2014-05-18, 10:09
Medlem
Följande har hänt. Hade fast jobb utan a-kassa. Blev uppsagd pga arbetsbrist. Sökte inte nytt jobb direkt.
Min hyresvärd gav mig ett uppdrag som jag sen kunde dra av på hyran. Man tackar ju inte nej till ett jobb på fyra månader som sen ger gratis hyra i två år. Efter detta så tänkte jag söka jobb men då bröt jag handen och det tog sex månader att komma tillbaka. Fick inga bestående men från detta så jag fick ingen ersättning.
Sen hände det som inte fick hända. Jag skadade ryggen och blev liggandes i tre veckor, men blev aldrig riktigt bra. Så jag röntgade mig och beställde tid hos kiropraktor som konstaterade att jag fått en kotförskjutning. Det har nu snart gått två år och hade jag inte åkt till en kiropraktor så hade jag inte kunnat gå idag.

Nu till mitt problem... för att få ut på försäkring så måste man ju ha läkarintyg för kiropraktorns utlåtande gäller inte. Men röntgenläkaren säger att det inte finns nåt fel på min rygg! Hur fan kan han säga det? Jag har ju inte kunnat göra nåt på två år! Har även fått övningar från en naprapat som jag ska göra varje dag. Men nu har jag blivit sämre igen så nu kan jag inte göra några övningar. Jag är en extremt fysisk person som hatar att va still vilket bryter ner mitt psyke sakta men säkert nu.

Har jag rätt till någon ersättning?
Citera
2014-05-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av universey
Följande har hänt. Hade fast jobb utan a-kassa. Blev uppsagd pga arbetsbrist. Sökte inte nytt jobb direkt.
Min hyresvärd gav mig ett uppdrag som jag sen kunde dra av på hyran. Man tackar ju inte nej till ett jobb på fyra månader som sen ger gratis hyra i två år. Efter detta så tänkte jag söka jobb men då bröt jag handen och det tog sex månader att komma tillbaka. Fick inga bestående men från detta så jag fick ingen ersättning.
Sen hände det som inte fick hända. Jag skadade ryggen och blev liggandes i tre veckor, men blev aldrig riktigt bra. Så jag röntgade mig och beställde tid hos kiropraktor som konstaterade att jag fått en kotförskjutning. Det har nu snart gått två år och hade jag inte åkt till en kiropraktor så hade jag inte kunnat gå idag.

Nu till mitt problem... för att få ut på försäkring så måste man ju ha läkarintyg för kiropraktorns utlåtande gäller inte. Men röntgenläkaren säger att det inte finns nåt fel på min rygg! Hur fan kan han säga det? Jag har ju inte kunnat göra nåt på två år! Har även fått övningar från en naprapat som jag ska göra varje dag. Men nu har jag blivit sämre igen så nu kan jag inte göra några övningar. Jag är en extremt fysisk person som hatar att va still vilket bryter ner mitt psyke sakta men säkert nu.

Har jag rätt till någon ersättning?

Varför har du låtit det gå 2.5 år innan du sökt ersättning, känns som du försöker blåsa FK på pengar. Har du intyg på dina skador/bestående men har du rätt till ersättning, men inte annars.

Skadade du dig under arbetstid/försäkrad tid så finns pengar där att hämta
Citera
2014-05-18, 10:44
Medlem
Från vem ska du ha ersättning av tycker du?
Citera
2014-05-18, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Varför har du låtit det gå 2.5 år innan du sökt ersättning, känns som du försöker blåsa FK på pengar. Har du intyg på dina skador/bestående men har du rätt till ersättning, men inte annars.

Skadade du dig under arbetstid/försäkrad tid så finns pengar där att hämta

Varför jag väntat? För att jag hade så jag klarade mig. Olyckan hände på fritiden.

Jag vill inte utnyttja några system eller nåt bara veta om jag har rätt till någon ersättning? Om jag inte blir bra så kommer jag ju aldrig kunna jobba med någonting känns det som. För jag kan inte sitta eller stå still längre stunder.
Citera
2014-05-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kramnik
Från vem ska du ha ersättning av tycker du?

Det är ju det jag frågar? Jag vill inte gå till socialen. Kommer nog inte få nåt från dom ändå...för mycket pengar på banken.

En kompis sa att jag har rätt till ersättning men inte från vem?
Senast redigerad av universey 2014-05-18 kl. 11:12.
Citera
2014-05-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av universey
Det är ju det jag frågar? Jag vill inte gå till socialen. Kommer nog inte få nåt från dom ändå...för mycket pengar på banken.

En kompis sa att jag har rätt till ersättning men inte från vem?

http://bit.ly/1lPBegs Försöker du mygla dig till en ersättning går det aldrig igenom, du kommer behöva åka på kontroller och bevisa att du är arbetsoförmögen. Är det så att du är skadad på riktigt så år du väl nån ersättning/förtidspension?
Citera
2014-05-18, 12:21
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Far du sjukpenning? Om du ska begara ersattning fran ditt forsakringsbolag ar det din lakare pa VC som du bor prata med, en rontenlakare kan ju t ex saga att du inte har en fraktur men han kan inte saga att du inte har smartproblem. Sen vet jag forstas inte om din forsakring tacker den sorts skada som du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in