sanningen?

Som sagt så instämmer jag i det faktum att anonymiteten på detta forum skulle skapa vissa problem för en sådan tjänst, och som jag beskrev i mitt första inlägg så är jag även införstått i det faktum att medlemmar svarar på dessa frågor av eget bevåg. Det var på sådant sätt som idéen till denna tråden skapades. Jag läste i en tråd hur en medlem som var utbildad inom sjukvård frivilligt och utan betalning hjälpte folk med frågor angående sjukvård.

Det var då jag förundrades över det faktum att Flashback har figurerat i rättsliga sammanhang och antagligen besöks dagligen av polismyndigheten i underrättelsesyfte men att ingen polis bemödas svara på frågor som allmänheten har angående rättsliga tvister och dylikt.

Vilket föranledde att jag skapade den här tråden för att starta en debatt kring ämnet, dels i frustration över det faktum att myndigheterna som jag ser det:
  • Inte följer med i utvecklingen och potentialen av att kunna hjälpa medborgare på internet
  • Inte bryr sig om att tillgodose allmänhetens behov utan styrs av av andra krafter
Om jag får spinna vidare lite utanför trådens syfte så tror jag att i framtiden så kommer läkare att kunna göra preliminära diagnoser för patienter via internet utan att patienten behöver besöka vårdcentral. För detta anser jag att forum som Flashback och andra hubbar för information på internet borde vara ett naturligt första steg i en samhällelig utveckling där internets sanna potential kan utnyttjas, och jag kan väl inte vara den enda som ser ett potentiellt verktyg i samhällets tjänst i detta?

Om vi ponerar att de 1700 personerna som jag förmodar vid tiden som jag skriver detta inlägg är inne på Medicin & Hälsa för att hitta information eller skapa en diskussion kring något ämne som berör dom istället skulle bege sig till en vårdcentral eller dylikt, hur mycket skulle inte det kosta samhället?

Med detta i åtanke så är kontentan av mitt inlägg att Flashback och dess medlemmar tillgodoser samhället en tjänst som inte ges tillräckligt med vare sig beröm eller finansiering!
Senast redigerad av xczr 2014-05-20 kl. 20:14.
Citera
2014-05-20, 21:01
Medlem
Kämpendahls avatar
Är det så att forumets skapare och medlemmar verkligen vill ha officiella representanter för myndigheter skrivande här? Tycker verkligen den person som startade tråden "På måndag ska jag på polisförhör misstänkt för brott, vad ska jag säga?" att det vore bra om en polis på arbetstid sitter och ger råd i tråden? Får man då verkligen de råd som gynnar en själv bäst? Skulle då folk verkligen skriva om alla sina problem här på Flashback eller skulle vissa frågeställningar försvinna om myndighetsnärvaron var lite mer officiell?

Antag att någon i byggbranschen som ligger ute på traktamenten helt plötsligt får problem med skattemyndigheten som ifrågasätter hans rätt till traktamente och om det borde beskattas som lön istället. Är det då troligt att personen i fråga startar en tråd här på Flashback om hur han på bästa sätt kan komma undan det om representanter för Skattemyndigheten sitter och besvarar frågor? Eller om någon är väldigt nedstämd och absolut inte orkar jobba och undrar vad man ska säga till läkaren för att verkligen vara säker på att bli sjukskriven. Hur vore det då om en läkare på landstingens uppdrag satt och besvarade det? Vore det etiskt riktigt av läkaren att berätta för vederbörande exakt vilka symptom som ger högst chans till sjukskrivning?

Gärna olika yrkeskategorier här på Flashback som det är idag. De flesta yrkesgrupper är representerade bland medlemmarna, men de ska skriva av egen fri och ideell vilja och de ska inte vara officiella representanter för våra myndigheter. Då finns risken att bara de politiskt korrekta frågorna avhandlas här och ljusskygga individer drar någon annanstans.
Citera
2014-05-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Är det så att forumets skapare och medlemmar verkligen vill ha officiella representanter för myndigheter skrivande här? Tycker verkligen den person som startade tråden "På måndag ska jag på polisförhör misstänkt för brott, vad ska jag säga?" att det vore bra om en polis på arbetstid sitter och ger råd i tråden? Får man då verkligen de råd som gynnar en själv bäst? Skulle då folk verkligen skriva om alla sina problem här på Flashback eller skulle vissa frågeställningar försvinna om myndighetsnärvaron var lite mer officiell?

Antag att någon i byggbranschen som ligger ute på traktamenten helt plötsligt får problem med skattemyndigheten som ifrågasätter hans rätt till traktamente och om det borde beskattas som lön istället. Är det då troligt att personen i fråga startar en tråd här på Flashback om hur han på bästa sätt kan komma undan det om representanter för Skattemyndigheten sitter och besvarar frågor? Eller om någon är väldigt nedstämd och absolut inte orkar jobba och undrar vad man ska säga till läkaren för att verkligen vara säker på att bli sjukskriven. Hur vore det då om en läkare på landstingens uppdrag satt och besvarade det? Vore det etiskt riktigt av läkaren att berätta för vederbörande exakt vilka symptom som ger högst chans till sjukskrivning?

Gärna olika yrkeskategorier här på Flashback som det är idag. De flesta yrkesgrupper är representerade bland medlemmarna, men de ska skriva av egen fri och ideell vilja och de ska inte vara officiella representanter för våra myndigheter. Då finns risken att bara de politiskt korrekta frågorna avhandlas här och ljusskygga individer drar någon annanstans.
Om man spinner vidare på ditt exempel, så finns det ingenting som inte säger emot att representanter från en myndigheten redan nu är inne och inspekterar olika trådar, så en person som skriver inlägg där man kan röja sin egen identitet får tas med försiktighet och eget ansvar.

