Citat:
Ursprungligen postat av
Clawdeen
Om ni tycker att det är så jobbigt så kanske ni bör börja inse att i livet är det ibland bara du som tror på dig.
Du ts är vuxen men söker fortfarande bekräftelse.
Inte bra.
Det var en bra reflektion av dig. Ibland i livet kommer det vara situationer där det bara är jag som tror på mig själv eller någon idé! Varför inte följa sin magkänsla om fördelarna väger mer? Jag ska försöka tänka lite mer på mig själv, på mitt eget bästa. Tack för tipset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Out-of-Step
Tycker att du gjort helt rätt, alla har vi våran rätt att utvecklas och att få göra vad vi vill. Jag menar, hur tufft är det inte med en tjej som vill cykla downhill?

Det finns ju gott om tjejer som klättrar i berg, dyker med mera så varför skulle det vara märkligt om du cyklar? Nä, gör som du vill det kommer att ge mest i längden.
Varför föräldrar är bromsklossar kan jag inte svara på mer än att jag känner samma sak själv, har ett ganska stort intresse för klockor och berättar jag att jag ska köpa bla bla för X antal tusen blir de arga och påstår att jag kan göra något bättre för pengarna. Men vad skulle det vara? Det är mitt intresse och jag lägger min tid och pengar på det - en annan kanske lägger det på resor och för din del att testa nya grejer så som att cykla.
Håller med om att deras verklighetsbild av mig kanske inte riktigt stämmer överens med deras alltid. Klart tjejer kan klättra, cykla downhill m.m. det har du rätt i och det är precis vad jag ska göra.

Som du skriver om klockor så verkar du gilla det, så varför inte fortsätta med det om du har råd och intresse? Om du mår bra av det så tycker i alla fall jag att du ska fortsätta med det intresset!
Citat:
Ursprungligen postat av
The13
Ska du dra till Mehico? WOW, vad kul! Det där låter som en bra plan!

Hojja downhill håller jag med om, det ser jävligt skoj ut, kör på det.
Annars kan jag rekommendera musik, att lära sig spela ett instrument.
Berätta ingenting för dina föräldrar, dom behöver klippa navelsträngen och lära sig att inte kontrollera dig, samt lära sig att acceptera och respektera dig.
Meeehiiico! Jajemen, jag funderar starkt på det. Tänkte åka till Cancún. Det verkar schysst. Jag håller med dig där angående respekt och acceptans. Alla har inte samma intressen och är de inte insatta eller har intresse av min kommande sport så är det inte mitt problem - så länge jag inte lägger kraft på att engagera mig i vad de tycker, vilket jag tyvärr gjorde nu. Jag ska försöka bli bättre. Gå efter magkänslan och väga för- och nackdelar mot varandra. Men det blir downhill, det känns helrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jegoooooo
Jag började berätta mindre för människor vad jag ska göra eller har för planer just p.g.a av bromsklossar som du kallar det för. Nu berättar jag oftast endast om någon har visat genuint intresse.
Men sen måste du förstå att en del av bromsklossarna är för att skydda dig. Man kommer alltid vara ett barn i sina föräldrars ögon.
Skitkul att du vill pröva det här med downhill men bara så du vet att vissa delar av Mexico är skitfarligt. TA reda så mycket du kan om Mexico och vart man kan göra det man vill utan att oroa sig för brutala psykon som vill råna och göra andra elaka saker mot turister och sitt eget folk
Det gjorde du verkligen rätt i, även jag ska fortsätta tänka mindre på vad andra tycker om något som jag verkligen tycker verkar skitkul, spännande och något som JAG skulle må bra av. Jag behövde den där boosten som ni gav mig här kära användare. Ibland ska man tänka lite mer på sig själv och vara mer egoistisk. Det ska jag försöka vara i detta avseende numera.
Håller med angående Mexico och det var fint av dig att underrätta mig om risker i det landet. Cancún dit jag vill tror jag inte är någon större fara. Om jag lever efter resan får du en livsrapport.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sedum.telephium
Jag har senaste tiden fått uppfattningen att det är väldigt svenskt att kritisera någons planer. Jag har faktiskt försökt lägga märke till när människor i min omgivning kritiserar någons planer och jag har märkt att i min omgivning är det väldigt vanligt. Det är till och med så att jag, utan att tänka på det, kritiserar andra för deras val. Jag försöker sluta med det och istället uppmuntra, men det är svårt att bryta.
Jag tror den enda lösningen är att vara uppmärksam på vilka kompisar man har och hitta vänner som stöttar istället för att kritisera i sådana lägen. Då blir man i vart fall inte kritiserad jämt.
Ja, många användare här tycks dela din uppfattning om att det är Jantelagen som ligger till grunden för det missunnsamma tänket som jag nämnde i min trådstart. Vilka är vi egentligen att ge kritik till någons val? Barn som inte längre bor med sina föräldrar har rätt och ska fatta sina egna beslut. Föräldrarna hade 18 år på sig att uppfostra och barn formas även av sin omgivning (vänner/kollegor m.m.) och borde våga förlita sig mer på sitt inre. Vad som är rätt och fel i ett samhälle och mot oss själva borde vi ha lärt oss under vår uppväxt. Mitt kommande intresse är inget destruktivt heller, i ett sådant läge kan jag förstå om föräldrar faktiskt kritiserar MEN det är alltid upp till individen att fatta bättre beslut om man VILL. Så är det ju.
Håller med angående omgivning, det är nog alltid bättre att omges av människor med positiv energi än tvärtom. Nu är det här mina föräldrar men fortfarande - jag kan tänka efter lite hur mycket jag vill ta in av deras kritik och lyssna mer på mig själv. Dessutom behöver de inte veta allt om mig, alla har vi rätt till vårt privatliv.