2006-02-01, 16:07
Medlem
Buddahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Dummare än tåget har jag ingen aning om varför man säger. Inte heller nedanstående underliga uttryck:
  • Hals över huvud
  • Lägga benen på ryggen
  • Sätta sin sista potatis
  • Fastna med skägget i brevlådan
  • Allt smör i Småland
  • Slå runt
  • Visa framfötterna
  • Det äger
  • Det suger

Verkligen märkliga uttryck, men jag tycker ändå att man förstår uttrycken.
Kanske för att man är för hemmablind?
Citera
2006-02-01, 16:32
Medlem
St. Pinocchios avatar
Tycker mig ofta ha stött på uttrycket " någots okrönte konung " utan att avsändaren har någon som helst ambition att signalera en specifik bibetydelse med innebörden informell eller obekräftad ( fast ändå välkänd). Det används med andra ord som ett generellt positivt värdeomdöme. Är detta ett korrekt bruk ?

Ex " kungen av kungsan " respektive " kungsans okrönte konung " .

Dessa formuleringar skulle alltså vara identiska med avseende på betydelse. Vilket låter som en styggelse i mina öron.
Citera
2006-02-01, 17:04
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
... Det talas om att vissa personer tillhör gräddan av societeten, (créme de la créme) dvs det tunna skikt som flyter ovanpå den alldagliga mjölken. ...
Det där franska uttrycket, som ijenklien skrivs crème de la crème med gravt accentuerad grädde, kan även skrivas med bindestreck enligt NEO: crème-de-la-crème.

Däremot är det mera sällsynt att crème fraîche dekoreras fullt ut.
Citera
2006-02-01, 17:18
Medlem
Egon3s avatar
idiomatiska uttryck

Alldeles nyligen fick TV4-tittare ett exempel på att "infödda" svenskspråkiga svänger sig med idiomatiska uttryck, som är svåra för den som har lärt sig svenska nyligen eller tämligen ytligt.

Det gäller programmet Let's Dance. Av de fyra domarna är två uppenbart i första hand engelskspråkiga. Programledaren sade till en av dessa domare:

-- Du och jag har visst en gås oplockad.
-- Det faar du foerklara foer mig senare! (brytningen symboliserad som prickfri text)

Tanken är säkert god, att domarna skall vara obundna till de svenska kändisar som deltar i danstävlingen.

De engelska språken är fulla av idiomatiska uttryck, av vilka en del bara är gångbara i ett visst språkområde, exempelvis USA eller Australien.
Citera
2006-02-01, 17:20
Medlem
West-ens avatar
Klart som korvspad är väl ett ganska konstigt uttryck? Korvspad är väl inte speciellt klart eller?
Citera
2006-02-01, 17:22
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St. Pinocchio
... Ex " kungen av kungsan " respektive " kungsans okrönte konung " .

Dessa formuleringar skulle alltså vara identiska med avseende på betydelse. Vilket låter som en styggelse i mina öron skall sägas.
»Kungen av Sverige« och »Sveriges okrönte konung« är en och densamme, nu när kungar och drottningar i Sverige inte låter kröna sig.
Citera
2006-02-01, 17:25
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Klart som korvspad är väl ett ganska konstigt uttryck? Korvspad är väl inte speciellt klart eller?
Ofta är det nog vitsen. Om någon gör en utläggning som är ogenomtränglig och kanske motsägelsefull, så säger man:

-- Jaha, då blev det klart som korvspad! (dvs rätt grumligt)

En militär pedagog anklagas för att ha myntat följande uttryck:

-- Ni tror att ni begriper detta, men vänta tills jag har förklarat!
Citera
2006-02-01, 17:40
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Alla har väl någon gång hört eller använt frasen:
"Han/hon är ju dummare än tåget."

Var kommer den här frasen ifrån? Är tåget dumt och ointelligent? ...
En träff på webben kan ge en antydan till förklaring:

-- ... dummare än snälltåget förbi Trosa ...

I sidotecknads barndom var snälltåg ett vanligt förekommande ord. Att vara snäll kan ibland tolkas som att vara dum. Dummare än snälltåget, alltså.

I själva verket är snälltåg en folketymologisk tolkning av ty."Schnellzug" som var en föregångare till Intercity Express. Dummare än en Expressen-läsare kanske man kan säga idag.
Citera
2006-02-01, 18:11
Medlem
St. Pinocchios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
»Kungen av Sverige« och »Sveriges okrönte konung« är en och densamme, nu när kungar och drottningar i Sverige inte låter kröna sig.

Ahaa , det var så det låg till.
Citera
2006-02-13, 14:49
Medlem
Hatschepsuts avatar
Min pappa (född -47) körde tidigare med dessa uttryck;

"Vad menas med ångbåt?" Detta står jag helt frågande inför!Någon annan som hört det?Är det ett citat från början?Vem har sagt det isf?

"Har du käkat karbonpapper?" Om någon upprepar sig,,,ganska kul!Vet ej var det kommer från heller.

"Jag vet ingenting,sitter bara på vinden o läser fönsterposten"Rätt kul också,förstår vad det syftar på, fönsterposten=aftonposten el liknande!

Men som sagt, ångbåt,,,vad menas med det?
Citera
2006-02-13, 14:53
Bannlyst
födelsegrisen?? hur fan kan man kalla någon som fyller år för grisen??
Citera
2006-02-16, 15:05
Medlem
konstiga meningar...

Skjut bollen -sparka bollen
slå dig ner - sätt dig ner
dra åt skogen - åk till skogen, "dra åt" man kan dra åt snören, skärp men dra åt skogen. har man ett skärp runt hela skogen som man sen drar åt?
se upp - var uppmärksam
skärp till dig - sluta dumma dig
håll käft - va tyst!

vad finns det för mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här