Angående anonymitet så går det på sätt och vis inte att vara helt anonym på Flashback. Om en användare på Flashback var misstänkt för ett brott, så skulle en polis kunna undersöka ens inlägg, sätt att skriva m.m och på sådant sätt kunna precisera ens person vilket gör att en total anonymitet endast kan uppnås genom att vara väldigt noga med vad och hur man skriver olika typer av inlägg.

Att en person anställd av en myndighet som svarar på uppenbart olagliga frågeställningar så är det som med alla andra instanser av myndigheter - dess handlingar styrs av regelverk och lagar och riktlinjer för en myndighets agerande på Flashback och andra sociala medier skulle styras av olika riktlinjer.

Det som dock är underligt är att det inte verkar finns en enda användare som används av en statlig institution - bestyrkt eller ej. Vad är det som hindrar en polis från att skapa ett användarkonto där man utger sig för att vara ett språkrör för polisens arbete och till exempel dementerar eller gör viktiga uttal angående en utredning i olika trådar som behandlar kriminalfall till exempel?

Detta borde väl till och med vara bra för polisens arbete eftersom Flashback i vissa situationer är stjälpande i en del utredningar? Varför kan polismyndigheten gå ut med information till allmänheten på Facebook och andra sociala medier men inte Flashback?

Angående att individer som utför ljusskygga aktiviteter så är en intressant frågeställning om det finns registrerade händelser där civilpoliser eller andra representanter från myndigheter har skapat ett konto och/eller skrivit inlägg?

Om vi antar att polismyndigheten är otillåten enligt lag att skapa ett konto på Flashback, och Flashback en dag plötsligt skulle införa ett krav att man skulle behöva vara medlem på Flashback för att kunna läsa trådar och inlägg - hur skulle rättsväsendet och polisen då få fram olika typer av material att använda i sin bevisföring?

Eftersom Flashback har använts som bevisföring i olika typer av rättegångar, vad skulle då hända om en misstänkt gärningsman hade skrivit ett inlägg angående sina handling på Flashback innan denne skred till handling och om detta inlägg vore det enda tillgängliga konkreta beviset, skulle denne gå fri i så fall?
Senast redigerad av xczr 2014-05-20 kl. 23:17.
Citera
2014-05-21, 12:08
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Problemet med anonymitet och officiella representanter har diskuterats tidigare, och det fanns förslag på att inrätta någon form av metod för att bekräfta officiella konton för myndighetsrepresentanter och liknande.
Skulle inte vara så svårt då det knappast skulle handla om tusentals konton utan skulle kunna skötas manuellt genom att man mailar till en myndighets eller företags officiella mailadress.

Sedan så får dessa representanter själva stå för det de säger, vilket gör att det är deras problem om de skulle föreslå medicinska åtgärder och diagnoser. Det är ju inte som glada amatörer ändå gör det här och nu allaredan.

Citat:
Det finns inget krav på att de måste svara på varenda fråga som ställs, varken den är direkt eller indirekt riktad till dem.
Precis som att samma myndigheter inte behöver svara på varenda fråga med ett korrekt svar bara för att det skickas till dem i ett mail.

Citat:
Hur troligt är det att samma person gör det i dagens läge?
Och tror någon att bara för att det inte finns bekräftade officiella konton för representanter här så innebär det att inte finns några representanter eller anställda vid diverse myndigheter som läser här?

Och återigen, om det inte är etiskt riktigt av läkaren att berätta vilka symptom som ger högst chans, så finns det inget skäl till att läkaren ifråga skulle besvara tråden alls, annat än kanske med en reprimand om att falska sjukskrivningar är något dåligt.

Vad skulle hända om du ställde exakt samma fråga till en läkare i verkligheten, ansikte mot ansikte?
Varför skulle representanter på forumet vara annorlunda än vad de är annars när det gäller svar på diverse frågor?

Citat:
Fanns vi har redan representanter för diverse myndigheter, det är knappast någon hemlighet att både polis och SÄPO läser på flashback och att även journalister gör det.
Tror du det blir någon skillnad bara för att några konton får en titel som säger "bekräftad representant för xxx"?

För det är egentligen allt som skulle ändras, att de får en bekräftad titel och därmed att man kan lita på att denne verkligen är den som den utger sig för att vara.
Citera
2014-05-21, 12:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xczr
Jag antar att den indikatorn som står uppe i högra hörnet på denna sida indikerar antalet unika IP-adresser som besöker Flashback för tillfället, alternativt antalet inloggade medlemmar. Om vi antar att detta är rätt och man tar bort de personer som är inloggade multipla gånger från olika platser eller IP-adresser så är väl knappast mitt antagande alltför långt ifrån sanningen?

Jag inser naturligtvis att tyngdpunkten i dina inlägg inte handlar om hur många som är besökare på FB. Vi kan dock klargöra att frågan är mer komplicerad än du tror. Det finns ett otal möjligheter att ansluta till FB, både som inloggad och inte inloggad samtidigt. Man kan göra det via olika webbläsare, via fasta eller mobila webbanslutningar, via sin mobiltelefon, via VPN-tunnlar osv.

Det går alltså inte att med någon säkerhet påstå att så och så många fysiska medlemmar/besökare är anslutna samtidigt.

För övrigt håller jag fast vid min uppfattning...på frivillig väg så svarar många medlemmar på andra medlemmars frågor vilket är en av FBs starka sidor. Det är okomplicerat och så borde det förbli. Alternativet blir tveklöst mer komplicerat och riskerar att orsaka merarbete för moderatorer och missförstånd hos medlemmarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in