Citat:
Ursprungligen postat av
Infusion
Hade under förra säsongen ett batteri som gick både till startmotor och förbrukare. Båten ifråga är en äldre träbåt så de enda förbrukarna jag har är länspump och lanternor. Tänkte dock försäkra mig med ytterligare ett batteri, så jag har ett startbatteri som alltid fungerar. Läst en del om att batterierna ska vara likadana, hur viktigt är detta? De jag har är fritidsbatterier på 74 respektive 75 Ah.
Kopplingen idag ser ut som sådan att jag har allt kopplat till batteriet, och startmotorn är kopplad genom en strömbrytare. Om jag istället köper ett skiljerelä, ersätter det strömbrytaren? Som jag förstått det så är skiljereläet till för att bryta när strömmen understiger en viss volt så att det alltid finns tillräckligt? Kopplar jag då detta mellan startbatteri och förbrukarbatteri samt till tändningslåset?
Sedan undrar jag om jag kan koppla in solcellerna på förbrukarbatteriet och genom detta ladda båda batterierna?
Det finns lite olika varianter på detta. Ett skiljerelä brukar kopplas mellan startbatteriet och förbrukarbatteriet och gör så att ström går mellan batterierna när spänningen hos startbatteriet överstiger en viss spänning. Detta gör att motorn normalt laddar båda batterierna samtidigt.
Det finns elektroniska laddningsregulatorer till en del motorer med utgångar för dubbla batterier där batterierna laddas var för sig, men att startbatteriet prioriteras dvs förbrukningsbatteriet laddas bara om startbatteriet är tillräckligt laddad. Detta för att alltid säkerställa start.
Huruvida du kan koppla in solpanelen beror lite på vilket skiljerelä du har. I många fall kan du koppla solpanelen mot startbatteriet och skiljereläet kopplar då in förbrukningsbatteriet så att det också får laddning.