2014-05-17, 07:40
Medlem
anjoh66s avatar
Jag tror denna tråd får bättre genomslag i musikforumet.

Religion --> Musik - Allmänt
/Moderator
Citera
2014-05-17, 07:49
Medlem
MeanMEs avatar
Var knappt en människa som lyssnade på Jerusalem.
Vet två som tyckte de var något så när.
Men inte en jäkel köpte en platta med dem.

Kiss, Sweet, Judas Priest, AC/DC, Black Sabbath mm höll ju från 70-talet.
Sedan exploderade ju musikscenen på 80-talet med grupper som Europe, White Snake mm.

Allt långt bättre än Jerusalem.
Citera
2014-05-17, 08:55
Medlem
felstavadds avatar
Lokala pingstkyrkan raggade aktivt unga själar under en period på 80-talet, då spelade de i den lokala kyrkan, ingen höjdare och de var nog bara populära bland de troende ungarna. En gratis konsert, kass elller inte med gratis fika, var ju ändå tacksamt i en mindre stad utan fritidsgård.

Musikaliskt var de nog rätt hyfsade om jag minns rätt men det var inte riktigt min eller kompisarnas sort av hårdrock, det kändes som om de marknadsfördes som ett alternativ till alla farliga "djävulsdyrkare" som var populärt att diskutera då.
Citera
2014-05-29, 20:07
Medlem
Rebali179s avatar
Vet att dom spelade pp Cupolen i Linköping för ett tag sedan.
Var dock inte där. Har sett posters på Bengans i Linköping.

Är det värt att kolla upp detta band
Citera
2014-05-29, 20:17
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Iron Maidens tidiga plattor, liksom Black Sabbats tidiga plattor, liksom Metallicas tidiga plattor är inte särskilt "satanistiska".. sådant är senare spinoff grejer som kom med tiden..

Det är ju snarare tvärtom då det gäller Sabbath, som hade den där "satanistiska" knorren direkt från starten med första plattan. Snarare så att den försvann mer och mer med tiden istället. Och Metallica fick väl aldrig nån "satanistisk" image med tiden heller.

Kristen hårdrock.. Har en enorm aversion mot all religion och kristendom är inget undantag. Ryser av blotta tanken på hemska Stryper på 80-talet och deras (förmodade, jag har alltid varit övertygad om att det var en image) kristna metal. Huuuu!
Citera
2014-05-29, 20:31
Medlem
Oakenshields avatar
De där låtarna är ju för övrigt mer sent 70-tal, från deras 2 första plattor (78-80) vilket också hörs på soundet.
Citera
2014-06-09, 05:49
Medlem
Rebali179s avatar
Har laddat ner deras skivor.
Den eviga frågan är.
Vilken ska man börja med. ??
Citera
2014-07-08, 17:56
Medlem
Guzs avatar
Hade en fot i frikyrkliga kretsar under uppväxten, och lyssnade på Jerusalem under deras 3 första plattor. Såg dem live flera gånger då också, och de fyllde nog rätt stora lokaler (typ stora festsalar/idrottssalar inklusive läktare).

Jag har aldrig varit nån hårdrockare, men gillade och kan forfarande gilla bandets rätt varma och tunga 70-talssound, förenat med bra hook/pop-känlsa i låtarna - och Ulf Christianssons varma, klösiga Göteborgsröst, som inte sällan hade lite inslag av humor.

En story som cirkulerade då, om jag gissar är sann, var att Abba-Stickan i en intervju sagt att han skulla sajna Jersusalem om de bara lämnade kristendomen åt sidan.
Citera
2014-07-08, 17:59
Medlem
Guzs avatar
Av musikerna är det väl Klas Anderhell som jobbat klart mest utanför kristna sammanhang.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klas_Anderhell

"Han har spelat med Jerusalem, Edin-Ådahl, Charlotte Höglund, Carola Häggkvist, Little Mike & The Sweet Soul Music Band, Mats Ronander, Mikael Rickfors, Pugh Rogefeldt, Korsdrag, Vikingarna, Sven-Ingvars och många andra. Har även fungerat som studiomusiker på hundratals inspelningar, bland annat Kikki Danielsson."
Citera
2016-05-21, 11:46
Medlem
Rebali179s avatar
Sitter och lyssnar på LP - Skivan Krigsman och jag gillar den skivan skarpt
Citera
2016-05-23, 16:10
Medlem
Rebali179s avatar
Jerusalem - mycket mer än bara rock ‘n roll

https://vimeo.com/15879426
Citera