2005-08-29, 19:35
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Real Ormulla
Nej, det gjorde hon inte. Jag frågade ju vad hon menade och då sa hon i stil med: " När man är så ful att det helt enkelt stör andra i samma rum, så att de andra får svårt att koncentrera sig, då är man störful "
Haha, okej. Det får jag ta och skriva upp
Citera
2005-09-01, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
Enligt den store Bertil "Näcken" Johansson (som ingen utanför Karlskoga har en aning om vem det är) så har det uttrycket sitt ursprung i att smederna förr i tiden hade nån anordning som kallades för häck. Där hade dom någonting som dom skulle arbeta med (soikar om jag minns rätt) och när den var full hade dom mycket att göra, alltså häcken full.

Vet inte hur snt det är dock.

Alternativ; du kan fan inte komma hem till mammas 50 årskalas för att du har ett helt jävla fotbolls lag från Polen som står i led för att sätta på dig
Citera
2005-09-03, 18:58
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
vafan...jag nämde helt klart prinsen först..

Sant. Däremot tyckte jag Amos beskrev hela sammanhanget mer ingående. Just att det fortfarande var praktiskt taget åtalbart majestätsbrott att utbrista "du är ju dummare än självaste Prins August", men att man då så finurligt kunde gå runt det problemet genom att mynta uttrycket "dummare än tåget" i stället, varpå alla ändå menade vem det var man menade som var dum.

Komiskt att uttrycket har överlevt sin bakgrund, så att det fortfarande används även om knappt någon vet längre varför vi säger just så.
Citera
2005-09-03, 19:02
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teemb
"Dummare än tåget" måste ju komma ifrån westerntiden. Alltså då man började med tåg så kunde ju hästarna ibland vara snabbare och smartare givetvis. Detta ledde väl till att folket tyckte tågidén var ett dåligt påhitt.

Läs gärna igenom en tråd innan du skriver, inte bara rubriken och gå rätt in med din teori. Vad "dummare än tåget" verkligen kommer från var ju redan utrett i tråden när du skrev:

Kungarna Karl XV och Oskar II hade en yngre bror, prins August, 1831-1873, som inte var särskilt klipsk. Däremot tyckte han mycket om tåg, och ett ganska känt lok hade blivit uppkallat efter honom. I och med det opassande i att kalla någon "dummare än prins August" myntades därför i stället "dummare än Tåget", där "Tåget" var det hånfulla öknamnet på den stackars prinsen.
Citera
2005-09-03, 19:03
Medlem
"Ögonaböj" = direkt.. menar dom då att ögonen inte ska hinna blinka
Citera
2005-09-04, 18:47
Bannlyst
Han visade var det blå skåpet skulle stå...

Men alltså, va fan kommer de ifrån??

Sen har vi" nu är det kokta fläsket stekt"

ja vem fan vill ha kokt fläsk???

analysera gott folk
Citera
2005-09-04, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 040ACAB
Han visade var det blå skåpet skulle stå...

Är det inte två olika uttryck: "Visa var skåpet ska stå"?

Och:

"Att skita i det blå skåpet". Det sistnämnda förstår jag INTE.... help me!!

( jag skiter i vita porslinspjäser....)
Citera
2005-09-04, 22:23
Medlem
Vad gäller allt smör i Småland så kan jag med 95% säkerhet säga att det också handlar om en kombination av att smör förr i tiden var något ganska värdefullt och att smålänningar anses vara snåla, allt smör i Småland skulle alltså vara något extra värdefullt att bli erbjuden eftersom smålänningarna också värderade smöret extra högt på grund av sin snålhet.

Till skillnad från om man t.ex säger "all sand i Sahara" det går ju också bra att säga rent tekniskt men blir ganska betydelselöst då eftersom ingen betraktar denna sand som speciellt värdefull till skillnad från hur just smålänningarna betraktar sitt smör.

(att smålänningar är snåla är nog inte bara en fördom jag är själv smålänning och snål som fan hehe)

Riset i Kina är väl något liknande, väldigt värdefullt eftersom det har varit det dom har försörjt sig på genom historien och i det fallet även att det handlar om väldigt mycket och därför också blir extra värdefullt. Den som fick allt ris i Kina i sin egen, personliga ägo skulle ju bli enormt rik. Kanske i synnerhet på den tid uttrycket uppfanns.
Citera
2005-09-05, 11:41
Medlem
'Niques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Är det inte två olika uttryck: "Visa var skåpet ska stå"?

Och:

"Att skita i det blå skåpet". Det sistnämnda förstår jag INTE.... help me!!

( jag skiter i vita porslinspjäser....)

Visa var skåpet ska stå = få slut på velandet, ta kommandot

Skita i det blå skåpet? Inte en aning.

Varför fascinationen av sju/sjutton?
För sjutton gubbar!
Fy sjutton!
För sjuttsingen!

Har tagit upp det här i en annan tråd, men fortfarande ingen som vet. Help!

Hoppa i galen tunna
Trampa i klaveret
Lägg ägg i kungens skägg
Förlåt förlåt, mitt namn är plåt, jag bär mig så illa åt
Angår dig skit på en sockerbit
Citera
2005-09-05, 11:45
Medlem
Bottenskraps avatar
Skita i det blå skåpet- göra bort sig, ett uttryck för att markera att det "är kört", tror jag väl.

typ, en unge krossar en glasruta och husinnehavaren ser detta- "nu har du skitit i det blå skåpet, ungjävel!"
Citera
2005-09-05, 13:20
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap
Skita i det blå skåpet- göra bort sig, ett uttryck för att markera att det "är kört", tror jag väl.

typ, en unge krossar en glasruta och husinnehavaren ser detta- "nu har du skitit i det blå skåpet, ungjävel!"

jag kommer också att tänka på att "blå" är ju lite finare, blått blod bland annat..kanske är det då extra illa att skita i det blå skåpet..detta är iof bara en teori som jag har..kan den stämma?
Citera
2005-09-06, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
jag kommer också att tänka på att "blå" är ju lite finare, blått blod bland annat..kanske är det då extra illa att skita i det blå skåpet..detta är iof bara en teori som jag har..kan den stämma?

Med andra ord, kan man säga att du hart skitit i kungens privata skåp??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in